BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 85 - 91, 22.06.2017

Öz

Son yıllarda zekâ ile ilgili
araştırma bulguları eğitim alanına yeni anlayış ve yöntemleri gündeme
getirmiştir. Gardner tarafından savunulan Çoklu Zekâ Kuramı zekâ kavramına çok
farklı bir boyut kazandırmıştır. Bu kuram her bireyin sekiz zekâ türünün
olduğunu ve öğrencileri geleneksel yöntemde olduğu gibi sadece sayısal ve sözel
zekâya sahip bireyler olarak değerlendirmememiz gerektiğini savunmaktadır.
Günümüzde öğrenme kuralları ve ilkeleri gelişmiş olan ülkelerde büyük oranda
değişmişken ülkemizde hala geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmaktadır.
Geleneksel yöntem bilgiyi içselleştirmek yerine, öğrenciyi ders ortamında pasif
hale getiren, ezberciliğe iten bir yöntemdir. Bu doğrultuda bu makalede,
hemşirelik öğrencilerinin eğitiminde bireysel öğrenme ihtiyaçlarını karşılamada
başarısız olan ve farkına varmadan öğrencinin sesini susturan geleneksel
yöntemi terk edip, çeşitli stratejiler kullanarak öğrenmeyi, eleştirel ve
yaratıcı düşünmeyi kolaylaştıran Çoklu Zekâ Kuramı ile bu kuramın hemşirelik
eğitimine yansıması hakkında bilgi vermek amaçlanmıştır. 

Kaynakça

  • 1. Selçuk Z. Gelişim ve Öğrenme. Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2005
  • 2. Saban A. Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. (4.Baskı). Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2004.
  • 3. Saban A.Çoklu Zekâ Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansımaları. Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2010.
  • 4. Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligence, Basic Books, New York, 1983.
  • 5. Campbell L. Teaching&Learning Through Multiple İntelligences. A Simon&Shuster Company, Massachusets, 1997.
  • 6. Gardner H. Çoklu Zekâ Görüşmeler ve Makaleler. BZD Yayıncılık Enka Vakfı, İstanbul, 1999.
  • 7. Sheahan L. “An exploratory trial exploring the use of a multiple intelligences teaching approach (MITA) for teaching clinical skills to first year undergraduate nursing students”. Doktora tezi, King Collage London, 2013.
  • 8. Duff T, Hegarty J, Hussey M. Academic Quality Assurance in İrish Higher Education. Blackhall Publishing, Dublin, 2000.
  • 9. Yılmaz G, FER S. Çok Yönlü Zekâ Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İlişkin Öğrencilerin Görüşleri ve Başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003;25: 235-245.
  • 10. Amstrong T. Multiple İntelligences in The Clasroom. Alexandria: VA: Association for supervision and curriculum development, 1994.
  • 11. Gardner H. Çoklu Zekâ ve Howard Gardner’la Söyleşi. Enka Okulları Yayınları, İstanbul, 1999.
  • 12. Hoerr T.R. More About Multiple İntelligences. Childhood Today 2002;16: 39-45.
  • 13. Selçuk Z, Kayılı H, Okut L. Çoklu Zekâ Uygulamaları. Nobel Yayın Dağıtım. . Ankara. 2000.
  • 14. Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011.
  • 15. Baş G. Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim 2011; 138-139: 4-28.
  • 16. Gürel E, Tat M. Çoklu Zekâ Kuramı: Tekli Zekâ Anlayışından Çoklu Zekâ Yaklaşımına. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2010; 3/11: 336-356
  • 17. Talu N. Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1999;15: 164-172.
  • 18. Bümen N. Eğitimde Yeni Yönelimler. Özcan Demirel (Ed.) Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2005: 1-38.
  • 19. Başaran B. Etkili Öğrenme ve Çoklu Zekâ Kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi 2004; 5: 7-15.
  • 20. Akçin E, Keçeci A. Çoklu Zekâ Kuramı ve Hemşirelik Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Yüksek Okulu Hemşirelik Dergisi. 2002;49: 73-79.
  • 21. Ayaydın A. Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;13: 52-62.
  • 22. Hemşirelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı -2013. ANKARA http://aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/27/2013/08/HUCEP.pdf Erişim Tarihi: 03.02.2017
  • 23. Seydaoğlu G. Hemşirelik Eğitim Modellerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Adana, 2010.
  • 24. Denny M, Weber E, Wells J, Stokes O, Lane P, Denieffe S. Matching purpose with practice: Revolutionising nurse education with mita. Nurse Education Today.2008;28: 100–107.
  • 25. Özden, Y. Öğrenme ve Öğretme. (8. Baskı). Pegem Yayıncılık, Ankara, 2008.
  • 26. Yavuz, K. Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. Ceceli Yayınları, Ankara, 2004.
  • 27. Amerson R. Energizing the Nursing Lecture: Application of the Theory of Multiple İntelligence Learning. Nursing Education Perspectives. 2006;27: 4
  • 28. Yavuz K. Öğrenen ve Gelişen Eğitimciler İçin Çoklu Zekâ Teorisi Uygulama Rehberi. Ceceli Yayınları, Ankara, 2004.
  • 29. Denny M, Denieffe S. Exploring Multiple Intelligence Theory In The Context Of Teaching And Learning In Undergraduate Nurse Education In Ireland http://conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/SOE60-Denny.pdf Erişim Tarihi:01.02.2017
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 85 - 91, 22.06.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Selçuk Z. Gelişim ve Öğrenme. Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2005
  • 2. Saban A. Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. (4.Baskı). Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2004.
  • 3. Saban A.Çoklu Zekâ Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansımaları. Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara, 2010.
  • 4. Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligence, Basic Books, New York, 1983.
  • 5. Campbell L. Teaching&Learning Through Multiple İntelligences. A Simon&Shuster Company, Massachusets, 1997.
  • 6. Gardner H. Çoklu Zekâ Görüşmeler ve Makaleler. BZD Yayıncılık Enka Vakfı, İstanbul, 1999.
  • 7. Sheahan L. “An exploratory trial exploring the use of a multiple intelligences teaching approach (MITA) for teaching clinical skills to first year undergraduate nursing students”. Doktora tezi, King Collage London, 2013.
  • 8. Duff T, Hegarty J, Hussey M. Academic Quality Assurance in İrish Higher Education. Blackhall Publishing, Dublin, 2000.
  • 9. Yılmaz G, FER S. Çok Yönlü Zekâ Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İlişkin Öğrencilerin Görüşleri ve Başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003;25: 235-245.
  • 10. Amstrong T. Multiple İntelligences in The Clasroom. Alexandria: VA: Association for supervision and curriculum development, 1994.
  • 11. Gardner H. Çoklu Zekâ ve Howard Gardner’la Söyleşi. Enka Okulları Yayınları, İstanbul, 1999.
  • 12. Hoerr T.R. More About Multiple İntelligences. Childhood Today 2002;16: 39-45.
  • 13. Selçuk Z, Kayılı H, Okut L. Çoklu Zekâ Uygulamaları. Nobel Yayın Dağıtım. . Ankara. 2000.
  • 14. Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011.
  • 15. Baş G. Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim 2011; 138-139: 4-28.
  • 16. Gürel E, Tat M. Çoklu Zekâ Kuramı: Tekli Zekâ Anlayışından Çoklu Zekâ Yaklaşımına. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2010; 3/11: 336-356
  • 17. Talu N. Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1999;15: 164-172.
  • 18. Bümen N. Eğitimde Yeni Yönelimler. Özcan Demirel (Ed.) Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2005: 1-38.
  • 19. Başaran B. Etkili Öğrenme ve Çoklu Zekâ Kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi 2004; 5: 7-15.
  • 20. Akçin E, Keçeci A. Çoklu Zekâ Kuramı ve Hemşirelik Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Yüksek Okulu Hemşirelik Dergisi. 2002;49: 73-79.
  • 21. Ayaydın A. Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;13: 52-62.
  • 22. Hemşirelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı -2013. ANKARA http://aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/27/2013/08/HUCEP.pdf Erişim Tarihi: 03.02.2017
  • 23. Seydaoğlu G. Hemşirelik Eğitim Modellerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Adana, 2010.
  • 24. Denny M, Weber E, Wells J, Stokes O, Lane P, Denieffe S. Matching purpose with practice: Revolutionising nurse education with mita. Nurse Education Today.2008;28: 100–107.
  • 25. Özden, Y. Öğrenme ve Öğretme. (8. Baskı). Pegem Yayıncılık, Ankara, 2008.
  • 26. Yavuz, K. Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. Ceceli Yayınları, Ankara, 2004.
  • 27. Amerson R. Energizing the Nursing Lecture: Application of the Theory of Multiple İntelligence Learning. Nursing Education Perspectives. 2006;27: 4
  • 28. Yavuz K. Öğrenen ve Gelişen Eğitimciler İçin Çoklu Zekâ Teorisi Uygulama Rehberi. Ceceli Yayınları, Ankara, 2004.
  • 29. Denny M, Denieffe S. Exploring Multiple Intelligence Theory In The Context Of Teaching And Learning In Undergraduate Nurse Education In Ireland http://conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/SOE60-Denny.pdf Erişim Tarihi:01.02.2017
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cansu Koç Bu kişi benim

Yurdanur Dikmen

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2017
Kabul Tarihi 9 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç, C., & Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı. Journal of Human Rhythm, 3(2), 85-91.
AMA Koç C, Dikmen Y. Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı. Journal of Human Rhythm. Haziran 2017;3(2):85-91.
Chicago Koç, Cansu, ve Yurdanur Dikmen. “Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı”. Journal of Human Rhythm 3, sy. 2 (Haziran 2017): 85-91.
EndNote Koç C, Dikmen Y (01 Haziran 2017) Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı. Journal of Human Rhythm 3 2 85–91.
IEEE C. Koç ve Y. Dikmen, “Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı”, Journal of Human Rhythm, c. 3, sy. 2, ss. 85–91, 2017.
ISNAD Koç, Cansu - Dikmen, Yurdanur. “Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı”. Journal of Human Rhythm 3/2 (Haziran 2017), 85-91.
JAMA Koç C, Dikmen Y. Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı. Journal of Human Rhythm. 2017;3:85–91.
MLA Koç, Cansu ve Yurdanur Dikmen. “Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı”. Journal of Human Rhythm, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 85-91.
Vancouver Koç C, Dikmen Y. Hemşirelik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramının Kullanımı. Journal of Human Rhythm. 2017;3(2):85-91.