Amaç: Bu
araştırmanın amacı özel bir hastanede çalışan hemşirelerin problem çözme beceri
düzeylerini sosyo-demografik özelliklere göre incelemektir.
Yöntem:
Tanımlayıcı tipteki bu çalışma Kasım 2017-Haziran 2018 tarihleri arasında özel
bir üniversite hastanesinde yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini üniversitesi
hastanesi cerrahi ve dahili birimlerinde çalışan hemşireler oluşturmuş olup
araştırmaya katılmayı kabul eden 72 hemşire (%81) çalışmaya alınmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Problem Çözme
Envanteri kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı
istatistikler, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis Varyans analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülmesi için kurumdan ve hemşirelerden onam
alınmıştır. Ayrıca etik kurul izni alınarak çalışma yürütülmüştür.
Bulgular:
Çalışmaya katılan hemşirelerin problem çözme envanteri ortalama puanları 105.06±14.71’dir.
Ölçeğin alt boyutlarına göre hemşirelerin aldığı ortalama puanlar; aceleci
yaklaşım alt boyutu 31.01±5.55, düşünen yaklaşım alt boyutu 14.69±3.98,
kaçıngan yaklaşım alt boyutu 16.91±5.10, değerlendirici yaklaşım alt boyutu
8.03±3.23, kendine güvenli yaklaşım alt boyutu 16.91±5.10, planlı yaklaşım alt
boyutu 12.22±2.93 olarak saptanmıştır. Hemşirelerin
yaşları ile ölçek toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark
vardır (p˂0.05). Katılımcıların düşünen yaklaşım alt boyut
puan ortalamaları yaş grupları ve çalışılan birimler arasında farklılık
göstermektedir (p≤0.05). Hemşirelerin
çalışma süresi ile kaçıngan yaklaşım, kendine güvenli ve planlı yaklaşım puan
ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. Hemşirelerin
cinsiyet ve çalışma süreleri ile kaçıngan ve kendine güvenli yaklaşım puan
ortalamaları arasında, çalışma süresi ile planlı yaklaşım puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardır (p˂0.05).
Sonuç:
Çalışmaya katılan hemşirelerin problem çözme becerileri orta düzeyde olup, bu
sonuçların hemşirelere verilen hizmet içi eğitim programlarında problem çözme
becerilerinin geliştirilmesine ışık tutacağı düşünülmektedir.
Problem çözme becerileri; hemşirelik; sosyo-demografik özellikler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |