Eğitimde öğrencilere kazandırılması gereken önemli beceri alanlarından biri de yaratıcı düşünme becerisidir. Bu bağlamda yaratıcılığı ölçmek için farklı araştırmacılar tarafından çeşitli ölçekler geliştirilmiştir. Hu ve Adey de 2002 yılında bilimsel yaratıcılığı ölçmek için 7 Maddelik bir ölçek geliştirmiştir. Modelde bilimsel yaratıcılık ürün, süreç ve özellik olmak üzere üç boyuttan oluşmaktadır. Bu geliştirilen ölçek Pekmez, Aktamış (2009) ve Çeliker, Balım(2012) tarafından Türkçeye uyarlanmış; geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Çeliker ve Balım (2012) tarafından Cronbach alfa ölçüm güvenirlik katsayısı 0.86 bulunmuştur. Bu araştırmanın amacı Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen bilimsel yaratıcılık ölçeğini kullanılarak öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini İzmir ilinde bulunan liselerin on ikinci sınıfında öğrenim gören 249 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen puanlar cinsiyet, anne ve baba eğitim durumu, sınav puanı ve sınavdaki yüzdelik dilimi gibi değişkenler kullanılarak karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkeninin yaratıcılık üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. Ayrıca anne ve babanın orta öğretim, lisans ve yüksek öğrenim düzeyi yükseldikçe özgünlük puan ortalamaları da yükselmektedir. Daha sonra sınav puan aralığı arttıkça özgünlük puan ortalaması da artmaktadır. %5 dilimindeki öğrencilerin özgünlük puan ortalamaları yüksektir. Bu çalışmanın sonuçları, en çok 5. maddenin cinsiyet, anne eğitim düzeyi ve ortalama sınav puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiğini göstermektedir.
Akıcılık esneklik yaratıcılık bilimsel yaratıcılık ölçeği bilimsel düşünme becerileri
Tübitak
446196
Maddi ve manevi katkılarından dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz
One of the important skill areas that should be acquired by students in education is creative thinking skills. In this context, various scales have been developed by different researchers to measure creativity. Hu and Adey also developed a 7-item scale to measure scientific creativity in 2002. This developed scale was adapted into Turkish by Pekmez, Aktamış (2009) and Çeliker, Balım (2012); validity and reliability studies were carried out. The Cronbach alpha measurement reliability coefficient was found to be 0.86 by Çeliker and Balım (2012).The aim of this research is to compare students' scientific creativity according to various variables by using the scientific creativity scale developed by Hu and Adey (2002). The sample of the research consists of 249 students studying in the twelfth grade of high schools in İzmir.The scores obtained were compared using variables such as gender, educational status of the parents, central exam score and percentile in the exam. As a result of the study, there is no significant effect of gender variable on creativity. Moreover, the higher the maternal and paternal education level that is secondary education, undergraduate and higher education, the higher the originality score averages. Then, as the exam score range increases, the originality score average increases. Students in the 5% percentile have high originality score averages. The results of this study shows that mostly, article 5 has statistically significant difference about gender, maternal education level and average exam scores.
Fluency originality creativity scientific creativity scale scientific thinking
446196
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 446196 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |