The present study intends to focus on the concept of “student voice” in higher education. Since democracy necessitates freedom and contribution, it cannot be underestimated that democracy can be maintained by the involvement of students in administration. The research conducted aims to shed a light onto the university students’ perception of “student voice” in university administration. Within this framework, classroom representatives of preparatory school elementary level students of a foundation university in Istanbul were analyzed. The data of the study were collected by focus group interviews and analyzed by content analysis using the qualitative analysis software Nvivo 10. According to the results, the classroom representatives consider themselves important and assume that their ideas are being valued. However, there are still some concerns about the future decisions of the administration in that some of their ideas might not be taken into account. They assume that the class representative meetings should be held more frequently to enable a more democratic university environment. The results of this study will be the basis for a larger scale study that includes the perception of more classroom representatives from different levels. In further studies the leadership style of the administrators will also be studied to find out the rationale behind the students’ attitudes towards the concept of student participation at the administration level
Mevcut çalışma yükseköğrenimde “öğrencinin sesi” kavramına dikkat çekmeyi hedeflemiştir. Demokrasi kavramı, özgürlük ve katkıda bulunmayı gerektirdiğinden öğrencilerin yönetime dâhil edilmesinin demokrasinin sağlanması yönünde önemli bir adım olduğu göz ardı edilmemelidir. Bu çalışma “üniversite yönetiminde öğrencinin sesi” kavramı hakkında öğrencilerin algısına ışık tutmayı hedeflemiştir. Bu çerçevede İstanbul’daki bir vakıf üniversitesi hazırlık sınıflarında başlangıç seviyesinde öğrenim gören sınıf temsilcileri çalışmaya dâhil edilmiştir. Odak grup görüşmeleri yapılarak mevcut veri toplanmış ve Nvivo 10 programı dâhilinde içerik analizi ile toplanan veri, analiz edilmiştir. Yapılan veri analizi sonucuna göre sınıf temsilcileri kendilerini önemli olarak tanımlamış ve fikirlerine değer verildiğini belirtmişlerdir. Ancak öğrenciler okul yönetiminin gelecekte alacağı kararlarda kendilerinin öne sürdüğü fikirlerden bazılarını dikkate almayacakları konusunda endişelerini dile getirmişlerdir. Daha demokratik bir üniversite ortamının yaratılması için sınıf temsilcisi toplantılarının daha sık yapılması gerektiğine inanmaktadırlar. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar farklı seviyelerde öğrenim gören daha fazla sayıda sınıf temsilcisinin katıldığı bir çalışma için alt yapı niteliğinde olacaktır. İleriki çalışmalarda öğrencilerin yönetime katılımı konusundaki algılarının temeli yöneticilerin liderlik türleriyle paralel olarak da incelenebilir
Other ID | JA32YH68SJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 2 |