Reliability studies are the one of the main research topic of communication studies for many years. Formerly, reliability studies concentrate on the dimensions of reliability of source in the process of persuasive communication, more current literature spotlight on the changes of perception of reliability attributed to different media channels. In other words, the issue of reliability of media and news drew the attention of science people in the chronic form and this mentality has led the investigation of the different dimensions of reliability. Here, in the carried out study sourced by such ideas, the ideas of university students about the reliability of media news are questioned by the field research. The data of the research subject collected by the questionnaire based on face to face interviews from 666 students. As a result of this study it was found that, participants felt always the need of having about news and information. In order to fill the need of information demand, college students' most used mediaweekly, are internet, social media and television as taking the first three lines up. The respondents of survey believe in newspapers', televisions' and radios' news more than other news of media
Güvenilirlik araştırmaları, uzun yıllardır iletişim biliminin başlıca araştırma konularından birini oluşturmaktadır. Önceleri güvenilirlik araştırmalarında ikna edici iletişim sürecinde kaynak güvenilirliğinin boyutları üzerine yoğunlaşılırken; daha güncel literatür, farklı medya kanallarına atfedilen güvenilirlik algısındaki değişimleri mercek altına almıştır. Bir başka anlatımla, medya ve haberin güvenilirliği konusu süreğen bir biçimde bilim insanlarının ilgisini çekmiş ve bu anlayış güvenilirliğin farklı boyutlarının araştırılmasını sağlamıştır. İşte söz konusu düşüncelerden yola çıkılarak yürütülen bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin medya haberlerinin güvenilirliği konusundaki düşünceleri, saha araştırmasıyla sorgulanmıştır. Araştırmaya konu olan veriler 666 üniversite öğrencisinden yüz yüze görüşmeye dayalı anket tekniğiyle toplanmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların her zaman haber ve bilgi alma ihtiyacı hissettikleri bulgulanmıştır. Üniversite öğrencilerinin haber alma ihtiyacını karşılamak adına haftalık en sık kullandıkları medya olarak internet, sosyal medya ve televizyon ilk üç sırada yer almaktadır. Araştırmaya katılanlar medya haberleri içerisinde gazete, televizyon ve radyo haberlerine daha çok güven duymaktadırlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 2 |