Tükenmişlik, uzun süreli iş stresinden kaynaklanan ve duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarıda azalma olarak ifade edilebilen bir sendromdur ve akademik hayatı olumsuz yönde etkileyebilmektedir (Ömer, 2008). Kişisel ve sosyal etkenler tükenmişlik düzeyleri üzerinde önemli etkiye sahip olabilir. Olumlu psikolojik özelliklere sahip bireylerin, olumsuz psikolojik özelliklere sahip bireylere göre işle ilgili zorlu görevlerle baş etme ve bu taleplere daha kolay uyum sağlama olasılıkları daha yüksektir (McNeill, Cheyne, 2008). Buna göre psikolojik iyi oluş, bireyin yaşamını tatmin edici, anlamlı ve değerli olarak değerlendirdiği olumlu bir duygusal ve bilişsel durum olarak kabul edilir. Öte yandan, sosyal destek gibi daha düşük tükenmişlik düzeylerine katkıda bulunabilecek dış kaynaklar da vardır. Sosyal destek, zorlu durumlarla başa çıkmada yardımcı olan ve kişilerarası etkileşimler yoluyla edinilebilen bireysel kaynaklar olarak anlaşılmaktadır (McNeill, Cheyne, 2008). Bu çalışmada sanat terapisi ve nefes çalışmaları yoluyla akademisyenlerin tükenmişlik düzeyleri düşürülmeye çalışılmıştır. Türkiye'nin çeşitli illerinden gönüllü olarak katılan akademisyenler tercih ettikleri sanat grubuna dâhil edilmiş ve her grupta 3'er kişi olmak üzere toplam 6 akademisyen ile yürütülen bu çalışmalar 1 ay sürmüştür. Katılımcıların tükenmişlik, psikolojik iyi oluş ve algılanan sosyal destek düzeyleri ölçekler aracılığıyla ön test ve son test yöntemleriyle ölçülmüştür. Katılımcılarla yapılan 1 aylık çalışmaların sonuçlarını daha iyi değerlendirebilmek için yarı yapılandırılmış sorularla derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların tükenmişlik düzeylerinde azalma, psikolojik iyi oluş ve algılanan sosyal destek düzeylerinde ise artış olduğu görülmüştür.
Tükenmişlik sendromu psikolojik iyi oluş algılanan sosyal destek nefes çalışmaları sanat terapisi.
Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinasyon Birimi
SBA-2021-4430
Burnout is a syndrome that results from prolonged job-related stress and may be expressed as emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment which may negatively effect the academic life. (Ömer, 2008). Individuals with positive psychological characteristics are more likely to cope with demanding job-related tasks and adapt to these demands easily than individuals with negative psychological characteristics (McNeill, Cheyne, 2008). In terms of an individual's characteristics, we could mention psychological well being. On the other hand, there are external sources that may contribute to lower levels of burnout such as social support. Social support is understood as the individual resources that help in coping with demanding situations and can be acquired by means of interpersonal interactions (McNeill, Cheyne, 2008). In this study, it was tried to decrease the burnout levels of academicians through art therapy and breathing exercises. Academicians from various provinces of Turkey who participated voluntarily were assigned to the art group they preferred, and these studies, which were carried out with a total of 6 academicians, 3 people in each group, lasted for 1 month. The burnout, psychological well-being and perceived social support levels of the participants were measured with the pre-test and post-test methods through scales. In order to better evaluate the results of the 1-month studies conducted with the participants, in-depth interviews were conducted with semi-structured questions. As a result, there was a decrease in the burnout levels of the participants, and an increase in the levels of psychological well-being and perceived social support.
Burnout syndrome psychological well-being perceived social support breathing exercises art therapy
SBA-2021-4430
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBA-2021-4430 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |