Providing easy and accessible transportation to persons with disabilities is a responsibility imposed by the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006) of the United Nations (UN) to the States Parties. The issue of accessibility in maritime transportation is regulated by the norms of the Maritime Organisation (IMO) and the European Union (EU). These international norms have been transposed onto national legislation with various regulations adopted at different times and scopes, especially Law No. 5378 on Diasabled Persons. The aim of this study is to carry out an analysis to compare the norms of the IMO and EU and the national legislation of Turkey on accessibility and safety of disabled passengers in maritime transportation, and to identify gaps in national legislation, if any. In accordance with this aim, the relevant international norms and topics have been examined. Then, Turkey’s national legislation on accessibility and safety of disabled passengers in terminals and ships has been analyzed compared with the norms of the IMO and EU. It has been concluded that Turkey’s national legislation has widely covered the relevant IMO and EU requirements. Additionally, some recommendations concerning effective implementation and the gaps identified, which include particularly training of the relevant personnel of ships/terminals, have been also presented
Maritime transportation Passenger transportation Disabled passengers Accesibility in transport Safety in transport
Engellilere kolay ve erişilebilir ulaşım imkânları sunulması, Birleşmiş Milletler (BM) Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme (2006)’nin taraf ülkelere yüklediği bir sorumluluktur. Deniz ulaşımında erişilebilirlik konusu ise, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) ve Avrupa Birliği (AB) normları ile düzenlenmiştir. Söz konusu uluslararası normlar, başta 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun olmak üzere farklı zamanlarda ve kapsamlarda kabul edilen çeşitli düzenlemeler ile ulusal mevzuata aktarılmıştır. Bu çalışmada; deniz ulaşımında engelli yolcuların erişilebilirlik ve emniyetine ilişkin IMO ve AB normları ile Türkiye’nin ulusal mevzuatının karşılaştırması ve varsa ulusal mevzuattaki boşlukların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla; öncelikle engellilik ve erişilebilirlik kavramları, dünyada ve Türkiye’de engellilerin durumu, engellilerin ihtiyaçları ve çevresel etkenler, Türkiye’de denizyolu ile yolcu taşımacılığının durumu, BM’nin “evrensel tasarım” ilkesi gibi literatüre ilişkin konular sistematik olarak incelenmiştir. Akabinde, yolcu gemilerinde/terminallerde engellilerin erişilebilirliği ve emniyetine ilişkin IMO ve AB normlarına göre Türkiye’nin ulusal mevzuatına yönelik bir boşluk analizi yapılmıştır. Sonuçta ise, incelenen IMO ve AB normlarının büyük ölçüde Türkiye’nin ulusal mevzuatına aktarılmış durumda olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, yolcu terminalleri ve gemilerindeki ilgili ve sorumlu personelin erişilebilirlikle ilgili eğitimlerine ağırlık verilmesi konusu başta olmak üzere belirlenen bazı boşluklar ve etkin uygulama hakkında öneriler de sunulmuştur.
Deniz ulaşımı Yolcu taşımacılığı Engelli yolcular Ulaşımda erişilebilirlik Ulaşımda emniyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |
The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.