Bu çalışma, Ege Bölgesi'nde dört spor lisesinde öğrenim gören 1246 öğrencinin sporu bırakma nedenlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Aydın, Manisa ve İzmir illerinde yapılan inceleme sonucunda, 135 öğrencinin sporu bıraktığı belirlenmiştir. Sporu bırakan öğrencilere, Maden, Koruç, Kocaekşi ve Arsan (2010) tarafından uyarlanmış olan “Sporu Bırakma Nedenleri Envanteri” ölçeği uygulanmıştır (Maden, Koruç, Kocaekşi, & Arsan, 2010). Sporu bırakma düzeyi, bağımsız gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile değerlendirilmiştir. Yaşa göre sporu bırakma nedenleri arasında "Spor Yaşantısı ve Antrenörle İlişkiler" boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). "Aile" boyutunda ise, 16 yaş ve altındaki öğrencilerin spor bırakma nedenlerinin, 17 yaş ve üzeri öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). "Akademik Başarı ve Okul Yaşantısı" boyutunda ise yaşa göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Spor lisesi öğrencilerinin annelerinin öğrenim durumu ile sporu bırakma arasında yapılan karşılaştırmalarda, spor yaşantısı ve antrenörle ilişkiler alt boyutunda, ortaokul ve altı öğrenimli annelere sahip öğrencilerin sporu bırakma skoru, lise ve üstü öğrenimli annelere sahip öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılık göstermektedir (p<0.05). Aile ve akademik başarı boyutlarında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Bu sonuçlar, öğrencilerin sporu bırakma kararlarının yaş, aile faktörleri ve annelerin öğrenim durumu gibi çeşitli etmenlere bağlı olarak değişebileceğini göstermektedir.
This study aimed to identify the reasons for sports dropout among 1,246 students enrolled in four sports high schools in the Aegean region. Following an investigation in the provinces of Aydın, Manisa, and İzmir, it was determined that 135 students had discontinued sports. These students were administered the "Reasons for Sports Dropout Inventory," adapted by Maden, Koruç, Kocaekşi, and Arsan (2010) (Maden, Koruç, Kocaekşi, & Arsan, 2010). The level of sports dropout was assessed using independent samples t-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA). No significant differences were found in the "Sports Experience and Relationships with Coaches" dimension according to age (p>0.05). However, in the "Family" dimension, it was found that students aged 16 and younger had significantly higher dropout reasons compared to those aged 17 and older (p<0.05). No significant differences were found in the "Academic Success and School Life" dimension based on age (p>0.05). Comparisons between the education level of students' mothers and sports dropout revealed that students whose mothers had middle school or lower education levels scored significantly higher in the "Sports Experience and Relationships with Coaches" dimension compared to those whose mothers had a high school or higher education level (p<0.05). No statistically significant differences were found in the Family and Academic Success dimensions (p>0.05). These results suggest that the decision to quit sports may vary based on factors such as age, family dynamics, and the educational background of the students' mothers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.