Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 122 - 138, 02.07.2025
https://doi.org/10.53850/joltida.1557750

Abstract

References

  • Abou Assi, K. (2022). The development of attentional inhibition through coding and robotics: Associating between tinkering, creating, and problem solving in a group setting. International Journal of Social Robotics, 14(8), 1883-1892.
  • Açıkgöz, A., & Günsel, A. (2014). Yeni ürün geliştirme projelerinde yönlendirici yönetim anlayışı, motivasyon ve inovasyon becerisi. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 3(2), 33-60.
  • Bers, M. U. (2018, April). Coding, playgrounds and literacy in early childhood education: The development of KIBO robotics and ScratchJr. In 2018 IEEE global engineering education conference (EDUCON) (pp. 2094-2102). IEEE.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim örgütlerinde iletişim: HÜ Eğitim Fakültesi uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Demertzi, E., Voukelatos, N., Papagerasimou, Y., & Drigas, A. S. (2018). Online learning facilities to support coding and robotics courses for youth. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 8(3), 69-80.
  • Dudwick, N., Kuehnast, K., Jones, V. N., & Woolcock, M. (2006). Analyzing social capital in context. A guide to using qualitative methods and data, 1, 46.
  • Ekiz, D. (2013). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Anı Yayıncılık.
  • Eskici, G. Y., Mercan, S., & Hakverdi, F. (2020). Robotik kavramına yönelik ortaokul öğrencilerinin zihinsel imajları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 30-64.
  • García-Carrillo, C., Greca, I. M., & Fernández-Hawrylak, M. (2021). Teacher perspectives on teaching the STEM approach to educational coding and robotics in primary education. Education Sciences, 11(2), 64.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Gültepe, A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 2(2), 50-60.
  • Heljakka, K., Ihamäki, P., Tuomi, P., & Saarikoski, P. (2019, December). Gamified coding: Toy robots and playful learning in early education. In 2019 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI) (pp. 800-805). IEEE.
  • Kanmaz, T. (2023). Okul öncesi öğretmenleri robotik kodlama hakkında ne düşünüyor. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kılıçkıran, H., Korkmaz, Ö., & Çakır, R. (2020). Robotik kodlama eğitiminin üstün yetenekli öğrencilere katkısı. Turkish Journal of Primary Education, 5(1), 1-15.
  • Knight, V. F., Wright, J., Wilson, K., & Hooper, A. (2019). Teaching digital, block-based coding of robots to high school students with autism spectrum disorder and challenging behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 3113-3126.
  • Koç, B., Terzi, Y. G., & Gül, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ile kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 369-390.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interpretive approach. Sage.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
  • Polat, E. B., & Ulutaş, İ. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının robotik kodlamaya ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 22-48.
  • Ramazanoğlu, M. (2021). Robotik kodlama uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarına ve bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algılarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 163-174.
  • Soypak, B., & Eskici, M. (2023). Lise-ortaokul matematik, fen derslerinde robotik kodlama uygulamalarına yönelik araştırmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(3), 214-229.
  • Şahin, Ç. (2005). Aktif öğretim yöntemlerinden beyin fırtınası yöntemi ve uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 441-450.
  • Şanal, S. Ö., & Erdem, M. (2017). Kodlama ve robotik çalışmalarını problem çözme süreçlerine etkisi: sesli düşünme protokol analizi. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 24-26.
  • Turan, S., & Aydoğdu, F. (2020). Effect of coding and robotic education on pre-school children’s skills of scientific process. Education and Information Technologies, 25(5), 4353-4363.
  • Turan, Z., Reisoğlu, İ., Özçelik, E., & Göktaş, Y. (2015). Öğretmenlerin çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1–16.
  • Yazıcı, T. (2015). Kişilerarası iletişimde anlık mesajlaşma uygulamalarının yeri: WhatsApp uygulaması ile ilgili üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4), 1334-1356.
  • Yauch, C. A., & Steudel, H. J. (2003). Complementary use of qualitative and quantitative cultural assessment methods. Organizational research methods, 6(4), 465-481.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncelleştirilmiş Beşinci Baskı). Seçkin Yayınları. Yumbul, E., & Sulak, S. E. (2022). Sınıf öğretmenlerinin robotik kodlamaya yönelik görüşlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(3), 888-910.
  • Zinovieva, I. S., Artemchuk, V. O., Iatsyshyn, A. V., Popov, O. O., Kovach, V. O., Iatsyshyn, A. V., ... & Radchenko, O. V. (2021, March). The use of online coding platforms as additional distance tools in programming education. In Journal of physics: Conference series (Vol. 1840, No. 1, p. 012029). IOP Publishing.

Student Perspectives on Project Development in Coding and Robotics Courses

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 122 - 138, 02.07.2025
https://doi.org/10.53850/joltida.1557750

Abstract

This study aims to understand students' views on project development in coding and robotics courses. Focusing on student study groups in this field seeks to provide a broad view using qualitative and quantitative methods. The study group consists of students taking the coding and robotics course. A semi-structured interview form developed by the researcher was used. The data collected during the research were obtained through face-to-face personal interviews. As a data collection tool, the interview form consists of 22 questions. Within the scope of the study, open-ended questions were analyzed through content analysis, and frequency and percentage distributions were used to determine their opinions. With the findings obtained, it was tried to reveal the difficulties encountered by students in coding and robotics courses and their strategies to overcome these difficulties, the effects of the skills they gained (e.g., problem-solving, creativity, communication) on their daily lives, how students develop teamwork, cooperation skills, technology use, and computer programming skills, and the effects on students' self-confidence, motivation and learning. This study will be an essential step in understanding the impact of coding and robotics courses on students' project development processes.

Ethical Statement

Ethics Committee approval was obtained from Gazi University for this study dated 27.12.2023 and numbered E-77082166-604.01.02-837139, Research Code No. 2023 - 1585.

References

  • Abou Assi, K. (2022). The development of attentional inhibition through coding and robotics: Associating between tinkering, creating, and problem solving in a group setting. International Journal of Social Robotics, 14(8), 1883-1892.
  • Açıkgöz, A., & Günsel, A. (2014). Yeni ürün geliştirme projelerinde yönlendirici yönetim anlayışı, motivasyon ve inovasyon becerisi. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 3(2), 33-60.
  • Bers, M. U. (2018, April). Coding, playgrounds and literacy in early childhood education: The development of KIBO robotics and ScratchJr. In 2018 IEEE global engineering education conference (EDUCON) (pp. 2094-2102). IEEE.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim örgütlerinde iletişim: HÜ Eğitim Fakültesi uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Demertzi, E., Voukelatos, N., Papagerasimou, Y., & Drigas, A. S. (2018). Online learning facilities to support coding and robotics courses for youth. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 8(3), 69-80.
  • Dudwick, N., Kuehnast, K., Jones, V. N., & Woolcock, M. (2006). Analyzing social capital in context. A guide to using qualitative methods and data, 1, 46.
  • Ekiz, D. (2013). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Anı Yayıncılık.
  • Eskici, G. Y., Mercan, S., & Hakverdi, F. (2020). Robotik kavramına yönelik ortaokul öğrencilerinin zihinsel imajları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 30-64.
  • García-Carrillo, C., Greca, I. M., & Fernández-Hawrylak, M. (2021). Teacher perspectives on teaching the STEM approach to educational coding and robotics in primary education. Education Sciences, 11(2), 64.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Gültepe, A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 2(2), 50-60.
  • Heljakka, K., Ihamäki, P., Tuomi, P., & Saarikoski, P. (2019, December). Gamified coding: Toy robots and playful learning in early education. In 2019 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI) (pp. 800-805). IEEE.
  • Kanmaz, T. (2023). Okul öncesi öğretmenleri robotik kodlama hakkında ne düşünüyor. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kılıçkıran, H., Korkmaz, Ö., & Çakır, R. (2020). Robotik kodlama eğitiminin üstün yetenekli öğrencilere katkısı. Turkish Journal of Primary Education, 5(1), 1-15.
  • Knight, V. F., Wright, J., Wilson, K., & Hooper, A. (2019). Teaching digital, block-based coding of robots to high school students with autism spectrum disorder and challenging behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 3113-3126.
  • Koç, B., Terzi, Y. G., & Gül, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ile kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 369-390.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interpretive approach. Sage.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
  • Polat, E. B., & Ulutaş, İ. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının robotik kodlamaya ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 22-48.
  • Ramazanoğlu, M. (2021). Robotik kodlama uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarına ve bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algılarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 163-174.
  • Soypak, B., & Eskici, M. (2023). Lise-ortaokul matematik, fen derslerinde robotik kodlama uygulamalarına yönelik araştırmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(3), 214-229.
  • Şahin, Ç. (2005). Aktif öğretim yöntemlerinden beyin fırtınası yöntemi ve uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 441-450.
  • Şanal, S. Ö., & Erdem, M. (2017). Kodlama ve robotik çalışmalarını problem çözme süreçlerine etkisi: sesli düşünme protokol analizi. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 24-26.
  • Turan, S., & Aydoğdu, F. (2020). Effect of coding and robotic education on pre-school children’s skills of scientific process. Education and Information Technologies, 25(5), 4353-4363.
  • Turan, Z., Reisoğlu, İ., Özçelik, E., & Göktaş, Y. (2015). Öğretmenlerin çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1–16.
  • Yazıcı, T. (2015). Kişilerarası iletişimde anlık mesajlaşma uygulamalarının yeri: WhatsApp uygulaması ile ilgili üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4), 1334-1356.
  • Yauch, C. A., & Steudel, H. J. (2003). Complementary use of qualitative and quantitative cultural assessment methods. Organizational research methods, 6(4), 465-481.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncelleştirilmiş Beşinci Baskı). Seçkin Yayınları. Yumbul, E., & Sulak, S. E. (2022). Sınıf öğretmenlerinin robotik kodlamaya yönelik görüşlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(3), 888-910.
  • Zinovieva, I. S., Artemchuk, V. O., Iatsyshyn, A. V., Popov, O. O., Kovach, V. O., Iatsyshyn, A. V., ... & Radchenko, O. V. (2021, March). The use of online coding platforms as additional distance tools in programming education. In Journal of physics: Conference series (Vol. 1840, No. 1, p. 012029). IOP Publishing.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Information Systems Education, Intelligent Robotics
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Çakır 0000-0001-9424-2323

Publication Date July 2, 2025
Submission Date September 28, 2024
Acceptance Date February 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Çakır, H. (2025). Student Perspectives on Project Development in Coding and Robotics Courses. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 10(2), 122-138. https://doi.org/10.53850/joltida.1557750

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. This is an Open Access journal distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. Open Access Journal, 2023. ISSN:2458-8350