This study aimed to examine the recreational flow experiences and psychological resilience levels of sports sciences students. Data were collected using the “Recreational Flow Experience Scale” (Ayhan et al., 2020) and the “Brief Psychological Resilience Scale” adapted into Turkish by Doğan (2015). The “Recreational Flow Experience Scale” consists of 9 items, while the “Brief Psychological Resilience Scale” includes 6 items. The sample consisted of 202 undergraduate students from the Faculty of Sport Sciences at Çanakkale Onsekiz Mart University. Participants’ scores were analyzed according to demographic characteristics, grade point averages, preferred recreational settings, and volunteering experiences in sports organizations. Mann Whitney-U test results showed significant differences based on gender and venue preference. Male students reported higher recreational flow experiences than female students (p<0.05), and outdoor recreation was associated with greater flow compared to indoor activities. No significant differences were observed in students’ flow or psychological resilience levels based on volunteering experience or grade point averages. Spearman correlation analysis revealed a significant positive relationship between recreational flow and psychological resilience. These findings highlight the importance of promoting diverse recreational opportunities, especially outdoor activities, on university campuses, as they support students’ flow experiences and contribute to enhancing psychological resilience.
Recreation Recreational Flow Experience Psychological Resilience
This study was approved by the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Çanakkale Onsekiz Mart University Rectorate Graduate Education Institute Ethics Committee. It was deemed ethically appropriate with the decision dated 29.02.2024 and numbered 03/68.
Bu çalışma, spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin rekreatif akış deneyimleri ile psikolojik dayanıklılık düzeylerini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın verileri, amaçlı örnekleme yöntemiyle toplanmış olup Ayhan ve ark. (2020) tarafından geliştirilen “Rekreatif Akış Deneyimi Ölçeği” ve Doğan (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” kullanılmıştır. “Rekreatif Akış Deneyimi Ölçeği” 9 maddeden, “Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ise 6 maddeden oluşmaktadır. Araştırma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 202 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Katılımcıların ölçeklerden aldıkları puanlar; demografik özellikler, not ortalamaları, tercih ettikleri rekreatif alan türü ve spor organizasyonlarında gönüllülük deneyimlerine göre incelenmiştir. Mann Whitney-U testi sonuçları, cinsiyet ve alan tercihine göre anlamlı farklılık ortaya koymuştur. Erkek öğrencilerin akış deneyimleri kadınlardan daha yüksek bulunmuştur (p<0,05), ayrıca açık alan rekreasyonları, kapalı alan etkinliklerine göre daha yüksek akış deneyimi sağlamıştır. Spor organizasyonlarında gönüllülük durumu ve not ortalamalarına göre öğrencilerin akış ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında ise anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Spearman korelasyon analizi, rekreatif akış ile psikolojik dayanıklılık arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bulgular, üniversite kampüslerinde açık alan rekreasyon uygulamalarının teşvik edilmesinin, öğrencilerin akış deneyimlerini desteklediğini ve psikolojik dayanıklılıklarını güçlendirdiğini ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |