The education program of the basic design
studios at the Faculty of Architecture, Department of Urban and Regional
Planning targets students to understand the connection between the discovery,
interpretation and generation of the knowledge and the design process. The
teaching of the fragmented and uncorrelated knowledge in the design education
is one of the main drawbacks behind the insubstantial state of the basic design
courses. Therefore, it is vital to establish a link between the empirical
knowledge and normative theory, i.e. design ideology, to reinforce the quality
of basic design courses. In this context, the first section examines the
changing understanding of the basic design education from past to present.
Moreover, the emerging studies for the teaching of basic design education that
focused on the orientation of human and environment are investigated. The
second section of the paper describes the goal, scope and the teaching plan of
the basic design studio education program for the second semester of the first
year that was prepared in accordance with the discussions from previous part.
Lastly, the student works submitted for the course titled “MIS102 Studıo 2” in
the fall semester of the 2016-2017 academic year in the Department of Urban and
Regional Planning at the Amasya Faculty of Architecture were evaluated
according to the framework of the methodology given in the second section. The
learning outcomes obtained from the workshop experience were presented in the
final section. The main learning outcomes of this workshop experience may be
summarized as two significant facts that the physical environment is also a
social structure and the emerging relationship and/or experience between human
and space will increase the awareness of the individual.
Basic design education human-space relation urban abstraction gestalt principles
Mimarlık Fakültesi Şehir
ve Bölge Planlama bölümü temel tasarım stüdyolarında verilen eğitiminin amacı,
öğrencilerin bilginin keşfi, analizi ve senteziyle oluşan tasarım süreci
arasındaki bağlantıyı anlamalarıdır. Bu amaçla tasarım eğitiminde parçalanmış,
birbiriyle ilişkilendirilmemiş bilgi yerine, temel tasarım dersinin yüzeysel
geçerliliğini derinleştirmeye yönelik, ampirik bilgi (empirical knowledge) ile
düzgüsel kuram (normative theory) yani tasarım ideolojisi arasındaki bağın
kurulması gerekmektedir. Bu nedenle bu yazında öncelikle geçmişten günümüze
temel tasarım eğitiminin değişen anlayışı incelenerek, temel tasarım eğitiminde
yer almaya başlayan insan-çevre odaklı çalışmalar incelenmiştir. İkinci olarak
bu tartışmalar ekseninde hazırlanan birinci sınıf ikinci dönem temel tasarım
stüdyosu eğitim programının amacı, kapsamı ve öğretim planı detaylı olarak
verilmiştir. Son olarak ortaya konulan yöntem çerçevesinde Amasya Üniversitesi
Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü’nde, 2016-2017 akademik yılı
güz döneminde uygulanan MIS102 Stüdyo 2 dersindeki öğrenci çalışmaları
değerlendirilerek, atölye deneyiminden elde edilen öğrenim çıktıları
verilmiştir. Bu atölye deneyiminin en önemli öğrenim çıktıları; fiziksel
çevrenin, aynı zamanda sosyal bir sistem olduğu gerçeği ile insan-mekan
arasında kurulan ilişki ve/veya deneyim arttıkça bireyin farkındalıklarının
artacağını öğrenmek olarak özetlenebilir.
Temel tasarım eğitimi insan-mekan ilişkisi kent soyutlama gestalt ilkeleri Temel tasarım eğitimi gestalt ilkeleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 - JOSSE |