Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Measurement and Evaluation in Turkish Language and Literature Teaching

Yıl 2023, , 418 - 431, 25.10.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1371566

Öz

It can be said that there are many problems to be solved in the field of Turkish language and literature education and training. One of the most important of these is that Turkish language and literature teaching and education are very close to each other and even confused with each other. This situation reveals its difference more clearly especially during measurement and evaluation practices. When the existing literature is examined, it is seen that there is a very limited number of studies in the field of measurement and evaluation of Turkish language and literature. In this context, in this study, studies on measurement and evaluation in Turkish language and literature teaching were reached. The available studies were analysed by content analysis. As a result, it was found that the majority of the studies were in the scale development style. Based on the studies, it was suggested that some necessary studies should be carried out in the field of measurement and evaluation in teaching Turkish language and literature.

Kaynakça

  • Aslan, C., & Bayraktar, A. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının derecelendirilmiş puanlama anahtarlarının (Rubrik) kullanımına ilişkin bilgi ve farkındalık durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2327-2344.
  • Aydın, M. (2006). Edebiyatın dili üzerine. Millî Eğitim Dergisi, 34(169), 0-0. http://dergipark.org.tr/milliegitim/issue/36938/422330
  • Benzer, A., & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlari hakkinda bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2016). Educational assessment of students. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk dili ve edebiyatı öğretimi. Alfa Yayınları
  • Çetişli, İ. (2006). Edebiyat eğitiminde edebi metinin yeri ve anlamı. Millî Eğitim Dergisi, 34(169),1-10.
  • Çiftçi, Ö. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 19-43.
  • Demir Atalay, T. (2017). Edebiyat öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algısı. International Journal of Language Academy, 5(6).
  • Erdem, C. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretimi uygulamaları üzerine bazı tespitler. Journal of Faculty of Educational Sciences, 50(1).
  • Eryılmaz, A., & Mammadov, M. (2016). “Türk Edebiyatı/Dil ve Anlatım Dersinde Akış Durumu Ölçeği’nin” Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13).
  • Franzak, J. K. (2008) Language arts reading and literacy in adolescence and young adulthood. In Good, T. L. (Ed.). (2008). 21st century education: A reference handbook (Vol. 1, 1nd ed., pp. 327-332). Sage.
  • Göçer, A. (2014a). Öğretmen rolleri, öğrenci etkililiği ve eğitim kazanımları bakımından Türkçe dersi metin işleme süreci. Millî Eğitim, 204, 167-198.
  • Göçer, A. (2014b). Türk dili ve edebiyatı öğretiminde ölçme ve değerlendirme. M. D. Erdem ve A. Akkaya (Ed) Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (ss. 183-227). Pegem Akademi Yayınları.
  • Göçer, A. (2015). An overview of application measurement and evaluation in Turkish language and literature education/Türk dili ve edebiyatı eğitiminde ölçme ve değerlendirme uygulamalarına genel bir bakış. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 787-815.
  • Gücüyeter, B., & Karadoğan, A. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (17), 47-60.
  • Gücüyeter, B., & Karadoğan, A. (2020). Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri ölçme değerlendirme yeterlik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (67), 667-681.
  • Gürses, R. (2006). Dil öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin yeri. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 54(2006/1), 131-154.
  • Karadoğan, A. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutum, yeterlik ve uygulamaları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, Türkiye.
  • Karadüz, A. (2009). Türk dili ve edebiyatı eğitiminin hedefleri kapsamında ölçme ve değerlerlendirmede kullanılan “Soru” nitelikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(27), 17-32.
  • Karakoç Öztürk, B. (2015). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin performans değerlendirmeye yönelik görüşleri: Nitel bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Kurudayıoğlu, M., Şahin, Ç., & Çelik, G. (2008). Türkiye’de uygulanan türk edebiyatı programı’ndaki ölçme ve değerlendirme boyutu uygulamasının değerlendirilmesi: Bir durum çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 91-101.
  • Maden, S. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Stiggins, R. J. (1999). Evaluating classroom assessment training in teacher education programs. Educational Measurement: Issues and Practice, 18(1), 23-27.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epilon.
  • Turgut, M. F., Baykul, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Uçan, H. (2006). Edebiyat eğitimi, estetik bir hazzın edinimi, okumanın alışkanlığa dönüştürülmesi ve yazınsal kuramlar. Millî Eğitim Dergisi, 34 (169), 0-0. http://dergipark.org.tr/milliegitim/issue/36938/422335
  • Veyis, F., Büker, M. V., & Muslu, A. K. (2021). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerine yönelik alan bilgisi yeterlik ölçeği (TDÖ-AYÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 16(3).
  • Yıldırım, A. & Şimşek H (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Yıl 2023, , 418 - 431, 25.10.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1371566

