Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ KULLANICI MERKEZLİ TASARIMDAKİ YERİ

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 60 - 70, 30.09.2024

Öz

Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojisi, birçok disiplinde olduğu gibi iç mimari tasarımında da karşımıza çıkmaktadır. Bu teknoloji, kullanıcıların mimari mekânlarla etkileşimli bir deneyim yaşamasını sağlar. AR teknolojisi, sanal öğeleri gerçek dünyaya entegre ederek kullanıcıların bu öğelerle etkileşime girmesine olanak tanır. Böylece, AR teknolojisi vasıtasıyla etkileşimde bulunulan mekân veya nesne hakkında daha fazla bilgi edinmek mümkün hale gelir. AR uygulamaları, tasarımın farklı aşamalarında kullanıcıların aktif rol almasını sağlayarak onların beklenti ve ihtiyaçlarına uygun çözümler üretme sürecini kolaylaştırır. Kullanıcı merkezli tasarım, kullanıcıların beğenilerine ve ihtiyaçlarına cevap veren bir tasarım anlayışıdır. AR teknolojisi, kullanıcı deneyiminin tasarım sürecinde aktif bir rol oynamasına olanak tanır ve bu sayede kullanıcı odaklı tasarımın gerçekleştirilmesine yardımcı olur. Ayrıca AR, iç mimari tasarım aşamasında geri bildirim sağlayarak kullanıcıların mekânları ve tasarımları daha iyi algılamalarına destek olur. Mimari ürünlerin satış sürecinde ise tasarımcılar ve müşteriler arasında daha etkin bir iletişim kurarak kullanıcı odaklı bir deneyimsel pazarlama stratejisi hayata geçirilebilir. Bu çalışmanın amacı, AR teknolojisinin, sanal nesneleri gerçek ortamlarla nasıl entegre ettiğini ve AR uygulamalarının kullanıcı merkezli tasarımda nasıl kullanıldığını örnek çalışmalarla incelemektir. Çalışmada, iç mimari tasarımda kullanılan AR teknolojisinin deneyimsel pazarlama ile müşterilere sunulmasının hem müşteri hem de tasarımı sunan işletmeye faydalarından bahsetmek amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Abras, C., Maloney-Krichmar, D. ve Preece, J. (2004). User-centered design. In W. Bainbridge (Ed.), Encyclopedia of human-computer interaction Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Akay, D. ve Kurt, M. (2008). Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Ürün Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Araştırması, Gazi Üniversitesi. Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı No 2, s.295-304.
  • Azuma, R. T. (1997). A Survey Of Augmented Reality, In Presence: Teleoperators and Virtual Environments, Boston: Vol. 6, Issue 4, p.355–385.
  • Bimber, O. ve Raskar, R. (2005). Spatial augmented reality: merging real and virtual worlds. CRC press.
  • Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E. ve Ivkovic, M. (2011). Augmented Reality Technologies, Systems And Applications. Multimedia Tools And Applications, Vol. 51, Issue 1, s. 341-377. http://dx.doi.org/10.1007/s11042-010-0660-6
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 3, Sayı No 1, s.1-26.
  • Grubert, J., Grasset, R. (2013). Augmented reality for Android application development. Packt Publishing.
  • Hasdoğan, G. (1996). The role of user models in product design for assessment of user needs. Design Studies, Vol. 17, Issue 1, p. 19-33.
  • Hong, H. (2006). Augmented Virtual Environments, Optics And Photonics News, Osn. Vol. 17, Issue 10, s.26-33.
  • Hua, H. (2006). Augmented virtual environments. Optics and Photonics News, Vol. 27, Issue 10, p.26.
  • İpek, A. R. (2020). Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt. 71, Sayı No 9, s.61-1072
  • Jonsson, O. (2011). Experience of furniture in homes (Licentiate thesis). Division of Industrial Design, Department of Design Science, Lund University, Lund, Sweden
  • Jordan, J.W. (1998). An Introduction to Usability, London, Taylor & Franchis.
  • Maguire, M. (2001). Methods to support human-centred design. International Journal of Human-Computer Studies, Vol 55, Issue 4, p.587–634. https://doi.org/10.1006/ijhc.2001.0503
  • Norman, D. (1990). The design of everyday things. New York, NY: Doubleday.
  • Okay, S. (2023). Dijital Pazarlamada Yapay Zekâ ve Makine Öğrenimi Kullanımı. Electronic Journal of Social Sciences, Vol. 22, Issue 8.
  • Sözer, N. (2016). Gayrimenkul Gayrimenkul Sektöründe Mimari ve Tasarımın Pazarlama Yönteminde Önemi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İşletme Bölümü, İstanbul.
  • Stapleton, C. B. ve Hughes. C. E. (2006). Making memories of a lifetime. Editör M. Haller, M. Billinghurst, B. H. Thomas, Emerging Technologies of Augmented Reality: Interfaces & Design. pp. 329-351. London, IDEA Group Inc.
  • Sünger, İ. (2019). Artırılmış Gerçeklik Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • URL 1: Youtube, “Filli Boya Mimar Benim”. https://www.youtube.com/watch?v=_BjFkZpA69A&t=3s Erişim Tarihi: 12.08.2024.
  • URL 2: Google Play Store, “Marshall Gör&Boya”. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.akzonobel.letscolourMarshallTR&hl=tr&pli=1 Erişim Tarihi: 03.08.2024.
  • URL 3: Türkiye’nin Endüstri Platformu, “Artırılmış Gerçeklik Kullanan 7 Marka”. https://www.endustri40.com/artirilmis-gerceklik-kullanan-7-marka Erişim Tarihi: 02.06.2024
  • URL 4: Tranform Your Space With Al-Powered Home Design, “ArchitectGPT”. https://www.architectgpt.io/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKZgIPfGrtQ76E-SZXmbUNea- AJb98h8dCnpstVQ_STHUWiDKSxSO7EaAjTPEALw_wcB Erişim Tarihi: 20.08.2024
  • URL 5: Coohom, “Magicplan”. https://www.coohom.com/accurate-3d-modeling?_gl=1*140ro37*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKZlPaYZtBLr7BRi8SOBfciqMy5zvjxiq71sJfeNHWQfh8vCrgUAKDYaAt7iEALw_wcB Erişim Tarihi: 22.08.2024
  • URL 6: DesignRush, “IKEA Place”. https://www.designrush.com/best-designs/apps/ikea-place Erişim Tarihi: 11.08.2024. URL 7: Newswire “iStaging Adds ARKit to Elevate Its Suite of Digital-Space Design Innovations”. https://www.newswire.com/news/istaging-adds-arkit-to-elevate-its-suite-of-digital-space-design-20006928 Erişim Tarihi: 15.08.2024.
  • URL 8: Houzz PRO, “Build Your Vision Virtually With 3D Floor Plans, Planner”. https://www.houzz.com/for-pros/feature-3d-floor-plan?srsltid=AfmBOoqpHxsq2cMudv4wC6gBZ6erZrlpRHddUrBnJdm0x64rPVZBWzdw Erişim Tarihi: 10.08.2024.
  • URL9: Google Play Store, “Ethan Allen inHome®”. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intiaroinc.ethanalleninhome&hl=tr Erişim Tarihi: 7.08.2024.
  • URL 10: Google Play Store, “Vivence Mobilya Dekorasyon”. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vivense.app&hl=tr Erişim Tarihi: 22.08.2024.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık , Mimari Bilgi İşlem ve Görselleştirme Yöntemleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Erdoğan

Büşra Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan, S., & Özdemir, B. (2024). ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ KULLANICI MERKEZLİ TASARIMDAKİ YERİ. Mekansal Çalışmalar Dergisi, 1(2), 60-70.