Özet
Türkiye’deki
başlangıcı spor alanında olan rekreasyon eğitimi, 2009 yılından itibaren turizm
eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında yer almaya başlamıştır. Yurt dışındaki
üniversitelerle kıyaslandığında rekreasyon eğitimi Türkiye’de özellikle de
turizm alanında yeni ama hızla yayılan bir alandır. Bu çalışmada yükseköğretim
düzeyindeki rekreasyon eğitiminin gelişim süreci ele alınarak, Türkiye’deki
rekreasyon eğitiminin yapısı incelenmiştir. Araştırma kapsamında, rekreasyon
eğitiminin Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarındaki mevcut durumu ve gelişim süreci
rakamsal göstergelerle ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla gerek turizm
gerekse de beden eğitimi ve spor alanındaki rekreasyon bölümleri araştırılmış,
rekreasyon eğitiminin diğer disiplinlerle olan ilişkilerini ortaya koymak
amacıyla rekreasyon ile ilgili hazırlanmış lisansüstü tezler anabilim dallarına
göre incelenmiştir. Bulgulara göre; rekreasyon eğitimi verilen birim, eğitim
alan öğrenci sayısı ve hazırlanan lisansüstü tezlerin sayısının artış
gösterdiği ve lisansüstü tezlerin hazırlandığı anabilim dalları itibariyle
rekreasyonun disiplinler arası bir kavram olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın
rekreasyon ile ilgili bundan sonra yapılacak araştırmalar için yararlı ve
derleyici nitelikte bir kaynak olması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Rekreasyon, eğitim, turizm, beden
eğitimi ve spor.
Having its founding roots in the sports field in Turkey, recreation studies have started to be observed since 2009 in higher education institutions providing education on tourism. Compared to the universities in abroad, recreation studies are quite new but also becoming more wide-spread especially in tourism field in Turkey. In the present study, it was focused on the development process of recreation studies at higher education level, and the structure of those studies in Turkey was examined, accordingly. Within the scope of the study, the current situation and development process of recreation studies in higher education institutions in Turkey were attempted to be explained via numeric indicators. In this regard, recreation departments both in tourism and physical education and sports fields were investigated, and post-graduate theses aiming at revealing the relationship of recreation studies with other disciplines were analyzed on the department basis. In line with the findings, an increase is observed in the number of departments providing education on recreation, the number of students studying in the field and the number of post-graduate theses. It is also understood from the findings that recreation is an interdisciplinary term considering the departments where post-graduate theses were prepared. The present study is expected to serve as a beneficial and compiling source for future studies on recreation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |