Today, humanity is faced with the biggest migration wave after the 2nd World War. In different continents of the world, people are forced to leave their homes and the environment they live in and migrate for different reasons. Especially civilians are trying to build new lives in new places by packing their lives in a suitcase. Over the last ten years, wars and violence in neighboring countries have caused mass migration to our country. Since the migrations took place in a very short time and very intensely, our country was left alone with the refugees and their problems without being able to go through the preparation process. During this time period, the number of immigrants that we hosted in our country increased gradually, and after the recent Afghanistan events, Afghan immigrants were added to the other immigrant population. While the number of immigrants has increased rapidly, some neighborhoods and regions have started to consist entirely of immigrants. This situation has introduced new and unsolved educational problems to educational institutions. I had the opportunity to observe the problems closely, as I was working in a primary school consisting of foreign students in the Meram district of Konya. Like other teachers working in the institution, I am an educator who tries to produce solutions to problems experienced almost every day. In this research, it will be focused on the reflection of the fact that the entire school consists of immigrant students on education and training activities. In particular, students' language learning status, academic achievement levels and social integration processes will be discussed and examined.
Günümüzde insanlık 2. Dünya savaşından sonraki en büyük göç dalgasıyla karşı karşıyadır. Dünyanın farklı kıtalarında değişik sebeplerle insanlar evlerinden ve yaşadıkları çevreden zorunlu olarak ayrılıyor ve göç ediyor. Özellikle siviller hayatlarını bir bavula sığdırarak yeni yerlerde yeni hayatlar kurmaya çalışıyor. Son on yılda komşu ülkelerde gerçekleşen savaş ve şiddet olayları ülkemize kitlesel göçlerin olmasına sebep olmuştur. Göçler çok kısa bir zaman aralığında ve çok yoğun olarak gerçekleştiği için ülkemiz, hazırlık süreci yaşayamadan mültecilerle ve sorunlarıyla baş başa kalmıştır. Süreç içerisinde ülkemizde misafir ettiğimiz göçmen sayısı giderek artmış ve son Afganistan olaylarından sonra yoğun bir şekilde Afgan göçmenler de diğer göçmen nüfusuna eklenmiştir. Göçmen sayısı hızla artarken bazı mahalle ve bölgeler tamamen göçmenlerden oluşmaya başlamıştır. Bu durum eğitim kurumlarını yeni ve çözülmeyi bekleyen eğitim problemleri ile tanıştırmıştır. Konya’nın Meram ilçesinde tamamı yabancı uyruklu öğrencilerden oluşan bir ilköğretim okulunda çalıştığım için problemleri yakından gözlemleme fırsatım oldu. Kurumda çalışan diğer öğretmenler gibi ben de hemen hergün yaşanılan problemlere çözümler üretmeye çalışan bir eğitimciyim. Bu araştırmada, özellikle okulun tamamının göçmen öğrencilerden oluşmasının, eğitim-öğretim faaliyetlerine yansıması üzerinde durulacaktır. Özellikle öğrencilerin dil öğrenme durumları, akademik başarı düzeyleri ve toplumsal entegrasyon süreçleri ele alınacak ve incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim (Diğer), Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Journal of Turkic Civilization Studies © 2022 by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International
Journal of Turkic Civilization Studies by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International