Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

In Schools Where There Are Many Foreign Students Experienced Education Problems And Solution Suggestions

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 244 - 260, 27.12.2024

Öz

Today, humanity is faced with the biggest migration wave after the 2nd World War. In different continents of the world, people are forced to leave their homes and the environment they live in and migrate for different reasons. Especially civilians are trying to build new lives in new places by packing their lives in a suitcase. Over the last ten years, wars and violence in neighboring countries have caused mass migration to our country. Since the migrations took place in a very short time and very intensely, our country was left alone with the refugees and their problems without being able to go through the preparation process. During this time period, the number of immigrants that we hosted in our country increased gradually, and after the recent Afghanistan events, Afghan immigrants were added to the other immigrant population. While the number of immigrants has increased rapidly, some neighborhoods and regions have started to consist entirely of immigrants. This situation has introduced new and unsolved educational problems to educational institutions. I had the opportunity to observe the problems closely, as I was working in a primary school consisting of foreign students in the Meram district of Konya. Like other teachers working in the institution, I am an educator who tries to produce solutions to problems experienced almost every day. In this research, it will be focused on the reflection of the fact that the entire school consists of immigrant students on education and training activities. In particular, students' language learning status, academic achievement levels and social integration processes will be discussed and examined.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik saygısı ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akalın, A.T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Doktora Tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslaner, Ö. S. (2017). Zorunlu Türk-Yunan nüfus mübadelesinin etkileri üzerine bir değerlendirme. Iğdır University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, (2), 21-36.
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Barın, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde dinleme becerisinin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (28-29), 17-22.
  • Boyden, J. (2009). What place the politics of compassion in education surrounding non‐citizen children?. Educational Review, 61(3), 265-276.
  • Bozbeyoğlu, E. (2015). Mülteciler ve insan hakları. Moment Dergi, 2(1), 60-80.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E.K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cebeci, M. (2015). Sosyolojik açıdan göç ve göçmenlerin sosyal kültürel entegrasyonları: Kavramsal bir çalışma. Disiplinler Arası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu, Canatan K. vd.(Ed.), İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Yayınları.
  • Çetin, İ. (2016). Türkiye’de Suriyeli sığınmacıların sosyal ve kültürel entegrasyonu. Sosyoloji Dergisi, (34), 197-222.
  • Erdil, B. (2020). Göç ve mülteci hareketlerinin Türkiye’nin göç politikalarına etkileri. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 71-86.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Esen, S. (2020). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu (uyumu) ve yaşanan sorunlar (Konya ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Frater-Mathieson, K. (2004) Refugee trauma, loss and grief, in: R. H. and D. Moore (Eds.) Educational Interventions for Refugee Children (pp. 12–31). London: Routledge Falmer.
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gün, M. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5, 119-138.
  • Holloway, S.L., & Valentine, G. (2000). Spatiality and the new social studies of childhood. Sociology, 34(4), 763-783.
  • Hüseyin, E. (2020). PICTES projesinde görev alan Türkçe öğreticilerin görüşlerine göre uyum sınıflarındaki öğrencilere Türkçe Öğretiminin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Loomis, A., Davis, A., Cruden, G., Padilla, C., & Drazen, Y. (2021). Early childhood suspension and expulsion: A content analysis of state legislation. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01159-4.
  • Martikainen, T., & Özmen, N. (2010). Din, göçmenler ve entegrasyon. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (38), 263-276.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Oikonomidoy, E. (2010). Zooming into the school narratives of refugee students. Multicultural Perspective, 12(2),74-80.
  • Phan, T. (2003). Life in school: Narratives of resiliency among Vietnamese-Canadian youths. Adolescence, 38(151), 555–566.
  • Roxas, K. (2010). Who really wants “the tired, the poor, and the huddled masses” anyway? Teachers’ use of cultural scripts with refugee students in public schools. Multicultural Perspectives, 12(2), 65-73. Sabah, C. (2007). Social adjustment and idealized identity of refugee adolescents. International Journal of The Humanities, 4(7), 117-124.
  • Sarınay, Y. (2011). Cumhuriyet döneminde Balkan ülkelerinden Ankara’ya yapılan göçler (1923-1990). Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 27(80), 351-388.
  • Şeker, B.D., & Aslan, Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şerif, İ. (2020). Türkiye’deki Suriyeli çocuklara yönelik eğitim politikasının etkisi: Batman örneği. (Yüksek Lisans Tezi), Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • Tunga, Y., Engin, G., & Çağıltay, K. (2020). Türkiye'deki Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir alanyazın taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333.
  • UNHCR (2017). United Nations Refugee Agency, 2017 Dünya Mülteciler Günü Açıklaması, Erişim Tarihi: 25.03.2019, Erişim Adresi: https://www.unhcr.org/tr/15539-birles%CC%A7mis%CC%A7-milletler-mu%CC%88lteciler-yu%CC%88ksek-komiseri-filippo-grandinin-2017-du%CC%88nya-mu%CC%88lteciler-gu%CC%88nu%CC%88-ac%CC%A7iklamasi.html
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin okula uyum sorunlarının çözülmesi ve desteklenmesinde öğretmen etkisi. Zorunlu göçler ve doğurduğu sosyal travmalar. Ankara: HEGEM Yayınları.
  • Ültay, E., & Ültay, N. (2014). Context-based physics studies: A thematic review of the literature. Hacettepe University Journal of Education, 29(3), 197-219.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Zorbay, T. (2017). 1950’ler Türk dış politikasında göç meselesi Yugoslavya’dan Türkiye’ye serbest göç ve Köprülü/Titoveles ilçesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 318-335.

Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yoğun Olduğu Okullarda Yaşanılan Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 244 - 260, 27.12.2024

Öz

Günümüzde insanlık 2. Dünya savaşından sonraki en büyük göç dalgasıyla karşı karşıyadır. Dünyanın farklı kıtalarında değişik sebeplerle insanlar evlerinden ve yaşadıkları çevreden zorunlu olarak ayrılıyor ve göç ediyor. Özellikle siviller hayatlarını bir bavula sığdırarak yeni yerlerde yeni hayatlar kurmaya çalışıyor. Son on yılda komşu ülkelerde gerçekleşen savaş ve şiddet olayları ülkemize kitlesel göçlerin olmasına sebep olmuştur. Göçler çok kısa bir zaman aralığında ve çok yoğun olarak gerçekleştiği için ülkemiz, hazırlık süreci yaşayamadan mültecilerle ve sorunlarıyla baş başa kalmıştır. Süreç içerisinde ülkemizde misafir ettiğimiz göçmen sayısı giderek artmış ve son Afganistan olaylarından sonra yoğun bir şekilde Afgan göçmenler de diğer göçmen nüfusuna eklenmiştir. Göçmen sayısı hızla artarken bazı mahalle ve bölgeler tamamen göçmenlerden oluşmaya başlamıştır. Bu durum eğitim kurumlarını yeni ve çözülmeyi bekleyen eğitim problemleri ile tanıştırmıştır. Konya’nın Meram ilçesinde tamamı yabancı uyruklu öğrencilerden oluşan bir ilköğretim okulunda çalıştığım için problemleri yakından gözlemleme fırsatım oldu. Kurumda çalışan diğer öğretmenler gibi ben de hemen hergün yaşanılan problemlere çözümler üretmeye çalışan bir eğitimciyim. Bu araştırmada, özellikle okulun tamamının göçmen öğrencilerden oluşmasının, eğitim-öğretim faaliyetlerine yansıması üzerinde durulacaktır. Özellikle öğrencilerin dil öğrenme durumları, akademik başarı düzeyleri ve toplumsal entegrasyon süreçleri ele alınacak ve incelenecektir.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik saygısı ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akalın, A.T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Doktora Tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslaner, Ö. S. (2017). Zorunlu Türk-Yunan nüfus mübadelesinin etkileri üzerine bir değerlendirme. Iğdır University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, (2), 21-36.
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Barın, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde dinleme becerisinin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (28-29), 17-22.
  • Boyden, J. (2009). What place the politics of compassion in education surrounding non‐citizen children?. Educational Review, 61(3), 265-276.
  • Bozbeyoğlu, E. (2015). Mülteciler ve insan hakları. Moment Dergi, 2(1), 60-80.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E.K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cebeci, M. (2015). Sosyolojik açıdan göç ve göçmenlerin sosyal kültürel entegrasyonları: Kavramsal bir çalışma. Disiplinler Arası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu, Canatan K. vd.(Ed.), İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Yayınları.
  • Çetin, İ. (2016). Türkiye’de Suriyeli sığınmacıların sosyal ve kültürel entegrasyonu. Sosyoloji Dergisi, (34), 197-222.
  • Erdil, B. (2020). Göç ve mülteci hareketlerinin Türkiye’nin göç politikalarına etkileri. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 71-86.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Esen, S. (2020). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu (uyumu) ve yaşanan sorunlar (Konya ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Frater-Mathieson, K. (2004) Refugee trauma, loss and grief, in: R. H. and D. Moore (Eds.) Educational Interventions for Refugee Children (pp. 12–31). London: Routledge Falmer.
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gün, M. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5, 119-138.
  • Holloway, S.L., & Valentine, G. (2000). Spatiality and the new social studies of childhood. Sociology, 34(4), 763-783.
  • Hüseyin, E. (2020). PICTES projesinde görev alan Türkçe öğreticilerin görüşlerine göre uyum sınıflarındaki öğrencilere Türkçe Öğretiminin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Loomis, A., Davis, A., Cruden, G., Padilla, C., & Drazen, Y. (2021). Early childhood suspension and expulsion: A content analysis of state legislation. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01159-4.
  • Martikainen, T., & Özmen, N. (2010). Din, göçmenler ve entegrasyon. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (38), 263-276.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Oikonomidoy, E. (2010). Zooming into the school narratives of refugee students. Multicultural Perspective, 12(2),74-80.
  • Phan, T. (2003). Life in school: Narratives of resiliency among Vietnamese-Canadian youths. Adolescence, 38(151), 555–566.
  • Roxas, K. (2010). Who really wants “the tired, the poor, and the huddled masses” anyway? Teachers’ use of cultural scripts with refugee students in public schools. Multicultural Perspectives, 12(2), 65-73. Sabah, C. (2007). Social adjustment and idealized identity of refugee adolescents. International Journal of The Humanities, 4(7), 117-124.
  • Sarınay, Y. (2011). Cumhuriyet döneminde Balkan ülkelerinden Ankara’ya yapılan göçler (1923-1990). Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 27(80), 351-388.
  • Şeker, B.D., & Aslan, Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şerif, İ. (2020). Türkiye’deki Suriyeli çocuklara yönelik eğitim politikasının etkisi: Batman örneği. (Yüksek Lisans Tezi), Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • Tunga, Y., Engin, G., & Çağıltay, K. (2020). Türkiye'deki Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir alanyazın taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333.
  • UNHCR (2017). United Nations Refugee Agency, 2017 Dünya Mülteciler Günü Açıklaması, Erişim Tarihi: 25.03.2019, Erişim Adresi: https://www.unhcr.org/tr/15539-birles%CC%A7mis%CC%A7-milletler-mu%CC%88lteciler-yu%CC%88ksek-komiseri-filippo-grandinin-2017-du%CC%88nya-mu%CC%88lteciler-gu%CC%88nu%CC%88-ac%CC%A7iklamasi.html
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin okula uyum sorunlarının çözülmesi ve desteklenmesinde öğretmen etkisi. Zorunlu göçler ve doğurduğu sosyal travmalar. Ankara: HEGEM Yayınları.
  • Ültay, E., & Ültay, N. (2014). Context-based physics studies: A thematic review of the literature. Hacettepe University Journal of Education, 29(3), 197-219.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Zorbay, T. (2017). 1950’ler Türk dış politikasında göç meselesi Yugoslavya’dan Türkiye’ye serbest göç ve Köprülü/Titoveles ilçesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 318-335.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer), Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Eleman 0009-0004-9141-0212

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eleman, Z. (2024). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yoğun Olduğu Okullarda Yaşanılan Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Journal of Turkic Civilization Studies, 5(2), 244-260.

Journal of Turkic Civilization Studies © 2022 by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International

   

Journal of Turkic Civilization Studies by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1