Adölesan dönemi, bireyin duygusal değişimleri en yoğun şekilde yaşadığı, ruhsal dayanıklılığın temellerinin atıldığı kritik bir gelişim evresidir. Bu dönemde geliştirilen duygu düzenleme becerileri, bireyin yaşam boyu ruh sağlığı üzerinde belirleyici etkiye sahiptir. Ancak adölesan dönemde yaşanan nörobiyolojik, sosyal ve çevresel değişimler, duygu düzenlemeyi güçleştirebilir. Okul temelli müdahale programları, adölesanların duygu farkındalığını artırmak, öfke kontrolünü geliştirmek, empatiyi ve sosyal becerileri desteklemek amacıyla yapılandırılmış müdahale yöntemleridir. Bu programlar, aynı zamanda riskli davranışların önlenmesinde ve psikolojik iyi oluşun desteklenmesinde etkili olmaktadır. Literatürde bu programların genellikle kısa süreli oturumlar hâlinde, okul saatleri içinde ya da sonrasında uygulandığı ve öğretmenler, psikolojik danışmanlar, yoga eğitmenleri gibi farklı uzmanlar tarafından yürütüldüğü görülmektedir. Ancak pediatri hemşireleri de klinik deneyimleri ve eğitim becerileri ile bu müdahalelerde aktif rol üstlenebilecek konumdadır. Bu derlemenin amacı, adölesanlara yönelik duygu düzenleme programlarının içeriğini ve etkisini ele alarak, pediatri hemşirelerinin bu süreçteki potansiyel rollerini güncel literatür doğrultusunda değerlendirmektir.
Duygu düzenleme adölesan okul temelli müdahale pediatri hemşiresi psikolojik iyi oluş
Adolescence is a critical developmental period during which emotional changes are intensely experienced, and the foundations of psychological resilience are established. Emotion regulation skills developed during this phase significantly influence lifelong mental health. However, the neurobiological, social, and environmental changes occurring in adolescence may hinder the ability to regulate emotions effectively. School-based intervention programs are structured approaches designed to enhance adolescents' emotional awareness, improve anger control, and support empathy and social skills. These programs have also been shown to be effective in preventing risky behaviors and promoting psychological well-being. The literature indicates that such programs are typically implemented through short sessions held during or after school hours by professionals such as teachers, school counselors, and yoga instructors. However, pediatric nurses, with their clinical experience and educational competencies, are also well-positioned to take an active role in these interventions. The aim of this review is to examine the structure and effects of school-based emotion regulation programs for adolescents and to evaluate the potential role of pediatric nurses in this process in light of current literature.
Emotion regulation adolescence school-based intervention pediatric nurse psychological well-being
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |