Popular cinema creates a fictional world by reproducing the outside world and reality about the place and duties of women in society. Films have an important function in explaining and reinforcing women by showing them where they are.In recent years, many films have been made in Turkish popular cinema that center on women and women's stories. When we look at the women in these films, they are often portrayed as strong and economically independent characters. These characters are also sensitive to gender and human rights issues. However, although these female characters are shown as independent in these films, they do not fully overcome the limitations of popular narratives. Especially in these types of films, it seems that women's biggest dreams are marriage. In other words, women's stories in these films center around marriage and thus become limited by it. It is possible to say that these films in today's popular cinema in Turkey show the typical characteristics of classic narrative cinema, also called Yeşilçam, and reinforce the institution of marriage rather than question it. This study examines one of these film examples, “Among the Family” (2017), which puts female characters at the center of the story. In this film, written by Gulse Birsel, one of the most well-known female screenwriters in Turkey, female characters are portrayed with various identities. This research looks at how women of different identities in the film are represented and how their views on the institution of marriage are presented. Thus, this study tries to expose the limitations and differences of the film which puts women's stories at the center in popular cinema culture.
Popular Cinema Turkish Cinema Gender Family Women in Turkish Cinema
Popüler sinema, kadının toplumdaki yeri ve görevleri konusunda dış dünyayı ve gerçekliği yeniden üreterek kurmaca bir dünya oluşturmaktadır. Filmler kadınların bulundukları yeri kendilerine göstererek anlatma ve pekiştirmede önemli bir işleve sahiptir. Son yıllarda Türkiye’de popüler sinema içinde kadını, kadın hikayelerini merkeze alan birçok filmin yapıldığı görülmektedir. Bu filmlerdeki kadınlara baktığımızda genellikle ekonomik bağımsızlıkları olan, fikirlerini ifade etmekten çekinmeyen, toplumsal cinsiyet meseleleri ve insan hakları konularında duyarlı olan karakterler olarak resmedildikleri görülmektedir. Her ne kadar bu filmlerde kadınlar bağımsız karakterler olarak gösterilse de popüler anlatıların sınırlılıklarını aşamamaktadırlar. Özellikle bu filmlerde göze çarpan nokta kadınların en büyük hayallerinin evlilik olmasıdır. Diğer bir deyişle bu filmlerde kadın hikayeleri evlilikle noktalanmakta, sınırlandırılmaktadır. Türkiye’de günümüz popüler sineması içindeki bu filmlerin, Yeşilçam olarak da adlandırılan klasik anlatı sinemasının tipik özelliklerini gösterdiklerini ve evlilik kurumunu sorgulamak yerine pekiştirdiklerini söylemek mümkündür. Bu çalışma bu film örneklerinden biri olan, kadın karakterleri hikâyenin merkezine alan Aile Arasında’yı (2017) incelemektedir. Senaryosunu Türkiye’deki ünlü kadın senaristlerden Gülse Birsel’in yazdığı bu filmde, kadın karakterler çeşitli kimliklerde sunulmaktadır. Bu araştırma kapsamında filmdeki farklı kimliklerdeki kadınların temsil biçimlerine ve evlilik kurumuna dair bakışlarının nasıl sunulduğuna bakılmaktadır. Böylece bu çalışma popüler sinema içinde yer alan ve merkezine kadın hikayelerini koyan bir filmin sınırlılıklarını ve popüler film içindeki aykırılıklarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Yapılan değerlendirmede filmin geleneksel toplumsal yapının çizdiği toplumsal cinsiyet rollerinin ötesinde kadın kahramanların temsilini perdeye taşıdığı, ancak aslında ataerkil toplumsal yapının kadın ve erkek için uygun gördüğü rolleri yeniden üreten bir söyleme sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Film aracılığıyla izleyiciye ataerkil toplumsal yapının gereklilikleri toplumun her kesiminden, farklı yaşam biçimlerine sahip bireyler arasında da geçerlidir ve sürdürülmektedir mesajı verilmektedir. Filmin alt okuması yapıldığında toplumsal normlar, “marjinal” olarak nitelendirilebilecek bireyler için dahi önemlidir vurgusunun yapıldığı görülmektedir.
Popüler Sinema Türk Sineması Toplumsal Cinsiyet Aile Türk Sinemasında Kadın
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Kadın Araştırmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1 |