Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Pazarlama Taktiği Olarak Realty Show’larda Gizli Reklam Uygulamaları: “Gerçek Kesit” Örneği

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 115 - 129, 15.03.2017

Öz

Gerek kitle iletişim araçlarının baş döndürücü hızlı gelişimi, gerekse de insanoğlunun bireysel olarak kendisini geliştirmesiyle birlikte, günümüzde üreticilerin bu araçlarla hedef kitlelerini istedikleri yönde hareket etmelerini sağlama oranı giderek azalmaktadır. Özellikle söz konusu reklamcılık olunca, tüketicilerin reklamlara karşı oldukça dirençli olduklarını söylemek yanlış olmayacaktır. Günlük yaşamda bir bireyin ortalama olarak iki yüze yakın reklam mesajı ile karşılaştığı düşünülürse, reklam aracılığı ile tüketiciler ile iletişime geçmenin ne denli zor olduğunu bir kez daha anlayabiliriz. Bu kapsamda reklam sektörü, tüketicilere kendisini kabul ettirmek için çeşitli arayışlar içerisine girmiş ve gerilla reklam, satış yeri uygulamaları, transit reklam mecraları gibi birçok farklı yöntem denenmiştir. Bu yöntemlerden bir diğeri de gizli reklam uygulamalarıdır. İzleyicilerin izledikleri televizyon programı esnasında kullanılan bu yöntemin, Türkiye’de reality showlarda nasıl ve ne sıklıkla kullanıldığı bu çalışmada ‘Gerçek Kesit’ adlı programda incelenmiştir. Araştırma kapsamında, gerçek kesit adlı reality show programının gizli reklam çalışmalarını analiz etmek için, filmsel anlatı çözümleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu yöntem ile programın formatı, temel özellikleri, çekim açıları ortaya çıkartılırken, bu özelliklerden yararlanılarak gizli reklam uygulamalarının nasıl, nerede ve ne sürede kullanıldığının ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Sonuç olarak değerlendirilen tüm bölümlerde gizli reklam uygulamalarına rastlanılmış ve bu gizli reklam uygulamalarının ilgili bölümlerle birebir alakalı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Beasey, R & Danesi M. (2002). Persuasive Signs: The Semiotics and Advertising. New York: Mouten de Gruyter. Bullmore, J. (2003). More Bullmore: Behind The Scenes in Advertising. Oxford: Warc D’Astous, A., & F. Chartier (2000), A Study of Factors Affecting Consumer Evaluations and Memory of Product Placements in Movies. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 22 (2), 31–40 Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Cinnet Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=ti6h4Z_6qMs adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Öfke Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=9_Aqy0vK9fo&t=1732s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Pislik Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=Z4CP82_51yM&t=969s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Tahsilatçı Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=dyexMI_hz2w&t=937s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Tek Başına Savaşmak Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde: https://www.youtube.com/watch?v=9_Aqy0vK9fo&t=1732s adresinden erişildi. Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü Türkçe-İngilizce Dizinli İstanbul: Adam Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Resmî gazete, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği, 17 Kasım 2016 tarihinde http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150110-5.htm adresinden erişildi. Rössler, P. & J. Bacher, J. (2002). Transcultural Effects of Product Placement in Movies Zeitschrift für Medienpsychologie, 14, 2002, s. 98 – 108 Saurman D. D. & Ekelund, R. B (1999) Reklam ve Piyasa Süreci Ankara: Liberte Williams, R. (2003). Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim. (çeviren: A. U. Türkbağ) Ankara: Dost Kitapevi Yolcu, E. (2004). Sinema Filmlerinde Ürün Yerleştirme: Sigarada Gizli Reklam, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:18, 449-499.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 115 - 129, 15.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Beasey, R & Danesi M. (2002). Persuasive Signs: The Semiotics and Advertising. New York: Mouten de Gruyter. Bullmore, J. (2003). More Bullmore: Behind The Scenes in Advertising. Oxford: Warc D’Astous, A., & F. Chartier (2000), A Study of Factors Affecting Consumer Evaluations and Memory of Product Placements in Movies. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 22 (2), 31–40 Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Cinnet Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=ti6h4Z_6qMs adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Öfke Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=9_Aqy0vK9fo&t=1732s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Pislik Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=Z4CP82_51yM&t=969s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Tahsilatçı Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=dyexMI_hz2w&t=937s adresinden erişildi. Gerçek Kesit Resmi Youtube Sitesi, Tek Başına Savaşmak Bölümü, 17 Kasım 2016 tarihinde: https://www.youtube.com/watch?v=9_Aqy0vK9fo&t=1732s adresinden erişildi. Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü Türkçe-İngilizce Dizinli İstanbul: Adam Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Resmî gazete, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği, 17 Kasım 2016 tarihinde http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150110-5.htm adresinden erişildi. Rössler, P. & J. Bacher, J. (2002). Transcultural Effects of Product Placement in Movies Zeitschrift für Medienpsychologie, 14, 2002, s. 98 – 108 Saurman D. D. & Ekelund, R. B (1999) Reklam ve Piyasa Süreci Ankara: Liberte Williams, R. (2003). Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim. (çeviren: A. U. Türkbağ) Ankara: Dost Kitapevi Yolcu, E. (2004). Sinema Filmlerinde Ürün Yerleştirme: Sigarada Gizli Reklam, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:18, 449-499.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Özgür Seçim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seçim, M. Ö. (2017). Bir Pazarlama Taktiği Olarak Realty Show’larda Gizli Reklam Uygulamaları: “Gerçek Kesit” Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 115-129.