Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muaythai Sporcularının Atletik Zihinsel Enerjisi ile Bilinçli Farkındalık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 45 - 58
https://doi.org/10.55142/jogser.1407572

Öz

Bu çalışma, Muaythai sporcularının atletik zihinsel enerjisi ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma grubu, Muaythai branşında lisanslı 318 sporcu olup, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Sporcuların demografik özelliklerine ilişkin bilgiler, “kişisel bilgi formu” aracılığıyla toplanmıştır. Ayrıca, Lu vd. (2018) tarafından geliştirilen ve Yıldız vd. (2020) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Atletik Zihinsel Enerji Ölçeği ile Thienot vd. (2014) tarafından oluşturulan ve Tingaz (2020) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Sporcu Bilinçli Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistiki işlemler için SPSS 25.0 yazılım programına aktarılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, t testi, anova analizleri ve post hoc testleri kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda katılımcıların atletik zihinsel enerjisi ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasında pozitif yönde zayıf düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca antrenman saati, cinsiyet ve spor yaşı değişkenlerinin atletik zihinsel enerji ve bilinçli farkındalık puanlarını anlamlı olarak etkilediğini, ciddi yaralanma geçirme değişkeninin ise sadece farkındalık ve yeniden odaklanma puanlarını etkilediğini göstermiştir. Sonuç olarak bu çalışma atletik zihinsel enerji ve bilinçli farkındalık arasında pozitif yönde zayıf düzeyde bir ilişki olduğu ve bununla birlikte antrenman saati, cinsiyet spor yaşı gibi değişkenlerin sporcu bilinçli farkındalık ve atletik zihinsel enerji üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu ve bu etkinin alt boyutlarda farklılaştığını ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Birrer, D., Röthlin, P., ve Morgan, G. (2013). Mindfulness To Enhance Athletic Performance: Theoretical Considerations And Possible İmpact Mechanisms. Mindfulness, 4(1), 1-10.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A., ve Barış, Ö. Z. (2020). Spor Yaralanmasının Kaygı Üzerindeki Etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, H., Hong, Q., Xu, J., Liu, F., Wen, Y., & Gu, X. (2021). Resilience coping in preschool children: the role of emotional ability, age, and gender. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 5027. DOI: 10.3390/ijerph18095027
  • Chirico, A., Cipresso, P., Yaden, D. B., Biassoli, M., Tonioni, F., ve Riva, G. (2017). Effectiveness Of İmmersive Videos İn İnducing Awe: An Experimental Study. Scientific Reports, 7(1), 1218.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni: Nicel, Nitel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, E. O. (2019). Dağcılık Sporu İle Uğraşan Bireylerin Doğaya Bağlılık, Bilinçli Farkındalık, Öz Kontrol Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • De Oliveira, L. P., Follmer, B., Neto, G. R. ve Medeiros, T. M. (2020). Characteristics and Training Practices of MuayThai Athletes: A Systematic Review. Sports Medicine. DOI: 10.1186/s40798-020-00289-7
  • Demir, P., ve Çelebi, M. (2019). Spor Bilimleri Fakültesinde Eğitim Gören Mücadele Sporcularının Zihinsel Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 188-199.
  • Erdoğdu, M., Aytaç, G., Deliceoğlu, G. (2023). Bilgisayar Temelli Uygulamalar ile Sporcularda Dikkat ve Alt Bileşenlerinin Tespit Edilmesi: Bir Laboratuvar Çalışması. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Dergisi, 1(1 (Eylül 2023)), 117-146.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Göncü, B. S., ve Balcı, B. (2023). Sporda Mücadele ve Tehdit Algısı Açısından Bilinçli Farkındalığın Önemi. International Journal Of Sport Exercise And Training Sciences - Ijsets, 9(2), 59-60. DOI: https://doi.org/10.18826/useeabd.1296674
  • Gucciardi, D. F., Gordon, S., Dimmock, J. A., ve Mallett, C. J. (2009). Understanding The Coach's Role İn The Development Of Mental Toughness: Perspectives Of Elite Australian Football Coaches. Journal Of Sports Sciences, 27(13), 1483-1496.
  • Gülşen, D. B. A., Yarayan, Y. E., ve Yıldız, A. B. (2023). Atletik Zihinsel Enerjiyi Uyku Davranışları Bağlamında Tahmin Etme. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 265-275. DOI: https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1261294
  • Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Mpoumpaki, S., ve Theodorakis, Y. (2011). Mechanisms Underlying The Self-Talk–Performance Relationship: The Effects Of Motivational Self-Talk On Self-Confidence And Anxiety. Psychology Of Sport And Exercise, 12(2), 118-125.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., Andersen, M. B., Fallby, J., Altemyr, M. (2015). Itpays to pay attention: A mindfulness-based program for injury prevention withsoccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 319–334. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1008072
  • İslam, A. (2023). Kadın Futbolcuların Psikolojik Becerileri İle Tutumlarına Göre Zihinsel Enerjileri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 1243-1262.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Otuz üçüncü basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kozak, M., Zorba, E., ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda Zihinsel Antrenman Becerileri İle Bilinçli Farkındalık. Herkes İçin Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Loehr, J. (2005). Leadership: Full engagement for success. The sport psych handbook, 155-170.
  • Loehr, J. ve Schwartz, T. (2006). The Power Of Full Engagement. Managing Energy, Not Time, Is The Key To High Performance and Personal Renewal. In: Boersch, C., Von Diest, F. (Eds) Das Summa Summarum Des Erfolgs. Gabler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9251-2_17
  • Lu, F. J., Gill, D. L., Yang, C., Lee, P. F., Chiu, Y. H., Hsu, Y. W. ve Kuan, G. (2018). Measuring Athletic Mental Energy (AME): Instrument Development and Validation. Frontiers In Psychology, 9, 2363.
  • Muaythai Federasyonu, (2015). Muaythai Tarihçesi – Türkiye Muaythai Federasyonu. Erişim Tarihi: 09.01.2023 http://muaythai.gov.tr/2015/04/01/muaythai-tarihcesi/
  • Saengsawang, P., Siladech, C., ve Laxanaphisuth, P. (2015). The history and development of muaythai boran. Journal of Sports Science, 3(3). DOI: https://doi.org/10.17265/2332-7839/2015.03.007
  • Sönmez, H. G. (2023). Elit muaythai sporcularında yüksek yoğunlukta aralıklı antrenman ve yüksek yoğunlukta fonksiyonel antrenmanın anaerobik güç ve toparlanma kapasitelerinin farklılıklarının incelenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G, Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Çeviri: Baloğlu M. Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı, 6. Baskı.Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tatlısu, B, Ozan, M, Uçan, İ. ve Kan, E. (2022). “Elit Boksörlerde Farklı Değişkenlerin Atletik Zihinsel Enerji Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”. Anatolia Sport Research, 3(1), 1-13.
  • Thienot, E., Jackson, B., Dimmock, J., Grove, J. R., Bernier, M. ve Fournier, J. F. (2014). Development And Preliminary Validation Of The Mindfulness İnventory For Sport. Psychology Of Sport And Exercise, 15(1), 72-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.10.003
  • Tingaz, E. O. (2020). Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mındfulness) Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.
  • Vural, C., ve Okan, İ. (2021). Sporda Bilinçli Farkındalık: Atıcılık Spor Branşları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 265-273. DOI: https://doi.org/10.38021/asbid.962437
  • Weinberg, R. S., ve Gould, D. (2015). Foundations Of Sport And Exercise Psychology. Human Kinetics. World Muaythai Council. (2019). History of Muaythai. Erişim tarihi: 06.12.2023. https://muaythai.sport/history-of-muaythai/
  • Yıldız, A. B., Yarayan, Y. E., Yılmaz, B., ve Garry, K. U. A. N. (2020). Atletik Zihinsel Enerji Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 108-119.

Examining the Relationship Between Athletic Mental Energy and Mindfulness Levels of Muaythai Athletes

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 45 - 58
https://doi.org/10.55142/jogser.1407572

Öz

This study aims to examine the relationship between athletic mental energy and mindfulness levels of Muaythai athletes. The study group is 318 athletes licensed in Muaythai branch and selected by convenience sampling method. Survey method was used in the study. Information on the demographic characteristics of the athletes was collected through a "personal information form". In addition, the Athletic Mental Energy Scale developed by Lu et al. (2018) and adapted into Turkish by Yıldız et al. (2020) and the Athlete Mindfulness Scale created by Thienot et al. (2014) and adapted into Turkish by Tingaz (2020) were used. The data obtained were transferred to SPSS 25.0 software programme for statistical procedures. Frequency analysis, percentage analysis, arithmetic mean, t test, anova analysis and post hoc tests were used to analyse the data. As a result of the analyses, it was found that there was a weak positive relationship between the participants' athletic mental energy and mindfulness levels. In addition, it was shown that training hours, gender and sport age variables significantly affected athletic mental energy and mindfulness scores, while the variable of having a serious injury affected only mindfulness and refocusing scores. As a result, this study revealed that there is a weak positive relationship between athletic mental energy and mindfulness, and that variables such as training time, gender and sport age have a significant effect on athlete mindfulness and athletic mental energy and that this effect differs in sub-dimensions.

Kaynakça

  • Birrer, D., Röthlin, P., ve Morgan, G. (2013). Mindfulness To Enhance Athletic Performance: Theoretical Considerations And Possible İmpact Mechanisms. Mindfulness, 4(1), 1-10.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A., ve Barış, Ö. Z. (2020). Spor Yaralanmasının Kaygı Üzerindeki Etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, H., Hong, Q., Xu, J., Liu, F., Wen, Y., & Gu, X. (2021). Resilience coping in preschool children: the role of emotional ability, age, and gender. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 5027. DOI: 10.3390/ijerph18095027
  • Chirico, A., Cipresso, P., Yaden, D. B., Biassoli, M., Tonioni, F., ve Riva, G. (2017). Effectiveness Of İmmersive Videos İn İnducing Awe: An Experimental Study. Scientific Reports, 7(1), 1218.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni: Nicel, Nitel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, E. O. (2019). Dağcılık Sporu İle Uğraşan Bireylerin Doğaya Bağlılık, Bilinçli Farkındalık, Öz Kontrol Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • De Oliveira, L. P., Follmer, B., Neto, G. R. ve Medeiros, T. M. (2020). Characteristics and Training Practices of MuayThai Athletes: A Systematic Review. Sports Medicine. DOI: 10.1186/s40798-020-00289-7
  • Demir, P., ve Çelebi, M. (2019). Spor Bilimleri Fakültesinde Eğitim Gören Mücadele Sporcularının Zihinsel Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 188-199.
  • Erdoğdu, M., Aytaç, G., Deliceoğlu, G. (2023). Bilgisayar Temelli Uygulamalar ile Sporcularda Dikkat ve Alt Bileşenlerinin Tespit Edilmesi: Bir Laboratuvar Çalışması. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Dergisi, 1(1 (Eylül 2023)), 117-146.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Göncü, B. S., ve Balcı, B. (2023). Sporda Mücadele ve Tehdit Algısı Açısından Bilinçli Farkındalığın Önemi. International Journal Of Sport Exercise And Training Sciences - Ijsets, 9(2), 59-60. DOI: https://doi.org/10.18826/useeabd.1296674
  • Gucciardi, D. F., Gordon, S., Dimmock, J. A., ve Mallett, C. J. (2009). Understanding The Coach's Role İn The Development Of Mental Toughness: Perspectives Of Elite Australian Football Coaches. Journal Of Sports Sciences, 27(13), 1483-1496.
  • Gülşen, D. B. A., Yarayan, Y. E., ve Yıldız, A. B. (2023). Atletik Zihinsel Enerjiyi Uyku Davranışları Bağlamında Tahmin Etme. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 265-275. DOI: https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1261294
  • Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Mpoumpaki, S., ve Theodorakis, Y. (2011). Mechanisms Underlying The Self-Talk–Performance Relationship: The Effects Of Motivational Self-Talk On Self-Confidence And Anxiety. Psychology Of Sport And Exercise, 12(2), 118-125.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., Andersen, M. B., Fallby, J., Altemyr, M. (2015). Itpays to pay attention: A mindfulness-based program for injury prevention withsoccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 319–334. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1008072
  • İslam, A. (2023). Kadın Futbolcuların Psikolojik Becerileri İle Tutumlarına Göre Zihinsel Enerjileri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 1243-1262.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Otuz üçüncü basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kozak, M., Zorba, E., ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda Zihinsel Antrenman Becerileri İle Bilinçli Farkındalık. Herkes İçin Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Loehr, J. (2005). Leadership: Full engagement for success. The sport psych handbook, 155-170.
  • Loehr, J. ve Schwartz, T. (2006). The Power Of Full Engagement. Managing Energy, Not Time, Is The Key To High Performance and Personal Renewal. In: Boersch, C., Von Diest, F. (Eds) Das Summa Summarum Des Erfolgs. Gabler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9251-2_17
  • Lu, F. J., Gill, D. L., Yang, C., Lee, P. F., Chiu, Y. H., Hsu, Y. W. ve Kuan, G. (2018). Measuring Athletic Mental Energy (AME): Instrument Development and Validation. Frontiers In Psychology, 9, 2363.
  • Muaythai Federasyonu, (2015). Muaythai Tarihçesi – Türkiye Muaythai Federasyonu. Erişim Tarihi: 09.01.2023 http://muaythai.gov.tr/2015/04/01/muaythai-tarihcesi/
  • Saengsawang, P., Siladech, C., ve Laxanaphisuth, P. (2015). The history and development of muaythai boran. Journal of Sports Science, 3(3). DOI: https://doi.org/10.17265/2332-7839/2015.03.007
  • Sönmez, H. G. (2023). Elit muaythai sporcularında yüksek yoğunlukta aralıklı antrenman ve yüksek yoğunlukta fonksiyonel antrenmanın anaerobik güç ve toparlanma kapasitelerinin farklılıklarının incelenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G, Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Çeviri: Baloğlu M. Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı, 6. Baskı.Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tatlısu, B, Ozan, M, Uçan, İ. ve Kan, E. (2022). “Elit Boksörlerde Farklı Değişkenlerin Atletik Zihinsel Enerji Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”. Anatolia Sport Research, 3(1), 1-13.
  • Thienot, E., Jackson, B., Dimmock, J., Grove, J. R., Bernier, M. ve Fournier, J. F. (2014). Development And Preliminary Validation Of The Mindfulness İnventory For Sport. Psychology Of Sport And Exercise, 15(1), 72-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.10.003
  • Tingaz, E. O. (2020). Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mındfulness) Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.
  • Vural, C., ve Okan, İ. (2021). Sporda Bilinçli Farkındalık: Atıcılık Spor Branşları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 265-273. DOI: https://doi.org/10.38021/asbid.962437
  • Weinberg, R. S., ve Gould, D. (2015). Foundations Of Sport And Exercise Psychology. Human Kinetics. World Muaythai Council. (2019). History of Muaythai. Erişim tarihi: 06.12.2023. https://muaythai.sport/history-of-muaythai/
  • Yıldız, A. B., Yarayan, Y. E., Yılmaz, B., ve Garry, K. U. A. N. (2020). Atletik Zihinsel Enerji Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 108-119.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikret Kayhalak 0000-0001-6330-1431

Mehmet Güçlü 0000-0002-7507-5694

Erken Görünüm Tarihi 28 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2023
Kabul Tarihi 18 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kayhalak, F., & Güçlü, M. (2024). Muaythai Sporcularının Atletik Zihinsel Enerjisi ile Bilinçli Farkındalık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 7(2), 45-58. https://doi.org/10.55142/jogser.1407572

 

   18798    18800                Flag Counter

18711 Journal of Global Sport and Education Research (JOGSER) Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı altında lisanslanmıştır.