This research was aimed to analyze the effects of intelligence games on the mental skill levels of fourth grade students. The research was carried out in a public school located in Manavgat district of Antalya province. The study group of the research consists of 40 volunteer students (20 in the experimental group, 20 in the control group) studying in two different branches of the 4th grades in the spring term of the 2021-2022 academic year. The research was designed in the form of a pre-test and post-test control group and the quantitative data of the research were collected through the 'Mental Skill Assessment Test' developed by Marangoz (2018). The experimental group was given a total of 16 hours of intelligence games training for eight weeks, two lessons per week (80 minutes). In the research, a valid and reliable ready-made test developed by Marangoz (2018) (Mental Skill Assessment Test) was used to evaluate students' mental skill levels (concentration of attention, strategic thinking, analysing, part-whole relationship, visual perception and use of clues). This test was applied to the experimental and control groups as a pre-test and post-test. The Normality Test was conducted to investigate the normal distribution of the data as a result of the research. In the research, 6 different intelligence games were used for eight weeks. In order to examine the relationship between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups before the application, the dependent sample t-test was performed. In the research, it was observed that there was a significant increase in the mental skills of the experimental group students, who were played 6 different intelligence games for eight weeks. According to the results of the research, we can say that intelligence games improve the mental skills levels of students.
Intelligence games mental skills game intelligence primary school.
Bu araştırma, zekâ oyunlarının dördüncü sınıf seviyesindeki öğrencilerin zihinsel beceri düzeylerine etkisini incelemek üzerine ortaya konulmuştur. Araştırma Antalya ili Manavgat ilçesine bağlı bulunan bir devlet okulunda yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde 4. sınıfların iki farklı şubesinde eğitim gören 40 gönüllü öğrenci (20’si deney grubu,20’si kontrol grubu) oluşturmaktadır. Araştırma, deneysel desenlerden ön test son test kontrol gruplu desen şeklinde tasarlanmış olup araştırmanın nicel verileri Marangoz (2018) tarafından geliştirilen ‘Zihinsel Becerileri Ölçme Testi’ aracılığı ile toplanmıştır. Deney grubuna, haftada iki ders saati olmak üzere (80dk) sekiz hafta boyunca toplamda 16 saat zeka oyunları eğitimi verilmiştir. Araştırmada 10 hafta boyunca 6 farklı zeka oyunu kullanılmıştır.Araştırmada zeka oyunlarının öğrencilerin zihinsel beceri düzeylerine (stratejik düşünme, dikkatini yoğunlaştırma, analiz edebilme, parça-bütün ilişkisi kurabilme, görsel algı, ipuçlarından faydalanabilme) etkisini ölçmek amacıyla deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test uygulanmıştır. Araştırma sonucundaki verilerin normal dağılımını araştırmak için Normallik Testi yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test puanları arasında ilişkiyi incelemek için bağımlı örneklem t testi yapılmıştır. Araştırmada zeka oyunları eğitimi verilen deney grubu öğrencilerinin zihinsel becerilerinde belirgin ve anlamlı bir artış olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre zeka oyunları 4.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceriler düzeylerini geliştirdiği söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |