SBF-060
Amaç:
Bu araştırma,
ortaokul öğrencilerinin obezite sıklığının, beslenme davranışlarının ve
fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem:
Araştırma
tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın evrenini, bir
il merkezindeki devlet ortaokullarında okuyan tüm öğrenciler
(21900), örneklemini evreni bilinen örnekleme formülü ile belirlenen 488
öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi
Formu, Beslenme Davranış Ölçeği ve Çocuklar için Fiziksel Aktivite Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 26 Şubat-1 Haziran 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Elde
edilen veriler SPSS 22.0 paket programında, tanımlayıcı
testler, ortalama, Kolmogorov- Simirnov, ANOVA, TUKEY, Mann Whitney U, Kruskal
Wallis testi, korelasyon ve lojistik regresyon analizi yapılarak değerlendirilmiştir.
Yanılma düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular:
Öğrencilerin %50.8’inin erkek, %50.2’sinin 10-12 yaş grubunda, %86.1’inin çekirdek aile
yapısında, %46.5’inin annesinin ve %57’sinin babasının ortaöğretim mezunu
olduğu, %88.5’inin annesinin çalışmadığı, %98.6’sının babasının çalıştığı, %9.6’sının
ailesinde obez kişinin olduğu ve %73.8’inin okul başarı durumunun doğrudan geçme
şeklinde olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada
öğrencilerdeki obezite oranının %9.6 olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin
“Beslenme Davranış Ölçeği” puan ortalaması 9.1±4.4, “Çocuklar
için Fiziksel Aktivite Ölçeği” puan ortalaması 25.2±6.8 olarak bulunmuştur. Beslenme
Davranış Ölçeği ile Çocuklar için Fiziksel Aktivite Ölçeği arasında
istatistiksel olarak pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu saptanmıştır
(p<0.05). Ailede obez kişinin olmasının öğrencilerin obez olma olasılığını (odds
oranını) 3.951 kat, öğrencilerin öğün atlama durumları obez olma olasılığını (odds oranını) 2.417 kat artırdığı belirlenmiştir. İnternet/
TV izleme sırasında yeme-içme alışkanlığının olmaması noktasındaki bir birimlik
algı artışının öğrencilerin obez olma olasılığını %56.6 [(1-0.434)*100)] oranında azalttığı saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin %9.6’sının
obez, BDÖ puan
ortalamalarının yüksek, ÇFAÖ puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu, BDÖ ve
ÇFAÖ arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu
saptanmıştır. Bu sonuçlara dayanarak; okul çağı çocuklarında obezitenin
önlenmesine yönelik okullarda beslenme davranışlarını geliştirecek ve fiziksel
aktivite düzeylerini artıracak girişimlerde bulunulması önerilmektedir.
Beslenme davranışı fiziksel aktivite düzeyi obezite sıklığı ortaokul öğrencileri
SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ
SBF-060
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBF-060 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 3 |