Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Tescilinin Uluslararası Ticaretteki Yerinin Menşei ve Garanti Fonksiyonu Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 19, 22.06.2025
https://doi.org/10.58767/joinbat.1536697

Öz

Markaların varlığı tüketicilerde ürünlerin kaliteli olduğuna ve bu kaliteyi sürdüreceğine dair inanç oluşturmaktadır. Bu nedenle marka yönetimi, bir işletmenin başarısı için kritik öneme sahiptir. Doğru yapılmadığında piyasadaki konumu ve müşteri algısı olumsuz yönde etkilenebilmektedir. Bu, sadece kısa vadeli satış kayıpları değil, aynı zamanda uzun vadeli marka değerinde kayıplara da neden olmaktadır.
Markanın garanti fonksiyonu üretilen malın veya sunulan hizmetin hep aynı kalitede olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle tüketiciler aynı kaliteden yararlanmak amacıyla aynı markaları tercih etmekte olup yeni markaları denemekte ise tereddüt duymaktadırlar. Markanın garanti işlevini yerine getirip tescilli olan mal veya hizmetini her zaman aynı standart ve kalite de sunmaya çalışması en önemli yükümlülüğüdür. Bu yükümlülüğü yerine getirmediğinde yada getiremediğinde karşılaşacağı sorunla başa çıkma şekli markanın duruşunu, imajını ve değerini belirlemektedir. Bu çalışmada uluslararası bir marka olma yolunda hareket eden bir çikolata firmasının marka ve sosyal medya yönetimindeki eksiklikleri markanın fonksiyonları üzerinde değerlendirilmiş ve çalışma sonucunda markanın garanti ve menşei fonksiyonunu yerine getirmediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1996). Building Strong Brancls. New York: Free Press.
  • Aaker, D. (2009). Marka Değeri Yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Akay, T. (2020). Osmanlı Devleti’nde Marka Hukukunun Gelişimi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Eylül, Cilt 29, Sayı 126, Sayfa 369.
  • Aker, Y. (2021). Marka Tescil Sürecinde Türk Patent ve Marka Kurumu Kararlarına Karşı Başvurulabilecek Hukuki Yollar, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 30.
  • Altay /Ayoğlu / Yasaman / Yusufoğlu / Yüksel, Cilt II, Sayfa: 986-987 30 Y 11. HD, T. 27.04.2000, E. 00/2598, K. 00/3579
  • Armstrong, G. &Kotler, P. (2017). Marketing an Introduction. Amerika Birleşik Devletleri, Pearson Education Inc.
  • Bayraktar A. ve Koçak A.(2019). Journal of Research in Business: 4 (2), 111-123, (2), 111-123, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/852354
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), Sayfa: 27-40.
  • Bozgeyik, H. (2013). Garanti Markasının Marka Hukukundaki Yeri ve Benzer Kavramlarla İlişkisi, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 71, Sayı 2, Sayfa 92
  • Bozgeyik, H. (2018). Görüşler ve Kararlar Ticaret Hukuku (Ticari İşletme, Şirketler, Kıymetli Evrak, Sigorta, Haksız Rekabet, Kooperatif ve Marka), Adalet Yayınevi, Ankara, Sayfa 412
  • Büyüközkan, Gülçin (2005). “Elektronik Marka Yönetimi.” Gaziantep: Marka Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sayfa: 195-200.
  • Çınar, R. ve Sağlık, E. (2006). “Perakende Gıda Ürünlerinde Etiketin Önemi Tüketiciler Üzerindeki Etkileri ve Bir Alan Araştırması”, Pazarlama Dünyası, 20(4)
  • Çolak, U. (2012). Türk Marka Hukuku, 1.Baskı, İstanbul
  • Çolak, U. (2018). Türk Marka Hukuku, 4.Baskı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, Sayfa 9.
  • Deborah E. (2009). Bouchoux, Intellectual Property (The Law of Trademarks, Copyrights, Patents and Trade Secrets), 3. Edition, DELMAR Cengage Learning, New York, 22
  • Demirci, M.Z. (2019). Marka Hakkının İnternet Reklamcılığı Yoluyla İhlali ve Sorumluluk Halleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayfa: 16-21.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE handbook of qualitative research. SAGE.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Güneş, İ. (2018). Sınai Mülkiyet Kanununun Getirdiği Yenilikler ve Uygulama, Terazi Hukuk Dergisi, Cilt 13, Sayı 137, Sayfa 82
  • Güven, A. (2015). Türk Hukukunda Garanti Markası ve TSE’nin Garanti Markası Niteliği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta, Sayfa 22.
  • Hacıömeroğlu, A. Oğuzhan, İnce, Z. (2020). Ulusal ve Uluslararası Düzenlemeler ile Yargı Kararları Işığında Tanınmış Markanın Sulandırılması, Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, Sayfa: 75-107.
  • Kapferer, J.N. (1992). Strategic Brand Managaineiit. New Approach to Creating and Evoluating Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Karabulut, Ö. (2008). Marka Hakkına Tecavüz ve Hukuki Sorumluluğu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayı 16.
  • Karş. Karahan, S. Garanti Markası, Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2005-2006, S.2, Sayfa 18
  • Karasu, R. (2021). Fikri Mülkiyet Hukuku, 5 Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 151.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, A. (2017). 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanununda Marka Düzenlemeleri, İstanbul Barosu Dergisi, Cilt 91, Sayı 5 Kaya, M.İ. Tatlı, B. (2020). Ticaret Hukuku-I (Ticari İşletme ve Ortaklıklar Hukuku), 3.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 146.
  • Kayıhan, Ş. (2021). Ticari İşletme Hukuku, 7.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 173.
  • Keegan, J., Warren, G., ve Mark, C. (2005). Global Markting. New Jersey
  • Knapp, E. (2002). Marka Aklı. (A. T. Akartuna, Çev.) İstanbul: MediaCat.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A Framework for Marketing Management. Global Edition. Londra: Pearson Education Limited.
  • Kurt, M. S. (2016). Intellectual Property Law, West Academic Publishing, St. Paul MN, sayfa 471.
  • Memiş Tekin, 2011, XII Levha Yayınları, sayfa: 261
  • Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to doing your research project. SAGE Publications Inc
  • Oytaç, K. (2002). Karşılaştırmalı Markalar Hukuku, 2.Baskı, Nobel Kitabevi İstanbul, Sayfa 1
  • Paslı Ali, (2014) Uluslararası Antlaşmaların Türk Marka Hukukunun Esasına İlişkin Etkileri, sayfa 28
  • Ruge, H.D. (1999). “Aufbau von Markenbildern”, ESCH, F.R.: Moderne Markenführung, Wiesbaden :165-184.
  • Sarıgül, G. (2022). 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’na Göre Marka İhlalinin Hukuki Sonuçları, Yüksek Lisans Tezi, Ocak, Afyonkarahisar, Sayfa: 10-35
  • Seyidoğlu, H. (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Güzem Can Yayınları. İstanbul
  • Shanahan, D. (1982). Trademark Right: Consumer Protection or Monopoly, The. Trademark Rep. 72, 233-250
  • Sınai Mülkiyet Kanunu (6769) (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=6769&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5) (Erişim Tarihi: 27.05.2023).
  • Taylan Çamlıbel Esin (2001), Marka Hakkının Kullanımıyla Paralel İthalatın Önlenmesi, Ankara, Seçkin Yayıncılık, Sayfa: 37
  • Tekinalp, Ü. (2012). Fikri Mülkiyet Hukuku, 5.Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul, Sayı 373.
  • Tosun, B. N. (2017). Marka Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, (www.tdk.gov.tr), (Erişim Tarihi: 21.05.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu, https://www.turkpatent.gov.tr/marka-istatistik,(Erişim Tarihi:12.06.2024)
  • WIPO(2024),https://www3.wipo.int/ipstats/key-search/search-result?type=KEY)(Erişim Tarihi:24.06.2024)
  • Y 11. HD, T. 18.02.2002, E. 01/9309, K. 02/1315; Y 11. HD, T. 05.03.2002, E. 01/9561, K. 02/1967; Y 11. HD, T. 27.12.1982, E. 82/5594, K. 82/5674 için bkz. http://66.221.165.115/cgi-bin/ara.cgi 3
  • Yaman, Ö. (2019). Marka Hukukunda Dürüst Kullanım İlkesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayfa 8.
  • Yasaman, H. Marka Hukuku, 556 Sayılı KHK Şerhi, C.II, İstanbul 2004, Sayfa 993
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık

The Importance of Trademark Registration In International Trade Inspection In Terms Origin And Warranty Function

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 19, 22.06.2025
https://doi.org/10.58767/joinbat.1536697

Öz

The existence of trademarks creates a belief in consumers that products are of high quality and will maintain this quality. Therefore, trademark management is critical to the success of a business. When it is not done correctly, its position in the market and customer perception can be negatively affected. This leads not only to short-term sales losses but also to losses in long-term trademark equity.
The guarantee function of the trademark ensures that the goods produced or services provided are always of the same quality. Therefore, consumers prefer the same trademarks in order to benefit from the same quality and are hesitant to try new trademarks. It is the most important obligation of the trademark to fulfill the guarantee function and always try to offer the registered goods or services at the same standard and quality. The way of dealing with the problem it will face when it does not or cannot fulfill this obligation determines the stance, image and value of the trademark. In this study, the deficiencies in brand and social media management of a chocolate company that is moving towards becoming an international brand were evaluated on the functions of the brand, and as a result of the study, it was determined that the brand did not fulfill its warranty and origin functions.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1996). Building Strong Brancls. New York: Free Press.
  • Aaker, D. (2009). Marka Değeri Yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Akay, T. (2020). Osmanlı Devleti’nde Marka Hukukunun Gelişimi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Eylül, Cilt 29, Sayı 126, Sayfa 369.
  • Aker, Y. (2021). Marka Tescil Sürecinde Türk Patent ve Marka Kurumu Kararlarına Karşı Başvurulabilecek Hukuki Yollar, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 30.
  • Altay /Ayoğlu / Yasaman / Yusufoğlu / Yüksel, Cilt II, Sayfa: 986-987 30 Y 11. HD, T. 27.04.2000, E. 00/2598, K. 00/3579
  • Armstrong, G. &Kotler, P. (2017). Marketing an Introduction. Amerika Birleşik Devletleri, Pearson Education Inc.
  • Bayraktar A. ve Koçak A.(2019). Journal of Research in Business: 4 (2), 111-123, (2), 111-123, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/852354
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), Sayfa: 27-40.
  • Bozgeyik, H. (2013). Garanti Markasının Marka Hukukundaki Yeri ve Benzer Kavramlarla İlişkisi, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 71, Sayı 2, Sayfa 92
  • Bozgeyik, H. (2018). Görüşler ve Kararlar Ticaret Hukuku (Ticari İşletme, Şirketler, Kıymetli Evrak, Sigorta, Haksız Rekabet, Kooperatif ve Marka), Adalet Yayınevi, Ankara, Sayfa 412
  • Büyüközkan, Gülçin (2005). “Elektronik Marka Yönetimi.” Gaziantep: Marka Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sayfa: 195-200.
  • Çınar, R. ve Sağlık, E. (2006). “Perakende Gıda Ürünlerinde Etiketin Önemi Tüketiciler Üzerindeki Etkileri ve Bir Alan Araştırması”, Pazarlama Dünyası, 20(4)
  • Çolak, U. (2012). Türk Marka Hukuku, 1.Baskı, İstanbul
  • Çolak, U. (2018). Türk Marka Hukuku, 4.Baskı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, Sayfa 9.
  • Deborah E. (2009). Bouchoux, Intellectual Property (The Law of Trademarks, Copyrights, Patents and Trade Secrets), 3. Edition, DELMAR Cengage Learning, New York, 22
  • Demirci, M.Z. (2019). Marka Hakkının İnternet Reklamcılığı Yoluyla İhlali ve Sorumluluk Halleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayfa: 16-21.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE handbook of qualitative research. SAGE.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Güneş, İ. (2018). Sınai Mülkiyet Kanununun Getirdiği Yenilikler ve Uygulama, Terazi Hukuk Dergisi, Cilt 13, Sayı 137, Sayfa 82
  • Güven, A. (2015). Türk Hukukunda Garanti Markası ve TSE’nin Garanti Markası Niteliği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta, Sayfa 22.
