Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 46 - 63, 30.06.2023

Öz

Kaynakça

  • Alderman, R. B. (1974). Psychological Behavior in Sport. Philadelphia: WB Saunders Company.
  • Anshel, M., & Anderson, D. (2002). Coping with acute stress in sport: Linking athletes' coping style, coping strategies, affect, and motor performance.Anxiety, Stress & Coping, 15(2), 193-209.
  • Anshel, M. H., Jamieson, J., & Raviv, S. (2001). Cognitive appraisals and coping strategies following acute stress among skilled competitive male and female athletes. Journal of sport behavior, 24(2), 128-143.
  • Arsan, N. (2007). Türkiye’de sporcuların stresle başa çıkma davranışlarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Arsan, N., Koruç, Z. (2009). Sporcuların stresle başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Spor Hekimliği Dergisi, 44(4): 131-138.
  • Balkış Baymur F. (1994). Genel psikoloji. İstanbul, İnkılap Kitabevi.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (1990). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (2002). Stres ve stresle başa çıkma yolları. 21. Baskı. İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Biçer, T. (2018). Yaşamda ve sporda doruk performans: Başarının zihinsel dinamikleri. İstanbul: Beyaz.
  • Bojanic, Z., Nedeljkovic, J., Sakan, D., Mitic, P. M., Milovanovic, I., Drid, P. (2019). Personality traits and self-esteem in combat and team sports. Frontiers in Psychology, 10, 2280.
  • Can, M. (2019). Çocukta özgüven ve zeka gelişimi. İstanbul, Ezr Yayıncılık.
  • Carter, D. W. (2020). Özgüven nasıl artar: Özgüven eksikliğini tespit etme ve giderme rehberi. Mind Improvement Publishing.
  • Cerin, E., Szabo, A., Hunt, N., Williams, C. (2000). Temporal patterning of competitive motions: A critical review. Journal of Sports Sciences, 18(8): 605-626.
  • Crocker, P. R., & Graham, T. R. (1995). Coping by competitive athletes with performance stress: Gender differences and relationships with affect. The sport psychologist, 9(3), 325- 338.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. Psikolojinin temel kavramları. 5. Baskı İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çakır, İ. (2006). Polislerin iş stresi ve bazı değişkenlere göre stresle başa çıkma tarzlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çetin, M. Ç. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karar verme stilleri, sosyal beceri düzeyleri ve stresle başa çıkma biçimlerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelemesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20, 319–341.
  • Dzewaltowski, D. A., Karteroliotis, K., Welk, G., Johnstong, J. A., Nyaronga, D., & Estabrooks, P.A. (2007). Measurement of self-efficacy and proxy efficacy for middle school youth physical activity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29, 310-332.
  • Ekinci, N. E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., & Üstün, Ü. D. (2014). Spor yapan lise öğrencilerinin öz güven düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Gaudreau, P., & Blondin, J. P. (2002). Development of a questionnaire for the assessment of coping strategies employed by athletes in competitive sport settings. Psychology of sport and exercise, 3(1), 1-34.
  • Göknar, Ö. (2007). Özgüven kazanmak. Ankara, Arkadaş Yayınevi.
  • Hanton, S., Mellalieu, S. D., & Hall, R. (2004). Self-confidence and anxiety interpretation: A qualitative investigation. Psychology of sport and exercise, 5(4), 477-495.
  • Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (2018). Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. John Wiley & Sons.
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2010). Inside sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Kasatura, İ. (1998). Kişilik ve özgüven. İstanbul, Evrim Yayınevi.
  • Kaya, N., Taştan, N. (2020). Özgüven üzerine bir derleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 297-312.
  • Kelecsenyi H. (2018). Relationship patterns between self-esteem, self-respect and cognitive effort as measured by story recall and the eyetracker. Master's Thesis, University of Chester, United Kingdom.
  • Kılıç, C., & Eşel, E. (2002). Stres tepkisi süreci. Klinik Psikolarmakoloji Bülteni, 12-1. Kimball, A., & Freysinger, V. J. (2003). Leisure, stress, and coping: The sport participation of collegiate student-athletes. Leisure sciences, 25(2-3), 115-141.
  • Konter, E. (1996). Sporda stres ve performans kuramlar ve kontrol etme teknikleri. İzmir, Saray Tıp Kitabevleri.
  • Kukulu, K., Korukcu, O., Ozdemir, Y., Bezci, A., & Calik, C. (2013). Self‐confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students. Journal of psychiatric and mental health nursing, 20(4), 330-335.
  • Kulaksızoğlu, A. (1999). Ergenlik psikolojisi. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Kurtuldu, P. S. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin özgüven düzeyleri ile liderlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer. Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion. American psychologist, 46(8), 819.
  • Lazarus, R. S. (2000). How emotions influence performance in competitive sports. The sport psychologist, 14(3), 229-252.
  • Lindenfield, G. (2004). Kendine güvenen çocuklar yetiştirmek. İstanbul, Yakamoz Yayınları. Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Human Kinetics.
  • Matthew, D., & Delextrat, A. (2009). Heart rate, blood lactate concentration, and time–motion analysis of female basketball players during competition. Journal of sports sciences, 27(8), 813-821.
  • Michelle, A. S. (2007). Perceived social support systems during athletic injury recovery in collegiate club sport athletes. Yüksek Lisanas Tezi, West Virginia University, Virginia.
  • Moran, A. P. (2016). The psychology of concentration in sport performers: A cognitive analysis. Psychology Press.
  • Narazaki, K., Berg, K., Stergiou, N., & Chen, B. (2009). Physiological demands of competitive basketball. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 19(3), 425- 432.
  • Németh, K., & Balogh, L. (2020). The relationship between arousal zone, anxiety, stress and sports performance. Stadium –Hungarian Journal of Sport Sciences, 3(2): 1–14.
  • Nicholls, A. R., Polman, R., Levy, A. R., Taylor, J., & Cobley, S. (2007). Stressors, coping, and coping effectiveness: Gender, type of sport, and skill differences. Journal of sports sciences, 25(13), 1521-1530.
  • Özkan, B. (2019). Turkey and its neighbours in the Middle East: Iran, Iraq, and Syria. In The Routledge Handbook of Turkish Politics (pp. 391-400). Routledge.
  • Özoğlu, S. Ç. (2019). Psikolojik danışmada benlik kavramı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8, 93-111.
  • Pasaribu, E. (2011). The Students' self confidence in learning english at smpn 17 pekanbaru. Doctoral Dissertation. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Riau.
  • Pettinelli, M. (2012). The psychology of emotions, feelings and thoughts. Lightning Source. Elde edilme tarihi: 3 Mayıs, 2022, https://upload.wikimedia.org/wikiversity/en/4/40/M14358.pdf
  • Ramazanoğlu, F., & Çoban, B. (2004). Elit taekwondocuların spor doyum düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 321-30.
  • Robazza, C. (2006). Emotion in sport: An IZOF perspective. Literature reviews in sport psychology, 127-158.
  • Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance, and coping with stress. American psychologist, 41(7), 813.
  • Senol‐Durak, E., Durak, M., & Elagöz, F. Ö. (2011). Testing the psychometric properties of the Ways of Coping Questionnaire (WCQ) in Turkish university students and community samples. Clinical psychology & psychotherapy, 18(2), 172-185.
  • Sheldrake, R. (2016a). Confidence as motivational expressions of interest, utility, and other influences: Exploring under-confidence and over-confidence in science students at secondary school. International Journal of Educational Research, 76, 50-65.
  • Sheldrake, R. (2016b). Students’ intentions towards studying science at upper-secondary school: the differential effects of under-confidence and over-confidence. International Journal of Science Education, 38(8), 1256-1277.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. 1. basım. Eylül Kitabevi: İstanbul, 59-64.
  • Türküm, A. S. (2002). Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 18(11): 25-34.
  • Vealey, R. S. (2004). Self-confidence in athletes. Encyclopedia of Applied Psychology, 3, 361- 368.
  • Yıldırım, F., & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel öz yeterlilik ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
  • Yıldırım, F. (2013). Sportif Sürekli Kendine Güven Alt Ölçeğinin Uyarlanması ve Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerde Sportif Sürekli Kendine Güvenin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik çağı ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. İstanbul, Özgür Yayınları.

Coping with stress and self-confidence in athletes: A Review

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 46 - 63, 30.06.2023

Öz

Due to the rapidly changing and developing living conditions, it is inevitable for a social being to react differently when the physical and spiritual limits of the human being are challenged and to try to adapt to these changes. The concept of stress is one of the psychological concepts that society learns quickly. Stress, which is an important part of daily life, arises as a result of the individual's reaction to events arising from his environment. The concept of stress, which was not very common in the past centuries, has become one of the words we use frequently in our daily lives, these days when living standards have increased compared to the last century and people are more knowledgeable and richer. The ability to cope with stress in athletes is a factor that greatly affects their sports performance. Self-confidence is one of the main characteristics of personality and is an important factor affecting the behavior of the individual. Self-confidence is a feature that can be differentiated with the effect of variables such as family, environment and school, which are shaped as the individual gets older. In short, self-confidence is not an innate feature, it has a dynamic compilation structure. Self-confidence is also an interesting factor in athletes because it does not allow the success of athletes to be negatively affected. In the light of this information, coping with stress and self-confidence in athletes are presented in this review.

Kaynakça

  • Alderman, R. B. (1974). Psychological Behavior in Sport. Philadelphia: WB Saunders Company.
  • Anshel, M., & Anderson, D. (2002). Coping with acute stress in sport: Linking athletes' coping style, coping strategies, affect, and motor performance.Anxiety, Stress & Coping, 15(2), 193-209.
  • Anshel, M. H., Jamieson, J., & Raviv, S. (2001). Cognitive appraisals and coping strategies following acute stress among skilled competitive male and female athletes. Journal of sport behavior, 24(2), 128-143.
  • Arsan, N. (2007). Türkiye’de sporcuların stresle başa çıkma davranışlarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Arsan, N., Koruç, Z. (2009). Sporcuların stresle başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Spor Hekimliği Dergisi, 44(4): 131-138.
  • Balkış Baymur F. (1994). Genel psikoloji. İstanbul, İnkılap Kitabevi.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (1990). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (2002). Stres ve stresle başa çıkma yolları. 21. Baskı. İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Biçer, T. (2018). Yaşamda ve sporda doruk performans: Başarının zihinsel dinamikleri. İstanbul: Beyaz.
  • Bojanic, Z., Nedeljkovic, J., Sakan, D., Mitic, P. M., Milovanovic, I., Drid, P. (2019). Personality traits and self-esteem in combat and team sports. Frontiers in Psychology, 10, 2280.
  • Can, M. (2019). Çocukta özgüven ve zeka gelişimi. İstanbul, Ezr Yayıncılık.
  • Carter, D. W. (2020). Özgüven nasıl artar: Özgüven eksikliğini tespit etme ve giderme rehberi. Mind Improvement Publishing.
  • Cerin, E., Szabo, A., Hunt, N., Williams, C. (2000). Temporal patterning of competitive motions: A critical review. Journal of Sports Sciences, 18(8): 605-626.
  • Crocker, P. R., & Graham, T. R. (1995). Coping by competitive athletes with performance stress: Gender differences and relationships with affect. The sport psychologist, 9(3), 325- 338.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. Psikolojinin temel kavramları. 5. Baskı İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çakır, İ. (2006). Polislerin iş stresi ve bazı değişkenlere göre stresle başa çıkma tarzlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çetin, M. Ç. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karar verme stilleri, sosyal beceri düzeyleri ve stresle başa çıkma biçimlerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelemesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20, 319–341.
  • Dzewaltowski, D. A., Karteroliotis, K., Welk, G., Johnstong, J. A., Nyaronga, D., & Estabrooks, P.A. (2007). Measurement of self-efficacy and proxy efficacy for middle school youth physical activity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29, 310-332.
  • Ekinci, N. E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., & Üstün, Ü. D. (2014). Spor yapan lise öğrencilerinin öz güven düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Gaudreau, P., & Blondin, J. P. (2002). Development of a questionnaire for the assessment of coping strategies employed by athletes in competitive sport settings. Psychology of sport and exercise, 3(1), 1-34.
  • Göknar, Ö. (2007). Özgüven kazanmak. Ankara, Arkadaş Yayınevi.
  • Hanton, S., Mellalieu, S. D., & Hall, R. (2004). Self-confidence and anxiety interpretation: A qualitative investigation. Psychology of sport and exercise, 5(4), 477-495.
  • Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (2018). Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. John Wiley & Sons.
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2010). Inside sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Kasatura, İ. (1998). Kişilik ve özgüven. İstanbul, Evrim Yayınevi.
  • Kaya, N., Taştan, N. (2020). Özgüven üzerine bir derleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 297-312.
  • Kelecsenyi H. (2018). Relationship patterns between self-esteem, self-respect and cognitive effort as measured by story recall and the eyetracker. Master's Thesis, University of Chester, United Kingdom.
  • Kılıç, C., & Eşel, E. (2002). Stres tepkisi süreci. Klinik Psikolarmakoloji Bülteni, 12-1. Kimball, A., & Freysinger, V. J. (2003). Leisure, stress, and coping: The sport participation of collegiate student-athletes. Leisure sciences, 25(2-3), 115-141.
  • Konter, E. (1996). Sporda stres ve performans kuramlar ve kontrol etme teknikleri. İzmir, Saray Tıp Kitabevleri.
  • Kukulu, K., Korukcu, O., Ozdemir, Y., Bezci, A., & Calik, C. (2013). Self‐confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students. Journal of psychiatric and mental health nursing, 20(4), 330-335.
  • Kulaksızoğlu, A. (1999). Ergenlik psikolojisi. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Kurtuldu, P. S. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin özgüven düzeyleri ile liderlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer. Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion. American psychologist, 46(8), 819.
  • Lazarus, R. S. (2000). How emotions influence performance in competitive sports. The sport psychologist, 14(3), 229-252.
  • Lindenfield, G. (2004). Kendine güvenen çocuklar yetiştirmek. İstanbul, Yakamoz Yayınları. Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Human Kinetics.
  • Matthew, D., & Delextrat, A. (2009). Heart rate, blood lactate concentration, and time–motion analysis of female basketball players during competition. Journal of sports sciences, 27(8), 813-821.
  • Michelle, A. S. (2007). Perceived social support systems during athletic injury recovery in collegiate club sport athletes. Yüksek Lisanas Tezi, West Virginia University, Virginia.
  • Moran, A. P. (2016). The psychology of concentration in sport performers: A cognitive analysis. Psychology Press.
  • Narazaki, K., Berg, K., Stergiou, N., & Chen, B. (2009). Physiological demands of competitive basketball. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 19(3), 425- 432.
  • Németh, K., & Balogh, L. (2020). The relationship between arousal zone, anxiety, stress and sports performance. Stadium –Hungarian Journal of Sport Sciences, 3(2): 1–14.
  • Nicholls, A. R., Polman, R., Levy, A. R., Taylor, J., & Cobley, S. (2007). Stressors, coping, and coping effectiveness: Gender, type of sport, and skill differences. Journal of sports sciences, 25(13), 1521-1530.
  • Özkan, B. (2019). Turkey and its neighbours in the Middle East: Iran, Iraq, and Syria. In The Routledge Handbook of Turkish Politics (pp. 391-400). Routledge.
  • Özoğlu, S. Ç. (2019). Psikolojik danışmada benlik kavramı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8, 93-111.
  • Pasaribu, E. (2011). The Students' self confidence in learning english at smpn 17 pekanbaru. Doctoral Dissertation. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Riau.
  • Pettinelli, M. (2012). The psychology of emotions, feelings and thoughts. Lightning Source. Elde edilme tarihi: 3 Mayıs, 2022, https://upload.wikimedia.org/wikiversity/en/4/40/M14358.pdf
  • Ramazanoğlu, F., & Çoban, B. (2004). Elit taekwondocuların spor doyum düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 321-30.
  • Robazza, C. (2006). Emotion in sport: An IZOF perspective. Literature reviews in sport psychology, 127-158.
  • Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance, and coping with stress. American psychologist, 41(7), 813.
  • Senol‐Durak, E., Durak, M., & Elagöz, F. Ö. (2011). Testing the psychometric properties of the Ways of Coping Questionnaire (WCQ) in Turkish university students and community samples. Clinical psychology & psychotherapy, 18(2), 172-185.
  • Sheldrake, R. (2016a). Confidence as motivational expressions of interest, utility, and other influences: Exploring under-confidence and over-confidence in science students at secondary school. International Journal of Educational Research, 76, 50-65.
  • Sheldrake, R. (2016b). Students’ intentions towards studying science at upper-secondary school: the differential effects of under-confidence and over-confidence. International Journal of Science Education, 38(8), 1256-1277.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. 1. basım. Eylül Kitabevi: İstanbul, 59-64.
  • Türküm, A. S. (2002). Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 18(11): 25-34.
  • Vealey, R. S. (2004). Self-confidence in athletes. Encyclopedia of Applied Psychology, 3, 361- 368.
  • Yıldırım, F., & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel öz yeterlilik ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
  • Yıldırım, F. (2013). Sportif Sürekli Kendine Güven Alt Ölçeğinin Uyarlanması ve Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerde Sportif Sürekli Kendine Güvenin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik çağı ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. İstanbul, Özgür Yayınları.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yerel Yönetimler
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Ejder Gunes 0000-0002-3585-2225

Azmi Yetim 0000-0002-4209-0441

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gunes, E., & Yetim, A. (2023). Coping with stress and self-confidence in athletes: A Review. Sporda Teori Ve Uygulama Dergisi, 2(1), 46-63.