Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Juche İdeolojisinin Hizmetinde Gelenekselden Dijitale Kuzey Kore Medyası

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 190 - 211, 30.01.2018
https://doi.org/10.18094/josc.357331

Öz



Bu çalışmada SSCB’nin ve Demir
Perde’nin yıkılmasından sonra ayakta kalan son sosyalist ülke şeklinde
nitelendirebileceğimiz Kuzey Kore’nin öncelikli olarak, diğer sosyalist
devletlerden farklı bir biçimde geliştirdiği özgün Juche ideolojisi ve bu
ideolojiye bağlı olarak toplumsal kontrolün nasıl sağlandığı konularına
değinilecektir. Kuzey Kore, bu toplumsal kontrol sayesinde ülke içerisine
enformasyonun sızmasına engel olmaya çalıştığı ve bunu da büyük oranda
başardığı gibi, ülkeyle ilgili bilgilerin dışarıya çıkışına da engel
olmaktadır. Ancak, iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve haricinde kalan
neredeyse tüm ülkelerde yaşanan küreselleşme olgusu yöneticilerin bu çabalarını
gittikçe zorlaştırmakta ve onları yavaş da olsa bir değişime zorlamaktadır.
Kuzey Kore’de geleneksel medya, gerek ülkenin kurucusu Kim İl Sung döneminde,
gerekse ondan sonra gelen oğlu Kim Jong İl iktidarında, Komünist Parti’ye,
Juche ideolojisine, “Kim Hanedanı”na kayıtsız şartsız itaatte ve çok daha
önemlisi toplumsal kontrolde en önemli araç olagelmiştir. Dışarıdan gelen
enformasyonun ülkeye girememesi, öncelikli olarak partiye ve ideolojiye bağlı
gazetelerin ve radyo-televizyon gibi kitle iletişim araçlarının halkın tek
enformasyon kaynağı olmasını beraberinde getirmiştir. Günümüzde ise, USB
diskler ve DVD oynatıcıların ülkeye kaçak yollarla sokulmasıyla propaganda
filmlerinin yerini özellikle Güney Kore ve Hollywood yapımı filmlerin, “lidere
ve partiye sarsılmaz” bağlılığı aşılayan marşların yerini “libidinal hazları”
kamçılayan müzik ve müzik videolarının alması durumu söz konusudur. Bununla
beraber internet teknolojisinin gelişimi, Kuzey Kore’de her ne kadar şimdilik
yaygın olmasa da, kontrollü bir biçimde bu teknolojiye geçişi de kaçınılmaz
hale getirmiştir. Hali hazırda geleneksel medyanın güçlü olduğu ülkede, değişimin
ayak sesleri duyulmaya başlanmıştır. Çalışmada, ikincil kaynakların yanı sıra,
Kuzey Kore’nin İngilizce yayın yapan web sitelerinden de faydalanılacaktır.
Çalışmanın amacı, Türkiye’de uluslararası iletişim konularında yazılan makale
ve kitaplarda kendisine yer bulamamış, ABD’de ise iletişim bilimleri ve
gazetecilik ile ilgili yazılan tezlerde 2000li yıllardan sonra incelenmeye
başlanmış Kuzey Kore medyasına ilişkin genel bir bilgi sunmaktır.




