The aim of this research is to determine the relationship between classroom management skills and organizational identification levels of classroom teachers working in primary schools. The study was designed according to the relational survey model, one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 120 teachers selected by using random sampling method among the primary school teachers working in the official primary schools in Gaziantep province Nizip district. In the research, data were collected through the "Classroom Management Scale" and the "Organizational Identification Scale". Classroom management skills and organizational identification levels of classroom teachers were determined according to the variables of gender, marital status, age, professional seniority and educational status according to the perceptions of the participants, and the relationship between the variables was tried to be revealed. Classroom management skills of classroom teachers were found at the level of "often", while their organizational identification perceptions were at the level of "agree". The findings were discussed on the basis of the relevant literature and recommendations were made.
Classroom management skills organizational identification teacher
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep ili Nizip ilçesinde yer alan resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri arasından tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 120 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Sınıf Yönetimi Ölçeği” ve “Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve örgütsel özdeşleşme düzeyleri katılımcıların algılarına göre cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre belirlenmiş ve değişkenler arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri “sık sık” düzeyinde bulunurken, örgütsel özdeşleşme algıları “katılıyorum” düzeyinde bulunmuştur. Bulgular ilgili literatür temelinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |