Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

12-14 Yaş Arası Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Öz Bilinçlilik Duygulanımları

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 173 - 186, 20.05.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı
12-14 yaş arasındaki ergen çocuklarda internet bağımlılığı ve özbilinçlilik
duygulanımları arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Araştırmada 12-14 yaş
arasındaki ergen çocuklarda internet bağımlılığı ve özbilinçlilik
duygulanımları arasındaki ilişkinin tespit edilmesine yönelik olarak açıklayıcı
olarak planlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim döneminde İstanbul İli
Esenler ilçesi Ortaokullarında öğrenim gören 12-14 yaşındaki ergenler
oluşturmaktadır. Araştırma İstanbul İli Esenler ilçesinde bulunan 19 ortaokul
üzerinden yürütülmüştür.  Araştırmaya
toplamda 894 öğrenci katılım göstermiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak anket formu kullanılmıştır. Anket formları üç bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde ergenlerin okul türü, sınıf düzeyi ve cinsiyet durumlarını
içeren sorular yer almıştır. İkinci bölümde Ergenler için Özbilinçlilik
Duygulanımları Testi (TOSCA-A) ve üçüncü bölümde İnternet Bağımlılığı Ölçeği
yer almıştır. Araştırma sonucunda özbilinçlilik duygulanımları ve internet
bağımlılığı arasındaki ilişki incelendiğinde, suçluluk ve utanç duyguları ile
internet bağımlılığı arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif yönlü bir
ilişki olduğu tespit edilmişken, dışsallaştırma, ayrılma ve dışsallaştırma
utanç algıları ile internet bağımlılığı arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir ilişki tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Algedik, P. (2016). Ergenler İçin Özbilinçlilik Duygulanımları Testinin Türkçe’de Geçerlilik/Güvenilirliğinin Araştırılması ve 12-18 Yaş Arası Ergenlerde Utanç ve Suçluluk Duygularının Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Uzmanlık Tezi. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi.
  • Alisinanoğlu, F. (2002). Genlik Dönemi Özellikleri ve Genç Anne- Baba İletişimi. Eğitim ve Bilim, 62-63.
  • Angold, A., & Rutter, M. (1992). Effects of age and pubertal status on depression in a large clinical sample. Development and Psychopathology,4(01), 5-28
  • Arisoy, Ö. (2009). Internet Bagimliligi ve Tedavisi/Internet Addiction and Its Treatment. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 1(1), 55-60.
  • Arman, A. R., Bereket, A., & Ateş, E. (2011). Kim Korkar Ergenlikten. İstanbul: Doğan Egmont
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2016). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39).
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli Büyük Türkçe Sözlük, İstanbul: Kubbealtı Nesriyatı.
  • Balcı, Ş., & Gülnar, B. (2009). Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim. 6(1), 5-22
  • Bayhan, V. (2011). Lise öğrencilerinde internet kullanma alışkanlığı ve internet bağımlılığı (Malatya uygulaması). XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya, Bildiriler, Akademik Bilişim, Malatya, 2011, s.917-924.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bayraktar, F. (2013). İnternet ve ergen gelişimi. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı (s.75-94). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bektaş, D. Y. (2004). Ergenlerde Beden İmgesi Üzerine Bir Çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 67-75.
  • Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Journal Of Contemporary Medicine, 6(3), 235-247.
  • Cansever, A. B. (2013). Ergenlerin internet kullanımın toplumsal ilişkilerinde yarattığı sorunlar. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı (s.193- 210). Ankara: Anı Yayınları.
  • Chou, C., Condron, L., Belland, J.C. (2005). A review of the research on internet addiction. Educational Psychology Review,17 (4); 363-388.
  • Cole DA, Tram JM, Martin JM, Hoffman KB, Ruiz MD, Jacquez FM, & Maschman TL (2002). Individual differences in the emergence of depressive symptoms in children and adolescents: A longitudinal investigation of parent and child reports. Journal of Abnormal Psychology, 111, 156-165.
  • Demir T., (2014). Utanç ve ergen ruhsallığındaki yeri. İçinde B. Kilborne Utanç ve Haset Görünüm Kaygısı ve Kem Göz. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 231-252.
  • Derman, O. (2008). Ergenlerde psikososyal gelişim. Adolesan Sağlığı II Sempozyum Dizisi, 63, 19-21.
  • Fleming, J. E., Offord, D. R., & Boyle, M. H. (1989). Prevalence of childhood and adolescent depression in the community. Ontario Child Health Study. The British Journal of Psychiatry, 155(5), 647-654.
  • Griffiths, M. (2000). Does internet and computer "addiction" exist? Some case study evidence. CyberPsychology & Behavior, 3 (2); 211-218.
  • Gürsoy, F. ve Yücel, N. (2013). Ergenlerin akran ilişkileri ile yalnızlık düzeylerinde internet kullanımının etkisi. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı (s.211-230). Ankara: Anı Yayınları.
  • Iftene, F., Napoca, C. ve Roberts, N. (2004). Internet use in adolescents: Hobby or avoidance. Canadian Journal of Psychiatry, 49(11); 789–790.
  • İnan, A. (2010). İlköğretim 2. Kademe ve Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kashani, J. H., & Orvaschel, H. (1990). A community study of anxiety in children and adolescents. The American journal of psychiatry, 147(3), 313.
  • Kaygusuz, C. (2013). Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı (s.163-192). Ankara: Anı Yayınları.
  • Kılıç, A. (2009). Gelişim Dönemleri ve Ergenlerdeki Ruhsal Sorunlar. Newport International University, Davranış Bilimleri Lisans Tezi. İstanbul.
  • Kiralla, L. V. (2005). Internet addiction disorder: A descriptive study of college counselors in four-year institutions. Unpublished doctorate’s thesis, Department of Organizational Leadership, University of La Verne.
  • Koç, M. (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17(2),231-256.
  • Köse, D., Çınar, N. ve Akduran, F. (2012). Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 227-233.
  • Lewis, M. (2008). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd ed., pp. 742–756). New York, NY: Guilford Press.
  • Ögel, K. (2017). İnternet Bağımlılığı (3. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özcan, N. K. ve Buzlu, S. (2005). Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette bilişsel durum ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi, 6(1), 19-26.
  • Santrock, J. W. (2014). Adolescence. (Çev: Doç. Dr. Diğdem Müge Siyez). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Schore, A.N., (2003) Affect Dysregulation and Disorders of the Self & Affect Regulation and the Repair of the Self. New York: Norton.
  • Stern DN (2000) The Interpersonal World of The Infant: A View from Psychoanalysis and Development Psychology. (2 nd ed, with new Introduction).
  • Tangney, J. P. & Dearing, R. L. (2002). Shame and guilt. New York: Guilford Press.
  • Tangney, J. P., Miller, R. S., Flicker, L. ve Hill-Barlow, D. (1996). Are shame, guilt, and embarrassment distinct emotions? Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1256-1269.
  • Tarı Cömert, I. (2010). Diğer bağımlılıklar: bilgisayar ve internet bağımlılığı. Ed: Ögel K. Sigara, Alkol ve Madde Kullanım bozuklukları: Tanı, Tedavi ve Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları. 15-27.
  • Tracy, J. L. & Robins, R. W. (2004). Putting the self into self-conscious emotions: A theoretical model. Psychological Inquiry, 8, 103–125
  • WHO. (2018). Adolescent Health. World Health Organization: http://www.who.int/topics/adolescent_health/en/ adresinden alındı
  • Wurmser, L., (1981),The Mask of Shame, John Hopkins, Baltimore
  • Yang, H. E., & Tsai, F. S. (2007). General ES-QUAL scales applied to websites satisfaction and loyalty model. Communications of the IIMA, 7(2), 115-126.
  • Young, K. (1998) Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 3; 237-244.
  • Young, K. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. The American Behavioral Scientist, 48(1); 402-415.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Kadir Şavlı 0000-0002-6208-5615

Prof.dr.uğur Tekin 0000-0002-5517-971X

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şavlı, A. K., & Tekin, P. (2019). 12-14 Yaş Arası Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Öz Bilinçlilik Duygulanımları. Journal of Social Sciences And Education, 2(1), 173-186.