Kaynakça

  • Adıbelli B (2016) Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti: Devlet, İdeoloji ve Dış Politika, IQ Kültür, Sanat, Yayıncılık, İstanbul.
  • Allen G (2016) Catching up with the Competition, Journalism Studies, 17:6, 747-762. Binark M ve Bayraktutan-Sütçü (2003) Kültür Endüstrisi Ürünü Olarak Dijital Oyun, Kalkedon Yayınları, İstanbul.
  • Borrat H (2007) Periodicos de calidad: primeras propuestas para una lectura critica, http://portalcomunicacao.com/download/21.pdf
  • Byman D and Lind J (2010) Pyongyang’s Survival Strategy: Tools of Authoritarian Control in North Korea, International Security, 35:1, 44-74.
  • Cardenas J J M (2009) La propaganda estadounidense en la radio barranquillera durante la Segunda Guerra Mundial 1942-1945, Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueologia deste el Caribe, 11, http://rcientificas.uninorte.edu.co /index.php/memorias/article/viewArticle/521/5120. Castells M (2008) Enformasyon Toplumu: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Chen C, Ko K, and Ji-Yong L (2010) North Korea’s Internet Strategy and its Political Implications, The Pacific Review, 23:5, 649-670.
  • F.F (1953) The Press in the Satellite Countries, The World Today, 9:6, 256-265.
  • French P (2014) North Korea: State of Paranoia, Zed Books, New York.
  • Gabroussenko T (2008) Calls for Self-Sacrifice in North Korean Creative Writing in the Late 1900s to 2000s, The Journal of Korean Studies, 13:1, 29-56.
  • Girgin A (2002) Uluslararası İletişim, Haber Ajansları ve AA, Der Yayınları, İstanbul. Gwang-Oon K (2007) The Making of the North Korean State, The Journal of Korean Studies, 12:1, 15-42.
  • Horten G (2003) Radio Goes to War: The Cultural Politics of Propaganda during World War II, University of California Press, Los Angeles.
  • Hutchins B (2004) Castells, Regional News Media and the Information Age, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 18:4, 577-590.
  • Jaryc M (1933) The Press in Soviet Russia, The Slavonic and East European Review, 11:33, 530-542.
  • Kasım M (2001) Hitler Döneminde Propaganda Aracı Olarak Radyo, Selçuk İletişim, 6:4, 64-75. Mahaney D C (2002) Propaganda Posters, OAH Magazine of History, 16:3, 41-46. Munoz A S (2011) La Propaganda en la Guerra Civil: El Uso de la Radio y el Cine, Yüksek Lisans Tezi, Universidad de Almeria, Almeria.
  • Myers B R (2010) The Cleanest Race: How North Koreans See Themselves and Why It Matters, Melville House Publishing, New York.
  • Oberdorfer D and Carlin R (2014) The Two Koreas: A Contemporary History, Basic Books, New York.
  • Quintero A P (1990) Historia de la Propaganda, Eudema, Madrid.
  • Padover S K (1951) Psychological Warfare and Foreign Policy, The American Scholar, 20:2, 151-161.
  • Resis A (1977) Lenin on Freedom of the Press, The Russian Review, 36:3, 274-296.
  • Rigel N (1995) Haber, Çocuk ve Şiddet: Üretim, Kitle İletişim ve Tüketim Sürecinde Haberin İncelenmesi, Der Yayınevi, İstanbul.
  • Seth S (2016) Key Figures of The Korean War, Rosen Publishing, New York. Sim O H (2017) Understanding Korea (Culture), Foreign Languages Publishing House, Pyongyang. Song W (2005) The Changed, the Unchanged, and the Implications: A Historical Examination of Mass Media in North Korea since 1945, Yüksek Lisans Tezi, University of New York at Buffalo, New York. Tudor D and Pearson J (2015) North Korea Confidential: Private Markets, Fashion Trends, Prison Camps, Dissenters and Defectors, Tuttle Publishing, Tokyo.
  • Warf B (2015) The Hermit Kingdom in Cyberspace: Unveiling the North Korean Internet, Information, Communication, Society, 18:1, 109-120. Williams K (1994), Gerçeklerden Daha Önemli Bir Şeyler: Savaş Haberciliğinde Etik Sorunlar, A Belsey ve R Chadwick (Der), Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Nurçay Türkoğlu (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 188-208. Yanker G (1970) The Political Poster: A Worldwide Phenomenon, World Affairs, 133:3, 215-223.
  • Yonhap News Agency (2003) North Korea Handbook, M.E. Sharpe, New York.
  • Zeglen D (2017) Rockin’ in the unfree World: North Korea’s Moranbong Band and the Celebrity Dictator, Celebrity Studies, 8:1, 142-150.
  • Zhang L and Dominick J R (1998) Penetrating the Great Wall: The ideological impact of Voice of America newscasts on young Chinese intellectuals of the 1980s, Journal of Radio Studies, 5:1, 82-101.
  • BBC Türkçe, Kuzey Kore’nin nükleer duyurularını yapan pembeli spiker kim?, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-41159414, erişim tarihi: 21.11.2017. North Korea Tech, http://www.northkoreatech.org/the-north-korean-website-list/korean-central-news-agency/, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • Socialist Constitution, http://www.naenara.com.kp/en/politics/?rule+6, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • SSCB Anayasası, constituii.files.wordpress.com, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • North Korean Newspaper Goes English on Web, Columbia Journalism Review, http://archives.cjr.org/the_kicker/north_korean_newspaper_goes_en.php, erişim tarihi: 18.11.2017.

NORTH KOREAN MEDIA FROM TRADITONAL TO DIGITAL UNDER THE BANNER OF JUCHE IDEOLOGY

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 190 - 211, 30.01.2018
https://doi.org/10.18094/josc.357331

Öz



In this research we will try to
understand the Juche ideology and how the social control is created under the
banner of this ideology. As it is well-known, DPRK is the only country that is
governed by socialism, although the other communist regimes such as USSR and
the Iron Curtain have been collapsed. In order to manage the social control,
North Korean regime is strictly controlling and monitoring the information
flow. Nevertheless, the effect of the globalization and unpreventable
developments in communication technologies, is changing the situation
unavoidably. Traditional media was used effectively as a tool of social control
by the founder of the state Kim Il Sung and his successor Kim Jong Il in order
to protect the Juche ideology, the party and the “Kim dynasty” in North Korea.
For many years, traditional media and party newspapers became the only source
of information for the people. Nowadays, with smuggling of DVD players and USB
discs, music videos that stimulates “libidinal pleasures” rather than “loyalty
to the leader and the party” and Hollywood movies that shows the “American
lifestyle” rather than North Korean propaganda films are distributed.
Development in internet technology also, brings the “controlled” transition. In
this research, we will use the North Korean web sites along with the secondary
sources. The purpose of this research is to present general information about
North Korean media.




Kaynakça

  • Adıbelli B (2016) Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti: Devlet, İdeoloji ve Dış Politika, IQ Kültür, Sanat, Yayıncılık, İstanbul.
  • Allen G (2016) Catching up with the Competition, Journalism Studies, 17:6, 747-762. Binark M ve Bayraktutan-Sütçü (2003) Kültür Endüstrisi Ürünü Olarak Dijital Oyun, Kalkedon Yayınları, İstanbul.
  • Borrat H (2007) Periodicos de calidad: primeras propuestas para una lectura critica, http://portalcomunicacao.com/download/21.pdf
  • Byman D and Lind J (2010) Pyongyang’s Survival Strategy: Tools of Authoritarian Control in North Korea, International Security, 35:1, 44-74.
  • Cardenas J J M (2009) La propaganda estadounidense en la radio barranquillera durante la Segunda Guerra Mundial 1942-1945, Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueologia deste el Caribe, 11, http://rcientificas.uninorte.edu.co /index.php/memorias/article/viewArticle/521/5120. Castells M (2008) Enformasyon Toplumu: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Chen C, Ko K, and Ji-Yong L (2010) North Korea’s Internet Strategy and its Political Implications, The Pacific Review, 23:5, 649-670.
  • F.F (1953) The Press in the Satellite Countries, The World Today, 9:6, 256-265.
  • French P (2014) North Korea: State of Paranoia, Zed Books, New York.
  • Gabroussenko T (2008) Calls for Self-Sacrifice in North Korean Creative Writing in the Late 1900s to 2000s, The Journal of Korean Studies, 13:1, 29-56.
  • Girgin A (2002) Uluslararası İletişim, Haber Ajansları ve AA, Der Yayınları, İstanbul. Gwang-Oon K (2007) The Making of the North Korean State, The Journal of Korean Studies, 12:1, 15-42.
  • Horten G (2003) Radio Goes to War: The Cultural Politics of Propaganda during World War II, University of California Press, Los Angeles.
  • Hutchins B (2004) Castells, Regional News Media and the Information Age, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 18:4, 577-590.
  • Jaryc M (1933) The Press in Soviet Russia, The Slavonic and East European Review, 11:33, 530-542.
  • Kasım M (2001) Hitler Döneminde Propaganda Aracı Olarak Radyo, Selçuk İletişim, 6:4, 64-75. Mahaney D C (2002) Propaganda Posters, OAH Magazine of History, 16:3, 41-46. Munoz A S (2011) La Propaganda en la Guerra Civil: El Uso de la Radio y el Cine, Yüksek Lisans Tezi, Universidad de Almeria, Almeria.
  • Myers B R (2010) The Cleanest Race: How North Koreans See Themselves and Why It Matters, Melville House Publishing, New York.
  • Oberdorfer D and Carlin R (2014) The Two Koreas: A Contemporary History, Basic Books, New York.
  • Quintero A P (1990) Historia de la Propaganda, Eudema, Madrid.
  • Padover S K (1951) Psychological Warfare and Foreign Policy, The American Scholar, 20:2, 151-161.
  • Resis A (1977) Lenin on Freedom of the Press, The Russian Review, 36:3, 274-296.
  • Rigel N (1995) Haber, Çocuk ve Şiddet: Üretim, Kitle İletişim ve Tüketim Sürecinde Haberin İncelenmesi, Der Yayınevi, İstanbul.
  • Seth S (2016) Key Figures of The Korean War, Rosen Publishing, New York. Sim O H (2017) Understanding Korea (Culture), Foreign Languages Publishing House, Pyongyang. Song W (2005) The Changed, the Unchanged, and the Implications: A Historical Examination of Mass Media in North Korea since 1945, Yüksek Lisans Tezi, University of New York at Buffalo, New York. Tudor D and Pearson J (2015) North Korea Confidential: Private Markets, Fashion Trends, Prison Camps, Dissenters and Defectors, Tuttle Publishing, Tokyo.
  • Warf B (2015) The Hermit Kingdom in Cyberspace: Unveiling the North Korean Internet, Information, Communication, Society, 18:1, 109-120. Williams K (1994), Gerçeklerden Daha Önemli Bir Şeyler: Savaş Haberciliğinde Etik Sorunlar, A Belsey ve R Chadwick (Der), Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Nurçay Türkoğlu (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 188-208. Yanker G (1970) The Political Poster: A Worldwide Phenomenon, World Affairs, 133:3, 215-223.
  • Yonhap News Agency (2003) North Korea Handbook, M.E. Sharpe, New York.
  • Zeglen D (2017) Rockin’ in the unfree World: North Korea’s Moranbong Band and the Celebrity Dictator, Celebrity Studies, 8:1, 142-150.
  • Zhang L and Dominick J R (1998) Penetrating the Great Wall: The ideological impact of Voice of America newscasts on young Chinese intellectuals of the 1980s, Journal of Radio Studies, 5:1, 82-101.
  • BBC Türkçe, Kuzey Kore’nin nükleer duyurularını yapan pembeli spiker kim?, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-41159414, erişim tarihi: 21.11.2017. North Korea Tech, http://www.northkoreatech.org/the-north-korean-website-list/korean-central-news-agency/, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • Socialist Constitution, http://www.naenara.com.kp/en/politics/?rule+6, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • SSCB Anayasası, constituii.files.wordpress.com, erişim tarihi: 17.11.2017.
  • North Korean Newspaper Goes English on Web, Columbia Journalism Review, http://archives.cjr.org/the_kicker/north_korean_newspaper_goes_en.php, erişim tarihi: 18.11.2017.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdem Güven

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güven, E. (2018). Juche İdeolojisinin Hizmetinde Gelenekselden Dijitale Kuzey Kore Medyası. Selçuk İletişim, 11(1), 190-211. https://doi.org/10.18094/josc.357331