Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 109, 22.05.2013

Öz

Teknoloji ve değerler arasındaki etkileşim eğitim yoluyla genç bireylere tanıtılmakta, onların bu konuda farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır. Türkiye’de ilköğretim programında yer alan Sosyal Bilgiler dersi de kazanımları ile bu amaca hizmet etmektedir. Bu derste bilim ve teknolojinin toplumsal yaşam üzerindeki etkisi ve bu etkinin değerlere yansıması karşılıklı olarak ele alınmaktadır. Bu ilişkinin etkili biçimde ortaya konulmasında ise öğretmenlere büyük görev düşmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, mesleki yaşamlarında sosyal bilgiler dersini yürütecek öğretmen adaylarının teknolojinin değerlere yansıması ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerine dayalı olarak hazırlanan ve öğretmen adaylarının teknolojinin değerlere yansımasına ilişkin görüşlerini belirlemeye dönük açık uçlu soruların yer aldığı bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını iki devlet üniversitesinde ikinci sınıfa devam eden ve “Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme” dersini alan 122 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının günümüzde teknolojinin gelişimine yönelik bakış açılarının teknolojik iyimserlik çerçevesinde, teknoloji ve değerler arasındaki ilişkiye dair yaklaşımlarının ise teknolojik kötümserlik çerçevesinde yorumlanabileceği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Ata, B. (2008). Bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkisi. İçinde B. Ata (Ed.). Bilim teknoloji ve sosyal değişme (s. 1-11). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Balcı, F.A. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39,81-90.
  • Becker, A. E., Burwell, R. A., Gilman, S. E., Herzog, D. B., ve Hamburg, P. (2002). Eating behaviours and attitudes following prolonged exposure to television among ethnic Fijian adolescent girls. British Journal of Psychiatry, 180, 509-514.
  • Bijker, W.E. (2001). Understanding technological culture through a constructivist view of science, technology, and society. İçinde S. H. Cutcliffe ve C. Mitcham (Ed.). Counterpoints of science, technology, and society studies (19-34). State University of New York Press.
  • Bouras, A., ve Albe, V. (2008). Viewpoints of higher education teachers about technologies. International Journal of Technology and Design Education, 18(3), 285-305.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cunningham, C., Lachapelle, C., ve Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’conceptions of engineering and technology. 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition Bildirileri, American Society for Engineering Education, Portland.
  • Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
  • Çelikcan, Ş. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde bilim, teknoloji ve toplum öğrenme alanının yeri ve önemi. İçinde R. Turan, A.M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II (s. 164-176). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Deniz, S., Görgen, İ., ve& Şeker, H. (2006). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumları. Eğitim Araştırmaları, 23, 62-71.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H. & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 69-91.
  • Doğanay, A. (2009). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.). İçinde Sosyal bilgiler öğretimi (s.
  • 225-256). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Durbin, P. T. (1972). Technology and values: a philosopher’s perspective. Technology and
  • Culture, 13(4), 556-576.
  • Eisenkraft, A. (2010). Retrospective analysis of technological literacy of k-12 students in
  • USA. International Journal of Technology and Design Education, 20(3), 277-303.
  • Fidan, Kurtdede N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Afyonkocatepe Üniversitesi Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Gaskell, G., Eyck, T. T., Jackson, J., ve Veltri, G. (2005). Imagining nanotechnology: cultural support for technological innovation in Europe and the United States. Public Understanding on Science, 14(1), 81-90.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-203.
  • Inglehart, R., Diez-Medrano, J., ve Luijkx, R. (2007). European values studies, volume 11: changing values and beliefs in 85 countries : trends from the values surveys from 1981 to 2004. Leiden, NLD: Brill.
  • International Technology Education Association (2007). Standards for technological literacy: content for the study of technology. http://www.iteaconnect.org/TAA/Publications/TAA_Publications.html adresinden 19. 10. 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Jarvis, T., ve Rennie, L. J. (1996). Perceptions about technology held by primary teachers in England. Research in Science and Technological Education, 14(1), 43–54.
  • Kabakçı, I. ve Odabaşı, F. (2004). Teknolojiyi kullanmak ve teknogerçekçi olabilmek. Sosyal
  • Bilimler Dergisi, 1, 19-27. Kolaç, E., ve
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına
  • yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777.
  • Koruklu, N. ve Aktamış, H. (2012). Öğretmen adaylarının kavramsallaştırma boyutundaki değer tercihlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi Değerler Eğitimi Sempozyumu Ek Özel Sayısı, 12 (2), 1303-1307.
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S.-W. ve Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education,34 (6), 925-953.
  • Maguth, B. M. (2009). Investigating student use of technology for informed and active democratic citizenship in a global and multicultural age. Yayımlanmamış doktora tezi. The Ohio State University, Ohio.
  • Özaydın, B. (2010). Teknoloji kültürü ve etik. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Periguni, V. (1996). Anytime, anywhere: the social impact of emerging communication technology. Professional Communication, IEEE Transactions on, 39(1), 4-15.
  • Raffa, J. B. (1985). Television and values: implications for education. The Educational Forum, 49(2), 189-198.
  • Rennie, L. J., ve Jarvis, T. (1994). Helping children understand technology: A handbook for teachers. Key Centre for Schools Science and Mathematics & Science, Curtin University, Perth & Technology Awareness Program, Australian Department of Industry, Science and Technology.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R., ve Jochems, W. M. G. (2010). Reviewing the relations between teachers’ knowledge and pupils’ attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Education, 20(1), 15-26.
  • Rubba, P.A., ve Harkness, W.L. (1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers’ beliefs about science-technology-society interactions. Science Education, 77(4), 407-431.
  • Samaniego, C. M., ve Pascual, A. C. (2007). The teaching and learning of values through television. Review of Education, 53, 5-21.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88.
  • Solomonidou, C., ve Tassios, A. (2007). A phenomenographic study of Greek primary school students’ representations concerning technology in daily life. International Journal of Technology and Design Education, 17(2), 113-133.
  • Straub, D. W., Loch, K. D., ve Hill, C. E. (2001). Transfer of information technology to the Arab World: A test of cultural influence modeling. Journal of Global Information Management, 9(4), 6-28.
  • Teo, T., Lee, C.B. ve Chai, C.S. (2007). Understanding pre-service teachers' computer attitudes: applying and extending the technology acceptance model. Journal of Computer Assisted Learning, 24 (2), 128-143.
  • Turiel, E. (2008). Thought about actions in social domains: morality, social conventions and social interactions, Cognitive Development, 23 (1), 136-154.
  • Yalmancı, S. (2009). Öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazar, T. (2012). Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 61-68.
  • Yiğit, E. Ö. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlığı düzeylerinin ve teknoloji ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler öğretimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Pre-service Social Studies Teachers’ Views about Reflection of Technology on Values

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 109, 22.05.2013

Öz

Differentatition of the tools has been effecting human life in every area since they first formed a blade from a piece of flint. Technology extends human potential by allowing them to do things they couldn’t otherwise do. As time passed, they became more sophisticated at making tools and learned to put different parts together to improve existings and to create new technologies. To understand technology better, it must be put into a broad context and be interpreted together with social, cultural and environmental issues. Technology effects the society and the society effects technology, and they go hand in hand. Over the course of time, technology has become and increasingly larger part of people’s lives. People live in apartments, work and shop in large buildings, eat prepared foods, use television and Internet for communication and travel by vehicles, so we can say that people occupy a technological world and the world has become a virtual platform (ITEA, 2007). Technology’s effects are widely regarded as desirable but sometimes it has negative effects both on physical and social environment. Traditional ways of life have been displaced by technological development and as the pace of technological change continues to increase, questions arise as to whether society can effectively keep up with the changes (ITEA, 2007). People take the advantages of technology with rapid changes in production systems, but criticism is also voiced against the monotony of human life, people’s emotional deprivation and the extensive loss in the viability of valuable things in societal life (Çelikcan, 2011, p.168). Technological development also tends to magnify the inequalities among people and among societies by creating a situation in which a minority of people control and use a majority of the world’s resources (ITEA, 2007). Such factors make it important that desicions be made by individuals and societies with care about any technology. There are lots of options in dealing with technology and decisions about technology represent the individual’s and society’s values. The values and beliefs of societies also shape their attitudes toward technology. Social and cultural priorities and values are reflected in technological devices and systems. In this context, people need to be educated as technologically literated and technorealist individuals. Sociologists have stated that there are two opposite opinions, technological determinism and technological pessimism, as to the effects of technology to society and, technorealism is an opinion which defends that we must use the technology as appropriate to our values (Kabakçı & Odabaşı, 2004). Science and technology could be risky in the hands of people who were far from ethical values (Doğanay, 2009, p. 226-227) and those people might use their knowledge to either people’s or environment’s disadvantage. Thus, success in attainments of the social studies course is important in making people useful for society, nation and the world. The social studies curricula which was introduced in 2005 include subjects both in technology and the values. In 6th and 7th grades, students ask to give their opinions about technological issues. The effects of copyright and patent on scientific developments are issued through this learning area and it is aimed to make students aware that the scientific research and richness are maintained by law. Students ask to give samples about scientific and technological contributions of people starting from the pre-historic periods and it is expected them to be aware of the parallelism between creative, critical, scientific thinking and developments in science and technology through summarizing the history of science and technology (MEB, 2005).
It is not enough that science and technology included in curricula. To have an impact, it is vital that social studies teachers and pre-service teachers get knowledge and skills about the effects of science and technology on society and, the importance of values in maintaining scientific and technological studies and transmitting them to next generations. In this context, views of social studies pre-service teachers about technology’s reflection on values gain an importance because these views influence what happens in their classrooms. However, there is any research about teachers’ perspectives about technology’s reflection on values.

Kaynakça

  • Ata, B. (2008). Bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkisi. İçinde B. Ata (Ed.). Bilim teknoloji ve sosyal değişme (s. 1-11). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Balcı, F.A. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39,81-90.
  • Becker, A. E., Burwell, R. A., Gilman, S. E., Herzog, D. B., ve Hamburg, P. (2002). Eating behaviours and attitudes following prolonged exposure to television among ethnic Fijian adolescent girls. British Journal of Psychiatry, 180, 509-514.
  • Bijker, W.E. (2001). Understanding technological culture through a constructivist view of science, technology, and society. İçinde S. H. Cutcliffe ve C. Mitcham (Ed.). Counterpoints of science, technology, and society studies (19-34). State University of New York Press.
  • Bouras, A., ve Albe, V. (2008). Viewpoints of higher education teachers about technologies. International Journal of Technology and Design Education, 18(3), 285-305.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cunningham, C., Lachapelle, C., ve Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’conceptions of engineering and technology. 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition Bildirileri, American Society for Engineering Education, Portland.
  • Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
  • Çelikcan, Ş. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde bilim, teknoloji ve toplum öğrenme alanının yeri ve önemi. İçinde R. Turan, A.M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II (s. 164-176). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Deniz, S., Görgen, İ., ve& Şeker, H. (2006). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumları. Eğitim Araştırmaları, 23, 62-71.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H. & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 69-91.
  • Doğanay, A. (2009). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.). İçinde Sosyal bilgiler öğretimi (s.
  • 225-256). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Durbin, P. T. (1972). Technology and values: a philosopher’s perspective. Technology and
  • Culture, 13(4), 556-576.
  • Eisenkraft, A. (2010). Retrospective analysis of technological literacy of k-12 students in
  • USA. International Journal of Technology and Design Education, 20(3), 277-303.
  • Fidan, Kurtdede N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Afyonkocatepe Üniversitesi Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Gaskell, G., Eyck, T. T., Jackson, J., ve Veltri, G. (2005). Imagining nanotechnology: cultural support for technological innovation in Europe and the United States. Public Understanding on Science, 14(1), 81-90.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-203.
  • Inglehart, R., Diez-Medrano, J., ve Luijkx, R. (2007). European values studies, volume 11: changing values and beliefs in 85 countries : trends from the values surveys from 1981 to 2004. Leiden, NLD: Brill.
  • International Technology Education Association (2007). Standards for technological literacy: content for the study of technology. http://www.iteaconnect.org/TAA/Publications/TAA_Publications.html adresinden 19. 10. 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Jarvis, T., ve Rennie, L. J. (1996). Perceptions about technology held by primary teachers in England. Research in Science and Technological Education, 14(1), 43–54.
  • Kabakçı, I. ve Odabaşı, F. (2004). Teknolojiyi kullanmak ve teknogerçekçi olabilmek. Sosyal
  • Bilimler Dergisi, 1, 19-27. Kolaç, E., ve
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına
  • yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777.
  • Koruklu, N. ve Aktamış, H. (2012). Öğretmen adaylarının kavramsallaştırma boyutundaki değer tercihlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi Değerler Eğitimi Sempozyumu Ek Özel Sayısı, 12 (2), 1303-1307.
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S.-W. ve Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education,34 (6), 925-953.
  • Maguth, B. M. (2009). Investigating student use of technology for informed and active democratic citizenship in a global and multicultural age. Yayımlanmamış doktora tezi. The Ohio State University, Ohio.
  • Özaydın, B. (2010). Teknoloji kültürü ve etik. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Periguni, V. (1996). Anytime, anywhere: the social impact of emerging communication technology. Professional Communication, IEEE Transactions on, 39(1), 4-15.
  • Raffa, J. B. (1985). Television and values: implications for education. The Educational Forum, 49(2), 189-198.
  • Rennie, L. J., ve Jarvis, T. (1994). Helping children understand technology: A handbook for teachers. Key Centre for Schools Science and Mathematics & Science, Curtin University, Perth & Technology Awareness Program, Australian Department of Industry, Science and Technology.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R., ve Jochems, W. M. G. (2010). Reviewing the relations between teachers’ knowledge and pupils’ attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Education, 20(1), 15-26.
  • Rubba, P.A., ve Harkness, W.L. (1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers’ beliefs about science-technology-society interactions. Science Education, 77(4), 407-431.
  • Samaniego, C. M., ve Pascual, A. C. (2007). The teaching and learning of values through television. Review of Education, 53, 5-21.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88.
  • Solomonidou, C., ve Tassios, A. (2007). A phenomenographic study of Greek primary school students’ representations concerning technology in daily life. International Journal of Technology and Design Education, 17(2), 113-133.
  • Straub, D. W., Loch, K. D., ve Hill, C. E. (2001). Transfer of information technology to the Arab World: A test of cultural influence modeling. Journal of Global Information Management, 9(4), 6-28.
  • Teo, T., Lee, C.B. ve Chai, C.S. (2007). Understanding pre-service teachers' computer attitudes: applying and extending the technology acceptance model. Journal of Computer Assisted Learning, 24 (2), 128-143.
  • Turiel, E. (2008). Thought about actions in social domains: morality, social conventions and social interactions, Cognitive Development, 23 (1), 136-154.
  • Yalmancı, S. (2009). Öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazar, T. (2012). Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 61-68.
  • Yiğit, E. Ö. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlığı düzeylerinin ve teknoloji ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler öğretimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Technology Integrated Social Studies Education
Yazarlar

E Özlem Yiğit Bu kişi benim

Tuba Çengelci Bu kişi benim

Hıdır Karaduman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yiğit, E. Ö., Çengelci, T., & Karaduman, H. (2013). Pre-service Social Studies Teachers’ Views about Reflection of Technology on Values. Journal of Social Studies Education Research, 4(1), 73-109.