The Turkish higher education system has developed remarkably in parallel with the developments and changes in the world today. With the ease of access to higher education for students and the increase in the number of students, higher education costs are increasing. This situation puts the higher education system under financial pressure in countries that provide higher education financing from public sources. In this study, higher education financing methods used worldwide are compared and the most appropriate financing method for Türkiye is discussed. For this purpose, the Entropy method was used in weighting the criteria determined for the evaluation of financing policies, and the performance analysis of the alternatives was carried out with the TOPSIS method, which is one of the multi-criteria decision-making methods. Alternative decision options for financing higher education are based on "No Fee", "Pre-charging" and "Income-Contingent Loan-ICL" methods and the main criteria are enrollment, education expenditures and labor force. In this context, sub-criteria were created and the financing methods used by OECD countries were analyzed. Within the scope of the study, it has been determined that the financing methods used by Norway, the Netherlands and the United Kingdom in higher education systems are in the top three. In this context, it has been determined that the "Income-Contingent Loan" method used by the first and third ranked countries is the most preferred method in terms of performance.
Türk yükseköğretim sistemi günümüzde dünya genelinde yaşanan gelişme ve değişimlere paralel olarak olağanüstü bir biçimde gelişme sağlamıştır. Öğrencilerin yükseköğretime erişiminin kolaylaşması ile öğrenci sayılarındaki artışla birlikte yükseköğretim maliyetlerin artışına sebep olmaktadır. Bu durum yükseköğretim finansmanı kamusal kaynaklardan sağlayan ülkelerde, yükseköğretim sistemini maddi olarak baskı altına sokmaktadır. Bu çalışmada dünya genelinde kullanılan yükseköğretim finansman yöntemleri karşılaştırılmış olup, Türkiye için en uygun finansman yönteminin belirlenmesi ele alınmıştır. Bu amaç doğrultusunda finansman politikalarının değerlendirilmesine yönelik olarak belirlenen kriterlerin ağırlıklandırılmasında Entropi yönteminden faydalanılmış olup, alternatiflerin performans analizi çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan, TOPSİS yöntemi ile yapılmıştır. Alternatif karar seçenekleri olarak yükseköğretim finansmanında kullanılan; “Ücret alınmayan”, “Ön ücretlendirme” ve “Gelire Bağlı Borçlanma” yöntemleri esas alınmış olup, ana kriterler kayıt, eğitim harcamaları ve işgücü olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda alt kriterler oluşturulup, OECD’ye ülkelerin kullanmış oldukları finansman yöntemleri analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında Norveç, Hollanda ve Birleşik Krallığın yükseköğretim sistemleri içindeki kullanmış oldukları finansman yöntemlerinin ilk üç sırada olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda birinci ve üçüncü sırada yer alan ülkelerin kullanmış oldukları “Gelire Bağlı Borçlanma” yönteminin performans bakımından en çok tercih edilen yöntem olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |