Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E.M. Forster’s Short Stories as Emotive Fantasies

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 355 - 361, 30.10.2021
https://doi.org/10.53048/johass.977250

Öz

As and Edwardian author and a ‘reluctant modernist’ E.M. Forster penned several short stories as well as great novels. In the three selected short stories titled “The Story of a Panic”, “The Story of a Siren”, and “The Celestial Omnibus”, Forster makes use of fantasy fiction based on the feeling of desire. The aim of this paper is to demonstrate how Forster’s emotive fantasies are constructed through features of “longing for another world or a lost world” and/or “finding our own world enchanted”. Some of the underlying motifs such as mythological figures, pastoral images, beauty and individualism are also part of the discussion. Using the theory of Todorov’s fantasy and Manlove’s arguments regarding fantasy fiction as a springboard for discussion, this study argues that even though the selected short stories by Forster are shaped by desire as emotive fantasies, the feeling of desire does not lead to a satisfaction; in other words, desire is an inconlusive and discontinuous feeling which contributes to the formation of the stories.

Kaynakça

  • Cavaliero, G. (1979). A Reading of E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Crews, F. (1962). E.M. Forster: The Perils of Humanism. Princeton: Princeton University Press.
  • Forster, E.M. (1988). The Celestial Omnibus. London: Snowbooks Press.
  • Head, D. (2007). Forster and the Short Story. D. Bradshaw (Ed.), In The Cambridge Companion to Forster (p. 77-91). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Herz, J.S. (1988). The Short Narratives of E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Jackson, R. (1981). Fantasy: The Literature of Subversion. London and New York: Routledge.
  • Lane, C. (2007). Forsterian Sexuality. D. Bradshaw (Ed.), In The Cambridge Companion to Forster (p. 104-119). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Manlove, C. (1999). The Fantasy Literature of England. New York: Palgrave.
  • Mathews, R. (2002). Fantasy: The Liberation of Imagination. New York & London: Routledge.
  • Medalie, D. (2002). E.M. Forster’s Modernism. New York: Palgrave.
  • Page, N. (1987). E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Todorov, T. (1973). The Fantastic. Richard Howard (Trans.). London: The Press of Case Western Reserve University.

E.M. Forster’ın Duygusal Fantezi olarak Kısa Hikâyeleri

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 355 - 361, 30.10.2021
https://doi.org/10.53048/johass.977250

Öz

Edward dönemi yazarı ve “isteksiz bir modernist” olarak E.M. Forster büyük romanların yanı sıra birçok hikâye de kaleme aldı. “Bir Paniğin Öyküsü”, “Siren’in Öyküsü”, ve “Cennet Dolmuşu” başlıklı seçilen üç kısa öyküde yazar arzu duygusuna dayalı fantezi kurgudan faydalanır. Bu çalışmanın amacı Forster’in “başka bir dünyaya veya kayıp bir dünyaya özlem” ve/veya “kendi dünyamızı büyülenmiş bulma” özellikleriyle duygusal fantezilerini nasıl inşa ettiğini göstermektir. Mitolojik figürler, pastoral imgeler, güzellik ve bireycilik gibi temel motifler de tartışmanın bir parçasıdır. Todorov’un fantezi teorisini ve Manlove’ın fantezi kurguya ilişkin argümanlarını tartışma için bir sıçrama tahtası olarak kullanan bu çalışma Forster’ın seçilen kısa öykülerinin arzu tarafından şekillenen duygusal fantezilerini olmasına rağmen, arzu duygusunun bir doyuma yol açmadığını ileri sürmektedir. Diğer bir deyişle, hikâyelerin şekillenmesine katkıda bulunan duygu sonuçsuz ve kesintilidir.

Kaynakça

  • Cavaliero, G. (1979). A Reading of E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Crews, F. (1962). E.M. Forster: The Perils of Humanism. Princeton: Princeton University Press.
  • Forster, E.M. (1988). The Celestial Omnibus. London: Snowbooks Press.
  • Head, D. (2007). Forster and the Short Story. D. Bradshaw (Ed.), In The Cambridge Companion to Forster (p. 77-91). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Herz, J.S. (1988). The Short Narratives of E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Jackson, R. (1981). Fantasy: The Literature of Subversion. London and New York: Routledge.
  • Lane, C. (2007). Forsterian Sexuality. D. Bradshaw (Ed.), In The Cambridge Companion to Forster (p. 104-119). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Manlove, C. (1999). The Fantasy Literature of England. New York: Palgrave.
  • Mathews, R. (2002). Fantasy: The Liberation of Imagination. New York & London: Routledge.
  • Medalie, D. (2002). E.M. Forster’s Modernism. New York: Palgrave.
  • Page, N. (1987). E.M. Forster. London: MacMillan Press.
  • Todorov, T. (1973). The Fantastic. Richard Howard (Trans.). London: The Press of Case Western Reserve University.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ercan Gürova 0000-0001-5446-9013

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 27 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürova, E. (2021). E.M. Forster’s Short Stories as Emotive Fantasies. İnsan Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 355-361. https://doi.org/10.53048/johass.977250

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031