Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğrencilerin Sosyal Başarı Hedefinin Çeşitli Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 36 - 46, 30.12.2022

Öz

Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenimine devam eden öğrencilerin sosyal başarı hedefinin incelenmesi ve çeşitli demografik değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 74 kadın ve 156 erkek olmak üzere toplam 230 gönüllü birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sosyal Başarı Hedefi Ölçeği” (SBHÖ) kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız değişkenlerin betimsel istatistik yöntemlerinin yanı sıra bağımlı değişkenin normallik düzeyini tespit etmek için Shapiro-Wilk Testi uygulanmıştır. Normal dağılıma uymayan örneklemin grupları arasındaki farklılığı tespit etmek amacı ile nonparametrik testlerden Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Yapılan U Testi sonuçları incelendiğinde “düzenli egzersiz yapan”, “profesyonel sporcu geçmişine sahip olan”, “spor organizasyonunda görev almış”, ve “takım sporları yapan” bireylerin bağımsız değişkenleri SBHÖ toplam ortalama puanı açısından anlamlı farklılık göstermiştir. Bulgular, cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak Spor Bilimleri Fakültesi’ndeki öğrencilerin yüksek düzeyde sosyal başarı hedefi içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sporcu geçmişine sahip olan bireylerin sosyal başarıya ilişkin davranışları diğer gruplara kıyasla daha yoğun biçimde gösterdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alkan H. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal başarı hedefleri ve akran zorbalığı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderman, E. M., Austin, C. C. & Johnson, D. M. (2002). The Development of Goal Orientation. İçinde: A. Wigweld & J. S. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation, New York: Academic Press.
  • Arslan, N., Turhan, N., Bingöl, T., Öztabak, M.Ü. & Çetintaş, Ş. (2018). Sosyal başarı hedefi ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47(47), 39-50.
  • Bahar, M., Uğur, H. & Asil, M. (2018). Social achievement goals and students’ socio-economic status: Cross-cultural validation and gender in variance. Issues in Educational Research, 28(3), 511-529.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliliklerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Covington, M. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51(1), 171–200.
  • Deci, E. & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Dowson, M. & McInerney, D. M. (2001). Psychological parameters of students’ social and work avoidance goals:A qualitative ınvestigation. Journal of Educational Psychology, 93(1), 35–42.
  • Drozdov I.N., (2020). Successful entrepreneur: Features of gender representations of a business owner. Economics And Entrepreneurship 9, 289–283.
  • Esenkaya, A., Ulukan, M. & Ulukan, H. (2021). Investigation of athlete students’ social identity in sports and attitudes towards violence according to some demographic variables. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 779-793.
  • Horst, S. J., Finney, S. J. & Barron, K. E. (2007). Moving beyond academic achievement goal measures: a study of social achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 32(4), 667-698.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Maehr, M. L. & Zusho, A. (2009). Achievement Goal Theory: The Past, Present, and Future. In Handbook of Motivation at School. Routledge.
  • Murayama, K., Elliot, A. J. & Friedman, R. (2012). Achievement Goals. İçinde: R. M. Ryan (Ed.), The Oxford Handbook of Human Motivation. Oxford University Press.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Palancı, M., Özbay, Y., Kandemir, M. & Çakır, O. (2010). Üniversite öğrencilerinin başarı amaçlılıklarının beş faktör kişilik modeli ve mükemmeliyetçilik kişilik özellikleri ile açıklanması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 0(1), 31-46.
  • Patrick, H., Anderman, L. & Ryan, A. M. (2002). Social Motivation and The Classroom Social Environment. İçinde: C.Midgley (Ed.), Goals, Goal Structures, and Patterns of Adaptive learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell. L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Taysaeva, S., Shukshina, L., Kamneva, O. & Semenyak, O. (2022). Determinants of social success among female leaders of public transport enterprises. Transportation Research Procedia, 63, 2341-2346.
  • Turgut, T. (2013). Başarı hedef yönelimleri ve iş özelliklerinin çalışmaya tutkunluk üzerindeki katkıları. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-25.
  • Urdan, T. C. (1997). Examining the relations among early adolescent students’ goals and friends’ orientation toward effort and achievement in school. Contemporary Educational Psychology, 22(2), 165–191.
  • Üzbe, N. & Bacanlı, H. (2015). Başarı hedef yönelimi, benlik saygısı ve akademik başarının kendini engellemeyi yordamadaki rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1),33-50.
  • Wentzel, K. R. (2000). What is it that I’m trying to achieve? Classroom goals from a content perspective. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 105–115.

Examination of the Social Achievement Goal of the Students in the Faculty of Sports Sciences in Terms of Various Demographic Variables

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 36 - 46, 30.12.2022

Öz

This study aims to examine the social achievement goals of the students who continue their education at the Faculty of Sport Sciences and to compare them in terms of various demographic variables. The study group consists of a total of 230 volunteers, 74 females and 156 males. “Social Achievement Goal Scale” (SAGS) was used as a data collection tool in the study. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated to determine the scale’s reliability. In the analysis of the data obtained, the Shapiro-Wilk Test was applied to determine the normality level of the dependent variable as well as the descriptive statistical methods of the independent variables. Mann-Whitney U Test, the nonparametric test, was used to determine the difference between the groups of the sample that did not comply with the normal distribution. When the results of the U-Test were examined, the independent variables of the individuals who “exercise regularly,” “have a professional athlete background,” “take duty in a sports organization,” and “o team sports” showed a significant difference in terms of the total mean score of SAGS. However, when the results were analyzed in terms of gender variables, it was seen that there was no significant difference. As a result, it has been determined that the Faculty of Sport Sciences students have a high social success target. In addition, it was determined that individuals with an athletic background showed behaviors related to social success more intensely than other groups.

Kaynakça

  • Alkan H. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal başarı hedefleri ve akran zorbalığı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderman, E. M., Austin, C. C. & Johnson, D. M. (2002). The Development of Goal Orientation. İçinde: A. Wigweld & J. S. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation, New York: Academic Press.
  • Arslan, N., Turhan, N., Bingöl, T., Öztabak, M.Ü. & Çetintaş, Ş. (2018). Sosyal başarı hedefi ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47(47), 39-50.
  • Bahar, M., Uğur, H. & Asil, M. (2018). Social achievement goals and students’ socio-economic status: Cross-cultural validation and gender in variance. Issues in Educational Research, 28(3), 511-529.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliliklerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Covington, M. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51(1), 171–200.
  • Deci, E. & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Dowson, M. & McInerney, D. M. (2001). Psychological parameters of students’ social and work avoidance goals:A qualitative ınvestigation. Journal of Educational Psychology, 93(1), 35–42.
  • Drozdov I.N., (2020). Successful entrepreneur: Features of gender representations of a business owner. Economics And Entrepreneurship 9, 289–283.
  • Esenkaya, A., Ulukan, M. & Ulukan, H. (2021). Investigation of athlete students’ social identity in sports and attitudes towards violence according to some demographic variables. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 779-793.
  • Horst, S. J., Finney, S. J. & Barron, K. E. (2007). Moving beyond academic achievement goal measures: a study of social achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 32(4), 667-698.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Maehr, M. L. & Zusho, A. (2009). Achievement Goal Theory: The Past, Present, and Future. In Handbook of Motivation at School. Routledge.
  • Murayama, K., Elliot, A. J. & Friedman, R. (2012). Achievement Goals. İçinde: R. M. Ryan (Ed.), The Oxford Handbook of Human Motivation. Oxford University Press.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Palancı, M., Özbay, Y., Kandemir, M. & Çakır, O. (2010). Üniversite öğrencilerinin başarı amaçlılıklarının beş faktör kişilik modeli ve mükemmeliyetçilik kişilik özellikleri ile açıklanması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 0(1), 31-46.
  • Patrick, H., Anderman, L. & Ryan, A. M. (2002). Social Motivation and The Classroom Social Environment. İçinde: C.Midgley (Ed.), Goals, Goal Structures, and Patterns of Adaptive learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell. L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Taysaeva, S., Shukshina, L., Kamneva, O. & Semenyak, O. (2022). Determinants of social success among female leaders of public transport enterprises. Transportation Research Procedia, 63, 2341-2346.
  • Turgut, T. (2013). Başarı hedef yönelimleri ve iş özelliklerinin çalışmaya tutkunluk üzerindeki katkıları. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-25.
  • Urdan, T. C. (1997). Examining the relations among early adolescent students’ goals and friends’ orientation toward effort and achievement in school. Contemporary Educational Psychology, 22(2), 165–191.
  • Üzbe, N. & Bacanlı, H. (2015). Başarı hedef yönelimi, benlik saygısı ve akademik başarının kendini engellemeyi yordamadaki rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1),33-50.
  • Wentzel, K. R. (2000). What is it that I’m trying to achieve? Classroom goals from a content perspective. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 105–115.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yavuz Öntürk 0000-0001-5472-8652

Damla Özsoy 0000-0002-1879-9370

Sinan Erdem Satılmış 0000-0002-1535-1669

Abdurrahman Yaraş 0000-0001-6177-2571

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öntürk, Y., Özsoy, D., Satılmış, S. E., Yaraş, A. (2022). Examination of the Social Achievement Goal of the Students in the Faculty of Sports Sciences in Terms of Various Demographic Variables. Journal of Theory and Practice in Sport, 1(1), 36-46.