  • Hacıömeroğlu, A. Oğuzhan, İnce, Z. (2020). Ulusal ve Uluslararası Düzenlemeler ile Yargı Kararları Işığında Tanınmış Markanın Sulandırılması, Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, Sayfa: 75-107.
  • Kapferer, J.N. (1992). Strategic Brand Managaineiit. New Approach to Creating and Evoluating Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Karabulut, Ö. (2008). Marka Hakkına Tecavüz ve Hukuki Sorumluluğu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayı 16.
  • Karş. Karahan, S. Garanti Markası, Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2005-2006, S.2, Sayfa 18
  • Karasu, R. (2021). Fikri Mülkiyet Hukuku, 5 Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 151.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, A. (2017). 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanununda Marka Düzenlemeleri, İstanbul Barosu Dergisi, Cilt 91, Sayı 5 Kaya, M.İ. Tatlı, B. (2020). Ticaret Hukuku-I (Ticari İşletme ve Ortaklıklar Hukuku), 3.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 146.
  • Kayıhan, Ş. (2021). Ticari İşletme Hukuku, 7.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Sayfa 173.
  • Keegan, J., Warren, G., ve Mark, C. (2005). Global Markting. New Jersey
  • Knapp, E. (2002). Marka Aklı. (A. T. Akartuna, Çev.) İstanbul: MediaCat.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A Framework for Marketing Management. Global Edition. Londra: Pearson Education Limited.
  • Kurt, M. S. (2016). Intellectual Property Law, West Academic Publishing, St. Paul MN, sayfa 471.
  • Memiş Tekin, 2011, XII Levha Yayınları, sayfa: 261
  • Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to doing your research project. SAGE Publications Inc
  • Oytaç, K. (2002). Karşılaştırmalı Markalar Hukuku, 2.Baskı, Nobel Kitabevi İstanbul, Sayfa 1
  • Paslı Ali, (2014) Uluslararası Antlaşmaların Türk Marka Hukukunun Esasına İlişkin Etkileri, sayfa 28
  • Ruge, H.D. (1999). “Aufbau von Markenbildern”, ESCH, F.R.: Moderne Markenführung, Wiesbaden :165-184.
  • Sarıgül, G. (2022). 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’na Göre Marka İhlalinin Hukuki Sonuçları, Yüksek Lisans Tezi, Ocak, Afyonkarahisar, Sayfa: 10-35
  • Seyidoğlu, H. (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Güzem Can Yayınları. İstanbul
  • Shanahan, D. (1982). Trademark Right: Consumer Protection or Monopoly, The. Trademark Rep. 72, 233-250
  • Sınai Mülkiyet Kanunu (6769) (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=6769&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5) (Erişim Tarihi: 27.05.2023).
  • Taylan Çamlıbel Esin (2001), Marka Hakkının Kullanımıyla Paralel İthalatın Önlenmesi, Ankara, Seçkin Yayıncılık, Sayfa: 37
  • Tekinalp, Ü. (2012). Fikri Mülkiyet Hukuku, 5.Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul, Sayı 373.
  • Tosun, B. N. (2017). Marka Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, (www.tdk.gov.tr), (Erişim Tarihi: 21.05.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu, https://www.turkpatent.gov.tr/marka-istatistik,(Erişim Tarihi:12.06.2024)
  • WIPO(2024),https://www3.wipo.int/ipstats/key-search/search-result?type=KEY)(Erişim Tarihi:24.06.2024)
  • Y 11. HD, T. 18.02.2002, E. 01/9309, K. 02/1315; Y 11. HD, T. 05.03.2002, E. 01/9561, K. 02/1967; Y 11. HD, T. 27.12.1982, E. 82/5594, K. 82/5674 için bkz. http://66.221.165.115/cgi-bin/ara.cgi 3
  • Yaman, Ö. (2019). Marka Hukukunda Dürüst Kullanım İlkesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Sayfa 8.
  • Yasaman, H. Marka Hukuku, 556 Sayılı KHK Şerhi, C.II, İstanbul 2004, Sayfa 993
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süheyla Türkmen 0000-0001-9499-7187

Füsun Çelebi Boz 0000-0002-3884-0465

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 21 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkmen, S., & Çelebi Boz, F. (2025). Marka Tescilinin Uluslararası Ticaretteki Yerinin Menşei ve Garanti Fonksiyonu Açısından İncelenmesi. Journal of Business and Trade, 6(1), 1-19. https://doi.org/10.58767/joinbat.1536697