Yıl 2020, Cilt 3 , Sayı 1, Sayfalar 134 - 140 2020-06-30

EVALUATION OF HISTORICAL AND CULTURAL AREAS AS A TOOL FOR CITY MARKETING: CASE OF ESKİŞEHİR PROVINCE

Simge ŞALVARCI [1] , Fatmanur Kübra AYLAN [2]


In the modern world, with rapidly developing technologies and increasing competition, it is very important to apply current approaches for cities and the development of cities not only among enterprises but also regions. While trying to be at the top of the ranking of cities in the region, country or world, most cities do not always use the available resources and competitive advantages. In recent years, inadequacy of traditional techniques for urban development has emerged. City marketing is recognized as one of the modern tools to create and strengthen a city brand worldwide. The aim of this study is to evaluate the cultural areas in Eskişehir destination as a means of city marketing. In order to construct the conceptual framework, secondary data sources compiled from Eskişehir Provincial Directorate of Culture and Tourism were used and the study was carried out with literature search. According to the findings of the study, Eskişehir has a positive cultural contribution with its rich cultural areas. At the same time, the cultural values of the region will increase the interaction of tourism actors and will contribute to the region in economic, socio-cultural and environmental terms.
City Marketing, Cultural Sphere, Destination, Eskişehir
  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama İletişimi ve Şehir Pazarlaması, Selçuk İletişim, 4 (4).
  • Ashworth, G., J. ve Voogd, H. (1990).Selling The City Belhaven Press, London.
  • Atsız, O., & Kızılırmak, İ. (2017). Mardin’in Doğal ve Kültürel Çekiciliklerinin Destinasyon Pazarlaması Kapsamında İncelenmesi. Mukaddime, 8(1), 25-41.
  • Bal, H. (1999), Kent Sosyolojisi(1.Baskı), Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Deffner A. & Liourius C. (2005). “City Marketing: A Significant Planning Tool For Urban Development In a Globalised Economy”, 45th Congress Of the European Regional Science Association”, Vrije University Amsterdam.
  • Guo, G. Q., & Liu, Y. P. (2006). The new development of the research on city marketing. Contemporary Economy& Management, 28 (2), 5-12.
  • Gümüş, N. (2017). Şehir Pazarlaması Bağlamında Üniversite Öğrencilerinin Şehre Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 299-314.
  • Ismail, S. & Mohd-Ali, N. A. (2011). The Imaging of Heritage Conservation in Historic City of George Town for City Marketing. Procedia Engineering, 20, 339-345.
  • Karakullukcu, B. (2016). Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkentliği’nin Ulusal Basındaki Yansımalarının Şehir Pazarlaması Ekseninde Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karataş, İ. A. (2017). Şehir Pazarlaması Açısından Marka Şehir Göstergelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Malatya Örneği. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kavaratzis, M. (2004) From city marketing to city branding. Place Branding 1(1), 58-73.
  • Kavaratzis, M. & Ashworth, G J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick?Tijdschrift Voor Economischeen Social eGeografie 96(5), 506-514.
  • Kavaratzis, M. (2007). City marketing: The past, the present and some unresolved issues. Geography compass, 1(3), 695-712.
  • Kavaratzis, M. &Ashworth, G. J. (2007). Partners in coffee shops, canals and commerce: Marketing the city of Amsterdam. Cities, 24(1), 16-25.
  • Kotler, P, Asplund, C, Rein, I. & Heider, D. (1999). Marketing Places Europe. Pearson Education, London.
  • Sadaklıoğlu, H. (2014). Şehir Pazarlaması Açısından Algılanan Pazar Odaklılık ile Algılanan Performans Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sevim, M. A. (2019). Şehir Pazarlamasında Meydanların Etkin Yönetiminin Rolü ve Önemi: İstanbul Meydanları Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Birincil Dil en
Konular Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yazar: Simge ŞALVARCI (Sorumlu Yazar)
Kurum: Selcuk University
Ülke: Turkey


Yazar: Fatmanur Kübra AYLAN
Kurum: Selcuk University
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Haziran 2020

APA Şalvarcı, S , Aylan, F . (2020). EVALUATION OF HISTORICAL AND CULTURAL AREAS AS A TOOL FOR CITY MARKETING: CASE OF ESKİŞEHİR PROVINCE . Journal of Gastronomy Hospitality and Travel , 3 (1) , 134-140 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/joghat/issue/55375/759899