Bu araştırma, ülkemizde yüksek dereceli deprem riski altındaki bir kent yaşamı örneği olan İstanbul’un Bağcılar ilçesinde, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin olası bir deprem tehdidine ilişkin zihinsel modellerini, duygusal tepkilerini, hazırlık düzeylerini ve yetkililerden beklentilerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmada nitel yaklaşımlardan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilere uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen veri seti içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin deprem konusunda oldukça canlı bir farkındalığa sahip olduklarını, ancak bu farkındalığın çoğunlukla yoğun kaygı, belirsizlik ve yetersizlik duygusuyla iç içe geçtiğini göstermektedir. Öğrenciler depremi, bilimsel bir doğa olayı olarak tanımlamaktan çok; can ve mal kaybı, yıkım gibi olumsuz sonuçları ve uyandırdığı duygular (korku, panik, çaresizlik) üzerinden kavramsallaştırmaktadır. Ayrıca öğrencilerin afet sonrası çözümü yalnızca bireysel hazırlıkta görmemeleri, aynı zamanda yetkililerden kurumsal ve sistematik önlemler talep etmeleridir.
This study investigates the spatial-cognitive representations, emotional responses, levels of disaster preparedness, and institutional expectations of fifth-grade middle school students in Bağcılar, a district of Istanbul that exemplifies urban life under high seismic hazard in Türkiye. Adopting a qualitative case study design, the research employed semi-structured interview forms to collect data, which were subsequently analyzed through content analysis. The results of the study reveal that students exhibit a vivid awareness of earthquake risks; however, this awareness is closely interwoven with intense feelings of anxiety, uncertainty, and perceived inadequacy. Rather than framing earthquakes as geophysical phenomena, students predominantly conceptualize them through their destructive impacts—such as loss of life and property, physical damage to the built environment—and the emotional responses they trigger, including fear, panic, and helplessness. Furthermore, students view disaster response and recovery not merely as matters of individual preparedness, but also as requiring institutional capacity, coordinated governance, and systematic risk-reduction measures led by authorities.
Disaster awareness earthquake geography education middle school students natural hazards social studies spatial cognition
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |