Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 362 - 379, 25.09.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1346881

Öz

Kaynakça

  • Andrade, H. G. (1997). Understanding rubrics. Educational leadership, 54(4), 14-17.
  • Andrade, H. G. (2001). The effects of instructional rubrics on learning to write. Current issues in education, 4.
  • Andrade, H. G. (2005). Teaching with rubrics: The good, the bad, and the ugly. College teaching, 53(1), 27-31.
  • Arıcı, A. F., Sallabaş, M. E., & Başaran, M. (2017). Speaking Skills of the Learners Who Learned Turkish as a Foreign Language at B2 Level: A Study on Developing the Graded Scoring Scale. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2).
  • Avrupa Konseyi. (2021). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: öğrenim, öğretim ve değerlendirme. MEB Yayınları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Boylu, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. Doktora Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Bozkurt, B. Ü., & Akkök, E. A. (2019). Anadili Türkçe olan konuşucular için konuşma becerisi derecelendirme ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • CEFR (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Chase, C. I. (1999). Contemporary assessment for educators. New York: Longman.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans. (Eds.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gedik, E. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • İnal, E. (2020). Yabancı Dil Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Ölçme Değerlendirme Süreçlerine Yönelik Düşünceler: Öğretici Yeterlikleri. Aydın Tömer Dil Dergisi, 5 (2), 189-204. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/aydintdd/issue/60730/851465 İşisağ, K. U., & Demirel, Ö. (2010). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’nin konuşma becerisinin gelişiminde kullanılması. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Kahveci, N. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe eğitiminde yazma becerisini değerlendirmeye yönelik dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması. Bartın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yabancılara Türkçe Öğretimi Ana Bilim Dalı.
  • Karagöl, E. (2020). Proficiency exams in teaching Turkish as a foreign language in TÖMER (Turkish and foreign languages research and application centers). Journal of Language and Linguistic Studies, 16(2), 930-947.
  • Kesici, S. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen Algıları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü, 2 (2), 45-69 . DOI: 10.29228/filolojibengu.21
  • Koçak, S. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Temel Düzeyde (A1-A2) Konuşma İzlence Örneğinin Hazırlanması. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans Programı.
  • Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of chiropractic medicine, 15(2), 155-163.
  • Mertler, C. A. (2000). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 25.
  • Mertler, C. A. (2001). Using performance assessment in your classroom. Unpublished manuscript, Bowling Green State University.
  • Moskal, B. M., & Leydens, J. A. (2000). Scoring rubric development: Validity and reliability. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 10.
  • Nitko, A. J. (2001). Educational assessment of students. Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Popham, J. W. (1997). What’s wrong-and what’s right-with rubrics. Educational Leadership, 55(2), 72-75.
  • Ulker, V. (2017). The design and use of speaking assessment rubrics. Journal of Education and Practice, 8(32), 135-141.
  • Vercellotti, M. L., & McCormick, D. E. (2021). Constructing Analytic Rubrics for Assessing Open-Ended Tasks in the Language Classroom. TESL-EJ, 24(4), n4.
  • Yılmaz, İ. (2018). Yabancılara Türkçe Deyimlerin Öğretiminde Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (5), 1623-1641. DOI: 10.24106/kefdergi.389782
  • Yorgancı, O. K., & Baş, B. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin B1 Düzeyi Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı Geliştirme Çalışması. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(1), 67-80.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.

Analytical Rubric Development Study for A2 Level Speaking Skills in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2023, , 362 - 379, 25.09.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1346881

Öz

Speaking skill is one of the most important skills in learning a foreign language and realizing the act of communication. The more the student improves himself in speaking skills, the more self-confidence he will increase. In the development of speaking skill, measurement and evaluation of the skill is as important as all the activities carried out during the lesson. It is important for the student to receive feedback on his speaking skill and to know how scoring is done. In this research, it is aimed to develop a rubric that will guide both students and teachers in order to evaluate the speaking performance of students at the A2 level of teaching Turkish as a foreign language. In the study, the validity and reliability studies of the rubric were carried out. A group of four field experts was formed in the study. As a result of the scores made by four field experts, the reliability between the raters was calculated according to the Intraclass Correlation statistics in the SPSS 25 Program. According to the feedback from the experts, it has been revealed that it is a tool that both teachers and students can use as an assessment tool. It is thought that the rubric will contribute to the researchers while creating a tool at the same level or at other levels, and will guide the teachers and learners in the stages of measuring and evaluating the A2 level speaking skill of teaching Turkish as a foreign language.

Kaynakça

  • Andrade, H. G. (1997). Understanding rubrics. Educational leadership, 54(4), 14-17.
  • Andrade, H. G. (2001). The effects of instructional rubrics on learning to write. Current issues in education, 4.
  • Andrade, H. G. (2005). Teaching with rubrics: The good, the bad, and the ugly. College teaching, 53(1), 27-31.
  • Arıcı, A. F., Sallabaş, M. E., & Başaran, M. (2017). Speaking Skills of the Learners Who Learned Turkish as a Foreign Language at B2 Level: A Study on Developing the Graded Scoring Scale. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2).
  • Avrupa Konseyi. (2021). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: öğrenim, öğretim ve değerlendirme. MEB Yayınları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Boylu, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. Doktora Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Bozkurt, B. Ü., & Akkök, E. A. (2019). Anadili Türkçe olan konuşucular için konuşma becerisi derecelendirme ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online (elektronik).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • CEFR (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Chase, C. I. (1999). Contemporary assessment for educators. New York: Longman.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans. (Eds.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gedik, E. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • İnal, E. (2020). Yabancı Dil Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Ölçme Değerlendirme Süreçlerine Yönelik Düşünceler: Öğretici Yeterlikleri. Aydın Tömer Dil Dergisi, 5 (2), 189-204. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/aydintdd/issue/60730/851465 İşisağ, K. U., & Demirel, Ö. (2010). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’nin konuşma becerisinin gelişiminde kullanılması. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Kahveci, N. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe eğitiminde yazma becerisini değerlendirmeye yönelik dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması. Bartın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yabancılara Türkçe Öğretimi Ana Bilim Dalı.
  • Karagöl, E. (2020). Proficiency exams in teaching Turkish as a foreign language in TÖMER (Turkish and foreign languages research and application centers). Journal of Language and Linguistic Studies, 16(2), 930-947.
  • Kesici, S. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen Algıları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü, 2 (2), 45-69 . DOI: 10.29228/filolojibengu.21
  • Koçak, S. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Temel Düzeyde (A1-A2) Konuşma İzlence Örneğinin Hazırlanması. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans Programı.
  • Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of chiropractic medicine, 15(2), 155-163.
  • Mertler, C. A. (2000). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 25.
  • Mertler, C. A. (2001). Using performance assessment in your classroom. Unpublished manuscript, Bowling Green State University.
  • Moskal, B. M., & Leydens, J. A. (2000). Scoring rubric development: Validity and reliability. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 10.
  • Nitko, A. J. (2001). Educational assessment of students. Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Popham, J. W. (1997). What’s wrong-and what’s right-with rubrics. Educational Leadership, 55(2), 72-75.
  • Ulker, V. (2017). The design and use of speaking assessment rubrics. Journal of Education and Practice, 8(32), 135-141.
  • Vercellotti, M. L., & McCormick, D. E. (2021). Constructing Analytic Rubrics for Assessing Open-Ended Tasks in the Language Classroom. TESL-EJ, 24(4), n4.
  • Yılmaz, İ. (2018). Yabancılara Türkçe Deyimlerin Öğretiminde Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (5), 1623-1641. DOI: 10.24106/kefdergi.389782
  • Yorgancı, O. K., & Baş, B. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin B1 Düzeyi Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı Geliştirme Çalışması. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(1), 67-80.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Eda Tekin 0000-0001-6831-8101

Muhammed Eyyüp Sallabaş 0000-0003-4346-4385

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2023
Kabul Tarihi 22 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Tekin, E., & Sallabaş, M. E. (2023). Analytical Rubric Development Study for A2 Level Speaking Skills in Teaching Turkish as a Foreign Language. Journal of Social Sciences And Education, 6(Education Special Issue), 362-379. https://doi.org/10.53047/josse.1346881