Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Şiddete Maruz Kalma Düzeyini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 18 - 29, 18.04.2021

Öz

Amaç: Üniversite öğrencilerinin duygusal şiddete maruz kalma düzeyini etkileyen faktörleri belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tiptedir. Vakıf ve devlet üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencileri ile Ocak 2020 tarihinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 900 öğrenci oluşturmuş, örneklem seçimine gidilmemiş, gönüllü ve erişilebilen 570 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Veri toplama araçları, kişisel bilgi formu ve Duygusal Şiddete Maruz Kalma Ölçeğidir (cronbach alpha:0.95). Verilerin istatistiksel analizinde sayı, ortalama, yüzde, standart sapma, Mann Whitney U, Kruskal Wallis-H testleri kullanılmıştır. Araştırma için gerekli izinler, etik onay, katılımcılardan yazılı onam alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %67.5’inin kadın, %68.6’sının vakıf üniversitesinde, %49.1’inin 20-21 yaş grubunda ve %42.5’inin duygusal şiddete maruz kaldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin duygusal şiddete maruz kalma ölçeği toplam puan ortalaması 47.37±17.57 bulunmuştur. Öğrencilerin ölçek toplam puan ortalaması ile üniversite öncesi ve sonrası psikolojik destek alma, kişilik yapısını nitelendirme şekli, geliri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Araştırma, üniversite öğrencilerinin duygusal şiddete maruz kalma düzeyinin, üniversite öncesi ve sonrası psikolojik destek alma, kişilik yapısı ve geliri ile ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır. Halk sağlığı hemşiresi tarafından okul ve ruh sağlığı görevlerinden yola çıkılarak okulda ruh sağlığı taramaları yapılabilir. Öğrencilerin ruh sağlığının korunması amacıyla okullarda destekleyici programlar oluşturulabilir.

Teşekkür

Çalışmamızı oluşturduğumuz literatüre katkıda bulunanlara, Kırıkkale Üniversitesi Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı öğretim üyesi Doç. Dr. Sevil ALBAYRAK’a, Başkent Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi Şiran Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B., Açıkgöz, B., Karakoyun, A.R., Yüksel, N.A., Fatih, A.K.C.A., Akca, A.S.D. & Ayoğlu, F.N. (2018). Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinde flört şiddetinin değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 10(2), 168-174. https://doi.org/10.18521/ktd.285138
  • Akdemir, A., Aslan, M. & Bilkay, S. (2018). Sosyal etkileşimin okul başarısı üzerindeki etkisi meslek yüksekokullarında bir çalışma. Uluslararası Sosyal ve Doğa Bilimlerinde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 1(1), 48-53.
  • Akış, N., Haşıl Korkmaz, N., Eylül Taneri, P., Özkaya, G., & Güney, E. (2019). Üniversite öğrencilerinde flört şiddeti sıklığı ve etkileyen etmenler. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 4(3), 294-300. https://doi.org/10.35232/estudamhsd.550913.
  • Alan Dikmen, H., Özaydın, T., & Dereli Yılmaz, S. (2018). Üniversitedeki kadın öğrencilerde yaşanan flört şiddeti ile anksiyete ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 170-176. https://doi.org/10.31067/0.2018.9.
  • Aydın Avcı, I., Oz, O., Yılmaz Güven, D., Çelik Eren, D. (2014). University students' problem-solving behaviors and exposure to dating abuse in their romantic relationship. Progress in Health Sciences, 4(2), 123-130.
  • Balli, A. (2019). Bir grup üniversite öğrencisinin çocukluk çağı travmaları ve fedakârlık doyumlarının arasındaki ilişkinin incelenmesi. Klinik Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Dede, A.G. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile bilişsel duygu düzenleme becerileri ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Durmuş, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde duygusal şiddet mağduriyet düzeylerinin, kendine zarar verme davranışı ve intihar olasılığına etkisi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Elçi, P. (2019). Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının kişilik tiplerinin gelişimi üzerindeki etkisi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Ertuğ, H.İ. (2018). Üniversite öğrencilerinde algılanan duygusal istismar ve ruminasyon ilişkisi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Samsun
  • Eskici, M., & Saatcioglu Tinkir, N. (2019). Exposure to emotional violence: Relationship between university students according to their demographic characteristics. Pedagogical Research, 4(1), em0026. https://doi.org/10.29333/pr/5731.
  • Fu, H., Feng, T., Qin, J., Wang, T., Wu, X., Cai, Y. Lina, L., &Yang, T. (2018). Reported prevalence of childhood maltreatment among Chinese college students: A systematic review and meta-analysis. PloS One, 13(10), e0205808.
  • Karabulutlu, Ö. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet konusundaki görüş ve deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 26-36.
  • Karanis, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde algılanan duygusal istismar düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Karatay, M., Karatay, G., Gürarslan Baş, N., & Baş, K. (2018). Üniversite öğrencilerinin flört şiddetine ilişkin tutum ve davranışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(1), 62-71.
  • Kul Uçtu, A., & Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Kazazoğlu, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkiye aleksitimik özelliklerinin etkisinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Magrin, J. V., Franco, A., Makeeva, I., Paranhos, L. R. & Rigo, L. (2019). Emotional, physical and sexual violence against female students undergoing medical, dental and psychology courses in South Brazil. European Journal of Dental Education, 23(4), 455-460.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34.
  • Resmi Gazete. 2011. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 27910. 19 Nisan 2011.
  • Sarıhan, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde flört şiddetinin yordayıcıları olarak çocukluk çağı travma yaşantıları ve toplumsal cinsiyetçilik özellikleri. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Solmaz, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde kişiler arası bağımlılık düzeyleri ve çocukluk çağı travmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Konya
  • Spadine, M., Patterson, M. S., Brown, S., Nelon, J., Lanning, B. & Johnson, D. M. (2020). Predicting emotional abuse among a sample of college students. Journal of American College Health, 1-9.
  • Şimşek, A. (2019). Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Yerleşkesinde öğrenim gören öğrencilerde şiddetin depresyon belirti sıklığına etkisi. Halk Sağlığı Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi. İzmir
  • Tang, X., Daniel Collier, A., & Witt, A. (2018). Qualitative study on Chinese students’ perception of U.S. university life. Journal of International Students, 8(1), 151-178. doi: 10.5281/zenodo.1134279.
  • Veniaminovna Suvorova, O., Valentinovna Ivanova, N., Viktorovna Minaeva, E., Borisovna Mamonova, Y., Nikolaevna Sorokoumova, S. & Vladimirovich Gutko, A. (2017). Experience of emotional and physical violence and psychological boundaries of personality of psychology students. Espacios, 38(56), 34.
  • Vidourek, R. A. (2017). Emotional abuse: Correlates to abuse among college students. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 26(7), 792-803.
  • Yazgan, L. (2019). Trakya Üniversitesi tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde algılanan duygusal istismar düzeyi ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aile Hekimliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Edirne
  • Yıldırım, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve toplumsal cinsiyet tutumlarının flört şiddetine yönelik tutumlarına etkisi. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Yıldız, E., & Sağlam, M. (2017). Türkiye’de yapılan lisansüstü çalışmalarda şiddet konusunun ele alınışı. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19), 72-84.
  • Windle, M., Haardörfer, R., Getachew, B., Shah, J., Payne, J., Pillai, D., & Berg C.J. (2018). A multivariate analysis of adverse childhood experiences and health behaviors and outcomes among college students. Journal of American College Health, 66(4):246-51.
  • World Health Organization (2002). World Report on Violence and Health, Genava, , 9-10.

Determining the Factors Affecting University Students' Exposure to Emotional Violence

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 18 - 29, 18.04.2021

Öz

Aim: To determine the factors affecting university students' exposure to emotional violence. Materials and Methods: The research is of descriptive type. It was held in January 2020 with the students of the foundation and state university Health Services Vocational School. While the population of the study was 900 students, sample selection was not made and 570 voluntary and accessible students participated in the study. Data collection tools are personal information form and Emotional Violence Exposure Scale (cronbach alpha: 0.95). Number, mean, percentage, standard deviation, Mann Whitney U and Kruskal Wallis-H Test were used in the statistical analysis of the data. Necessary permissions for the research, ethical approval, and written consent from the participants were obtained. Results: It was determined that 67.5% of the students were women, 68.6% were at the foundation university, 49.1% were in the 20-21 age group and 42.5% were exposed to emotional violence. The total score average of the students' exposure to emotional violence scale was found to be 47.37 ± 17.57. It was determined that there was a statistically significant difference between the scale total score average of the students, the way they received psychological support before and after university, the way of characterizing their personality structure, and their income (p <0.05). Conclusion and Recommendations: The research reveals that university students' exposure to emotional violence is related to psychological support before and after university, personality structure and income. Mental health screenings can be carried out at school by the public health nurse, based on their school and mental health duties. Supportive programs can be created in schools in order to protect the mental health of students.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B., Açıkgöz, B., Karakoyun, A.R., Yüksel, N.A., Fatih, A.K.C.A., Akca, A.S.D. & Ayoğlu, F.N. (2018). Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinde flört şiddetinin değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 10(2), 168-174. https://doi.org/10.18521/ktd.285138
  • Akdemir, A., Aslan, M. & Bilkay, S. (2018). Sosyal etkileşimin okul başarısı üzerindeki etkisi meslek yüksekokullarında bir çalışma. Uluslararası Sosyal ve Doğa Bilimlerinde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 1(1), 48-53.
  • Akış, N., Haşıl Korkmaz, N., Eylül Taneri, P., Özkaya, G., & Güney, E. (2019). Üniversite öğrencilerinde flört şiddeti sıklığı ve etkileyen etmenler. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 4(3), 294-300. https://doi.org/10.35232/estudamhsd.550913.
  • Alan Dikmen, H., Özaydın, T., & Dereli Yılmaz, S. (2018). Üniversitedeki kadın öğrencilerde yaşanan flört şiddeti ile anksiyete ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 170-176. https://doi.org/10.31067/0.2018.9.
  • Aydın Avcı, I., Oz, O., Yılmaz Güven, D., Çelik Eren, D. (2014). University students' problem-solving behaviors and exposure to dating abuse in their romantic relationship. Progress in Health Sciences, 4(2), 123-130.
  • Balli, A. (2019). Bir grup üniversite öğrencisinin çocukluk çağı travmaları ve fedakârlık doyumlarının arasındaki ilişkinin incelenmesi. Klinik Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Dede, A.G. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile bilişsel duygu düzenleme becerileri ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Durmuş, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde duygusal şiddet mağduriyet düzeylerinin, kendine zarar verme davranışı ve intihar olasılığına etkisi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Elçi, P. (2019). Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının kişilik tiplerinin gelişimi üzerindeki etkisi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Ertuğ, H.İ. (2018). Üniversite öğrencilerinde algılanan duygusal istismar ve ruminasyon ilişkisi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Samsun
  • Eskici, M., & Saatcioglu Tinkir, N. (2019). Exposure to emotional violence: Relationship between university students according to their demographic characteristics. Pedagogical Research, 4(1), em0026. https://doi.org/10.29333/pr/5731.
  • Fu, H., Feng, T., Qin, J., Wang, T., Wu, X., Cai, Y. Lina, L., &Yang, T. (2018). Reported prevalence of childhood maltreatment among Chinese college students: A systematic review and meta-analysis. PloS One, 13(10), e0205808.
  • Karabulutlu, Ö. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet konusundaki görüş ve deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 26-36.
  • Karanis, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde algılanan duygusal istismar düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Karatay, M., Karatay, G., Gürarslan Baş, N., & Baş, K. (2018). Üniversite öğrencilerinin flört şiddetine ilişkin tutum ve davranışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(1), 62-71.
  • Kul Uçtu, A., & Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Kazazoğlu, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkiye aleksitimik özelliklerinin etkisinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Magrin, J. V., Franco, A., Makeeva, I., Paranhos, L. R. & Rigo, L. (2019). Emotional, physical and sexual violence against female students undergoing medical, dental and psychology courses in South Brazil. European Journal of Dental Education, 23(4), 455-460.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34.
  • Resmi Gazete. 2011. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 27910. 19 Nisan 2011.
  • Sarıhan, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde flört şiddetinin yordayıcıları olarak çocukluk çağı travma yaşantıları ve toplumsal cinsiyetçilik özellikleri. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Solmaz, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde kişiler arası bağımlılık düzeyleri ve çocukluk çağı travmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Konya
  • Spadine, M., Patterson, M. S., Brown, S., Nelon, J., Lanning, B. & Johnson, D. M. (2020). Predicting emotional abuse among a sample of college students. Journal of American College Health, 1-9.
  • Şimşek, A. (2019). Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Yerleşkesinde öğrenim gören öğrencilerde şiddetin depresyon belirti sıklığına etkisi. Halk Sağlığı Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi. İzmir
  • Tang, X., Daniel Collier, A., & Witt, A. (2018). Qualitative study on Chinese students’ perception of U.S. university life. Journal of International Students, 8(1), 151-178. doi: 10.5281/zenodo.1134279.
  • Veniaminovna Suvorova, O., Valentinovna Ivanova, N., Viktorovna Minaeva, E., Borisovna Mamonova, Y., Nikolaevna Sorokoumova, S. & Vladimirovich Gutko, A. (2017). Experience of emotional and physical violence and psychological boundaries of personality of psychology students. Espacios, 38(56), 34.
  • Vidourek, R. A. (2017). Emotional abuse: Correlates to abuse among college students. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 26(7), 792-803.
  • Yazgan, L. (2019). Trakya Üniversitesi tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde algılanan duygusal istismar düzeyi ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aile Hekimliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Edirne
  • Yıldırım, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve toplumsal cinsiyet tutumlarının flört şiddetine yönelik tutumlarına etkisi. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Yıldız, E., & Sağlam, M. (2017). Türkiye’de yapılan lisansüstü çalışmalarda şiddet konusunun ele alınışı. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19), 72-84.
  • Windle, M., Haardörfer, R., Getachew, B., Shah, J., Payne, J., Pillai, D., & Berg C.J. (2018). A multivariate analysis of adverse childhood experiences and health behaviors and outcomes among college students. Journal of American College Health, 66(4):246-51.
  • World Health Organization (2002). World Report on Violence and Health, Genava, , 9-10.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bekir Ertuğrul 0000-0003-2787-0869

Seçil Duran 0000-0003-1135-0762

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertuğrul, B., & Duran, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Şiddete Maruz Kalma Düzeyini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(1), 18-29.