Öz

Kaynakça

  • Aslan, C., & Bayraktar, A. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının derecelendirilmiş puanlama anahtarlarının (Rubrik) kullanımına ilişkin bilgi ve farkındalık durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2327-2344.
  • Aydın, M. (2006). Edebiyatın dili üzerine. Millî Eğitim Dergisi, 34(169), 0-0. http://dergipark.org.tr/milliegitim/issue/36938/422330
  • Benzer, A., & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlari hakkinda bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2016). Educational assessment of students. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk dili ve edebiyatı öğretimi. Alfa Yayınları
  • Çetişli, İ. (2006). Edebiyat eğitiminde edebi metinin yeri ve anlamı. Millî Eğitim Dergisi, 34(169),1-10.
  • Çiftçi, Ö. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 19-43.
  • Demir Atalay, T. (2017). Edebiyat öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algısı. International Journal of Language Academy, 5(6).
  • Erdem, C. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretimi uygulamaları üzerine bazı tespitler. Journal of Faculty of Educational Sciences, 50(1).
  • Eryılmaz, A., & Mammadov, M. (2016). “Türk Edebiyatı/Dil ve Anlatım Dersinde Akış Durumu Ölçeği’nin” Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13).
  • Franzak, J. K. (2008) Language arts reading and literacy in adolescence and young adulthood. In Good, T. L. (Ed.). (2008). 21st century education: A reference handbook (Vol. 1, 1nd ed., pp. 327-332). Sage.
  • Göçer, A. (2014a). Öğretmen rolleri, öğrenci etkililiği ve eğitim kazanımları bakımından Türkçe dersi metin işleme süreci. Millî Eğitim, 204, 167-198.
  • Göçer, A. (2014b). Türk dili ve edebiyatı öğretiminde ölçme ve değerlendirme. M. D. Erdem ve A. Akkaya (Ed) Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (ss. 183-227). Pegem Akademi Yayınları.
  • Göçer, A. (2015). An overview of application measurement and evaluation in Turkish language and literature education/Türk dili ve edebiyatı eğitiminde ölçme ve değerlendirme uygulamalarına genel bir bakış. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 787-815.
  • Gücüyeter, B., & Karadoğan, A. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (17), 47-60.
  • Gücüyeter, B., & Karadoğan, A. (2020). Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri ölçme değerlendirme yeterlik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (67), 667-681.
  • Gürses, R. (2006). Dil öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin yeri. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 54(2006/1), 131-154.
  • Karadoğan, A. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutum, yeterlik ve uygulamaları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, Türkiye.
  • Karadüz, A. (2009). Türk dili ve edebiyatı eğitiminin hedefleri kapsamında ölçme ve değerlerlendirmede kullanılan “Soru” nitelikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(27), 17-32.
  • Karakoç Öztürk, B. (2015). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin performans değerlendirmeye yönelik görüşleri: Nitel bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Kurudayıoğlu, M., Şahin, Ç., & Çelik, G. (2008). Türkiye’de uygulanan türk edebiyatı programı’ndaki ölçme ve değerlendirme boyutu uygulamasının değerlendirilmesi: Bir durum çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 91-101.
  • Maden, S. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Stiggins, R. J. (1999). Evaluating classroom assessment training in teacher education programs. Educational Measurement: Issues and Practice, 18(1), 23-27.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epilon.
  • Turgut, M. F., Baykul, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Uçan, H. (2006). Edebiyat eğitimi, estetik bir hazzın edinimi, okumanın alışkanlığa dönüştürülmesi ve yazınsal kuramlar. Millî Eğitim Dergisi, 34 (169), 0-0. http://dergipark.org.tr/milliegitim/issue/36938/422335
  • Veyis, F., Büker, M. V., & Muslu, A. K. (2021). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerine yönelik alan bilgisi yeterlik ölçeği (TDÖ-AYÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 16(3).
  • Yıldırım, A. & Şimşek H (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Karadoğan 0000-0002-7183-3929

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2023
Kabul Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Karadoğan, A. (2023). Measurement and Evaluation in Turkish Language and Literature Teaching. Journal of Social Sciences And Education, 6(2), 418-431. https://doi.org/10.53047/josse.1371566