Sınav öncesi yaşanılan kaygı, durumluk kaygının sık karşılaşılan bir türüdür. Bu çalışma
durumluk kaygıyı yönetmede müzik terapinin etkinliğini incelemek amacıyla ön test ve son test
ölçümlerin yapıldığı, tek gruplu, deneysel bir çalışmadır. Çalışma, İstanbul’da bir vakıf
üniversitesinin öğrencilerinin gönüllü katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere, bir sınav
türü olarak, yüz yüze jüri önünde yaptıkları proje sunumu öncesinde, yaşadıkları durumluk
kaygıyı azaltmak için müzik terapi uygulaması yapılmıştır. Araştırmada öğrencilere, pasif
müzikterapi uygulaması yapılmıştır. Bu bağlamda, alana özgü uzman görüşlerinin
doğrultusunda belirlenen müzik terapi içeriği eserler, mp3 player ile kulaklık aracılığıyla 20
dakika boyunca öğrencilere dinletilmiştir. Bu çalışmada, müzik terapi içeriği olarak, inici seyirli
olan Mâhûr Makamı’nda sözsüz saz eserleri tercih edilmiştir. İnici seyir gösteren makamlar tiz
perdelerden başlayarak, pes perdelere doğru giderler ve başlama anından itibaren çoşkulu ve
enerjik bir hissiyat uyandırırlar. Kişinin dikkatini çekip ve enerji hissini arttırırlar. Müzik terapi
uygulaması öncesi ve sonrası öğrencilerin bazı fizyolojik parametreleri ve kaygı düzeyleri
ölçülmüştür. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde; verilerin dağılım analizine göre,
uygulama öncesi ve sonrası ölçümlerin karşılaştırmalarında Wilcoxon Signed Ranks Testi
kullanılmıştır. Müzik terapi uygulaması sonrasında öğrencilerin solunum, nabız, sistolik ve
diastolik kan basıncı değerlerinde azalma olduğu görülmüştür. Çalışmada, müzik terapinin
üniversite öğrencilerinin durumluk kaygı düzeyini azalttığı saptanmıştır. Durumluk kaygıyı
yönetmede müzik terapinin etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Geleneksel, Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Tıp, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |