Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 103 - 116, 20.06.2019

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik
öğrencilerinin merhamet düzeylerini belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu
çalışma, Türkiye’nin batısında yer alan iki devlet
üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören
öğrencilerde Mayıs -Aralık 2017 tarihleri arasında
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 518
öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri,
"Öğrenci Tanıtım Formu" ve "Merhamet Ölçeği"
kullanılarak toplanmıştır. Veriler, SPSS 21.00
paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir ve
Mann-Whitney U testi, Kruskall-Wallis H testi
kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma bulgularına göre öğrencilerin
%84.9’un kadın, %53.3’ünün 20 yaş ve altında
olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin
%33.3’ünün merhamet kavramını empati yapabilme, %25’inin vicdan, %18.1’ inin ise

bireye saygı duyma olarak ifade ettikleri
belirlenmiştir. Öğrencilerin %52’si merhamete
ilişkin en temel davranışın yardım etme olduğunu
belirlemiştir. Öğrencilerin merhamet ölçeğinden
aldıkları puan incelendiğinde, ölçek toplam puan
ortalaması 98.64±10.8 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Araştırmamız sonuçları hemşirelik
öğrencilerinin merhamet düzeylerinin yüksek
olduğunu, merhamet düzeylerinin cinsiyetten
etkilendiğini, öğrenim görülen sınıfa göre de
değişkenlik gösterdiğini ortaya koymuştur.
Algılanması, anlatılması ve de içselleştirilmesi zor
olan merhamet kavramının bireydeki düzeyi aslında
bireyin değerler dizgesinde nasıl yer buluşu ile
doğrudan ilişkilidir. Bu bağlamda bireylerin
yaşamlarının anlamını oluşturan değerlerin
öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği oldukça
önemlidir

Kaynakça

  • Bray L, O'Brien MR, Kirton J, Zubairu K, Christiansen A. The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today 2014; 34:480-486. 2. Bloomfield J, Pegram A. Care, compassion and communication. Nursing Standard 2015; 29(25):4550. 3. Perez-Bret E, Altisent R, Rocafort J. Definition of compassion in healthcare: A systematic literature review. International Journal of Palliative Nursing 2016; 22:599-606. 4. Uğurlu AK, Eti Aslan F, Merhamet ve Hemşirelik: Merhamet Ölçülebilir mi? Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017;9(3):233-8. 5. Gilbert P. Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In Compassion 2005:2186. Routledge. 6. Sprecher S, Fehr B. Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships 2005;22(5):629-651. 7. İşgör İY. Merhametin Öznel İyi Oluş Üzerindeki Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2017;16(2):425-436. 8. Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE. Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi/Cilicia Journal of Philosophy 2014;1(1):53-61. 9

Compassion Level of Nursing Students

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 103 - 116, 20.06.2019

Öz

Aim:The aim of the study was to determine the
level of compassion of nursing students.
Materials and Methods:This descriptive study
was carried out between May-December 2017 at
students studying from departments of nursing in
two state university west of Turkey. The sample of
the study was 518 students. The data were collected
by using "Student Presentation Form" and
"Compassion Scale". The data were analyzed by
SPSS 21.00 package program and Mann-Whitney
U test, Kruskall-Wallis H test was used.
Results:According to the study findings, 84.9% of
the students were female and 53.3% were under 20
years of age. It was determined that 33.3% of
nursing students expressed the concept of
compassion as empathy, 25% conscience, 18.1%
respecting the individual.52% of the students
determined that the most basic behavior of
compassion was helping.When the points taken
from the students' compassion scale were
examined, the mean total score of the scale was
98.64±10.8.
Conclusion:The results of our study showed that
the levels of compassion of the nursing students
were high, the levels of compassion were affected
by gender, and they showed variability according to
the class they studied.The individual's level of
compassion, which is difficult to internalize, to be
told and to be internalized, is in fact directly related
to the invention of the individual in the string of
values.In this context, it is very important how the
teaching of the values that make up the meaning of
the lives of individuals is realized. 

Kaynakça

  • Bray L, O'Brien MR, Kirton J, Zubairu K, Christiansen A. The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today 2014; 34:480-486. 2. Bloomfield J, Pegram A. Care, compassion and communication. Nursing Standard 2015; 29(25):4550. 3. Perez-Bret E, Altisent R, Rocafort J. Definition of compassion in healthcare: A systematic literature review. International Journal of Palliative Nursing 2016; 22:599-606. 4. Uğurlu AK, Eti Aslan F, Merhamet ve Hemşirelik: Merhamet Ölçülebilir mi? Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017;9(3):233-8. 5. Gilbert P. Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In Compassion 2005:2186. Routledge. 6. Sprecher S, Fehr B. Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships 2005;22(5):629-651. 7. İşgör İY. Merhametin Öznel İyi Oluş Üzerindeki Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2017;16(2):425-436. 8. Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE. Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi/Cilicia Journal of Philosophy 2014;1(1):53-61. 9
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazmiye Çıray Gündüzoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gündüzoğlu, N. Ç. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi. Journal of Human Rhythm, 5(2), 103-116.
AMA Gündüzoğlu NÇ. Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi. Journal of Human Rhythm. Haziran 2019;5(2):103-116.
Chicago Gündüzoğlu, Nazmiye Çıray. “Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi”. Journal of Human Rhythm 5, sy. 2 (Haziran 2019): 103-16.
EndNote Gündüzoğlu NÇ (01 Haziran 2019) Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi. Journal of Human Rhythm 5 2 103–116.
IEEE N. Ç. Gündüzoğlu, “Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi”, Journal of Human Rhythm, c. 5, sy. 2, ss. 103–116, 2019.
ISNAD Gündüzoğlu, Nazmiye Çıray. “Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi”. Journal of Human Rhythm 5/2 (Haziran 2019), 103-116.
JAMA Gündüzoğlu NÇ. Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi. Journal of Human Rhythm. 2019;5:103–116.
MLA Gündüzoğlu, Nazmiye Çıray. “Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi”. Journal of Human Rhythm, c. 5, sy. 2, 2019, ss. 103-16.
Vancouver Gündüzoğlu NÇ. Hemşirelik Öğrencilerinde Merhamet Düzeyi. Journal of Human Rhythm. 2019;5(2):103-16.