Kurtuluş Savaşı’yla Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu sürecine halkla ilişkiler disiplini açısından bakıldığında Mustafa Kemal Atatürk’ün çeşitli iletişim çalışmaları gerçekleştirdiği görülmektedir. Çalışmada, Atatürk’ün iletişim çalışmaları halkla ilişkiler disiplini açısından ele alınarak Atatürk’ün halkla ilişkiler faaliyetleri gerçekleştirip gerçekleştirmediğini, halkla ilişkiler uzmanı rolleri üstlenip üstlenmediğini rol teorisi bağlamında belirlemek amaçlanmaktadır. Bu amaçla gerçekleştirilen nitel araştırmada, araştırma deseni durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (2006) isimli eser oluştururken amaçsal örneklem alma yöntemiyle evrenin tamamı örneklem olarak belirlenmiştir. Veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi seçilmiş, elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Toplam 3 cilt, 259 bölümden oluşan bu dizi yayın, halkla ilişkiler kategorileri ve temalar açısından taranarak 162 belgeye indirilmiştir. Geçerlilik, güvenilirlik testleri yapılmıştır. 162 belgenin incelendiği araştırma sonucunda Atatürk’ün halkla ilişkiler faaliyetleri gerçekleştirdiği, bu faaliyetlerde en çok yüzyüze iletişimin; ardından basınla ilişkilerin yer aldığı belirlenmiştir. Halkla ilişkiler uzman rolleri açısından teknisyen, yönetici rolleriyle inşa etme, motive etme, süreklilik sağlama görevlerini üstlendiği belirlenmiştir.
Halkla ilişkiler, rol teorisi, halkla ilişkiler uzman rolleri
Starting from Turkish Independence War, and during the establishment of Republic of Turkey, Mustafa Kemal Atatürk has executed multiple public relations tasks and activities. In this study, public relations tasks and activities which were designed and also performed by Atatürk himself were analyzed. In this study, it was aimed to determine those activities which Atatürk has performed either PR tactics or not, and to explore whether he had undertaken PR practitioner roles (i.e. technician, specialist). Following to the role theory, a qualitative research was executed. As a research design, case studymethod was chosen. “Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri” which is a collection book from his speeches and statements has comprised from 3 volumes, 259 chapters. This book collection has formed the research universe and also the sample of the study. To collect data, document analysis was conducted, 162 documents were extracted from the main sample. Validity, reliability tests were conducted as well. Descriptive analysis technique was employed for the data analysis. Findings reveal that Atatürk has performed several PR tasks and activities. Among these activities; interpersonal communication (face-to-face communication) was preferred mostly. It’s obvious to clarify that mass communication techniques (especially press relations) were another most preferred activities among others. In terms of PR practitioner roles, he has performed technician and specialist roles equally.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Başvuru Tarihi | 19 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 11, Sayı 1 |