Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çeviri Eğitiminde Kullanılan Yöntemlerin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 47 - 54, 30.06.2023

Öz

Günümüzde ülkeler arası ilişkiler ticaret, siyaset, eğitim, ekonomi ve diğer alanlarda hızla gelişmektedir. Dolayısıyla kültürler arası iletişim özelliklerini bilen ve kaliteli çeviri yapabilen tercümanlara duyulan ihtiyaç günden güne artmaktadır. İş piyasasında rekabet edebilen tercümanların edindikleri beceriler tamamıyla çeviri eğitimi sürecinde kazandırılır. Bu açıdan çeviri eğitiminde kullanılan yöntemler ile stratejiler ayrıca önem arz etmektedir. Bildirimizde çeviri bilimi çerçevesinde çeviri eğitiminin metodolojik sorunları ve günümüzde kullanılan öğretim yöntemlerinden söz edilmiştir. Çeviri türüne ve kaynak metnin özelliklerine göre kullanılan eğitim yöntemleri sınıflandırıldıktan sonra eğitim süreci açısından en etkili olanlar belirlenmiş ve çeviri eğitimi pragmatik açıdan değerlendirilmiştir. Ayrıca tipolojik açıdan farklı olan diller arası çeviri sürecinin kültürel boyutunun özelliklerinden bahsedildikten sonra öğrenciler için anadili ile yabancı dil arasındaki ilişkinin çeviri eğitimindeki rolüne değinilmiştir. Bildirimiz Rusça-Türkiye Türkçesi çeviri eğitimi temelinde hazırlanmıştır. Çeviri eğitimi esnasında karşılaşılan sorunları ortadan kaldırmak, eğitimi daha verimli kılmak ve öğrencilere istenilen becerileri kazandırmak için kullanılabilecek en uygun eğitim yöntemleri belirlenerek sonuç kısmında verilmiştir. Yapılan araştırma, çeviri eğitiminde kullanılan öğretim yöntemlerinin öğrencilerin anadilini bilme ile yabancı dile hâkim olma seviyelerine ve arka plan bilgi birikimine göre değişkenlik gösterebileceği için doğru tercih edilmesi gerektiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Afanaseva, A. ve Shustova, S. (2021). Funktsionalnıy podhod k kontekstnmu analizu: didaktika perevoda. Gumanitarnıe issledovaniya. Pedagogika i Psihologiya. № 7: 73-80. https://doi.org/10.24412/2712-827X-2021-7-73-80 sayfasından erişilmiştir.
  • Désirée, S. (2012). Prepodavatel perevoda-çelovek sorokonojka. “Sinkretiçeskiy” metod obuçeniya perevodu. Vestnik Moskovskogo universiteta, Seriya 22, Teoriya perevoda, No 4., S. 63-72.
  • Komissarov, V. (1990). Teoriya perevoda (Lingvistiçeskiye aspektı). Moskova: Vısşaya şkola.
  • Kondrashova, E., Drygina, İ. (2018) İntegratsiya metoda proektov v protsess obuçeniya pismennomu perevodu, Voprosı metodiki prepodavaniya v vuze, 7 (25): 39-47.
  • Kositskaya, F. (2013). Obuçenie pismennomu perevodu s oporoy na reçevoy janr. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, . № 9 (137): 131-136.
  • Latyshev, L. (1988). Perevod: problem teorii, praktiki I metodiki prepodavaniya. Moskova: Prosveşçenie.
  • Latysheva, S., Romanov, S. (2004). Teoriya perevoda i problem obuçeniya perevodu. https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-perevoda-i-problemy-obucheniya-perevodu sayfasından erişilmiştir.
  • Martinovich, E., Volkova, N. ve Dudochkina O. (2017). İnteraktivnıye metodı obuçeniya v podgotovke stetsialistov ustnogo perevoda. Pedagogiçeskiy jurnal Başkortostana No 2(69): 106-111.
  • Mihaylova, M. (2015). Metodı obuçeniya perevodu tekstov obşçey tematiki na nemetskom yazıke. Mejdunarodnıy nauçnıy jurnal İnnovatsionnaya Nauka, No 4/2015i https://cyberleninka.ru/article/n/metody-obucheniya-perevodu-tekstov-obschey-tematiki-na-nemetskom-yazyke/viewe sayfasından erişilmiştir.
  • Shuldeshova, N. (2021). Metodı i priyomı obuçeniya kaçestvennomu perevodu v vuze. Uçenıye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta, No 4 (93), 318-322.
  • Stepanova, M. (2018). Primeneniye metoda keysov v obuçenii ustnomu perevodu. Vestnik PNİPU. Problemı yazıkoznaniya i pedagogiki, No 4: 161-170 (DOI: 10.15593/2224-9389/2018.4.14.)
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Leyla Babatürk 0000-0003-3397-8147

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Babatürk, L. (2023). Çeviri Eğitiminde Kullanılan Yöntemlerin Değerlendirilmesi. Journal of Turkic Civilization Studies, 4(1), 47-54.

Journal of Turkic Civilization Studies © 2022 by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International

   

Journal of Turkic Civilization Studies by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1