Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişisel ile Sosyal Arasında Suat Derviş Karakterleri: Karanlıktan Hiçliğe Cinsiyetli Bedenler, Bedenleşmiş Duygular

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 1 - 22, 14.03.2024

Öz

Kanon edebiyat eserlerini Batı edebiyatının oluşturduğu, buna yönelik eleştirilerin dahi çoğunlukla Batılı feministlerden geldiği gerçekliği çerçevesinde, bu metinde öncelikle Türkiye'de yazının kanonlaşma potansiyelleri soruşturulmaktadır. Çalışma, Suat Derviş eserlerini, Derviş'in ismi, kişiliği ve mücadelesiyle paralellikler kurarak, Kara Kitap'tan Hiç'e karakterlerin sınıfsal, toplumsal, cinsiyete dayalı yönleriyle nasıl resmedildiğini irdelemektedir. Derviş'in karakterlerinin birbirleriyle ilişkileri ve bedenlerinin cisimleşmelerini tartışan makale, feminist edebiyatla kadın anlatılarının ve Suat Derviş edebiyatının kanonlaşma olanağını sorgulamaktadır.

Kaynakça

  • Ancet, P. (2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi. E. Topraktepe, (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bloom, H. (1995).The Western canon: the books and school of the ages.1st Riverhead ed. New York, Riverhead Books.
  • Butler, J. (1998). Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları.Defter, 34: 123-141.
  • Derviş, S. (2013a). Hiç. İstanbul: İthaki.
  • Derviş, S. (2013b). Ankara Mahpusu. İstanbul: İthaki.
  • Derviş, S. (2013c). Fosforlu Cevriye. İstanbul: İthaki.
  • Derviş, S. (2014a). Kara Kitap. İstanbul: İthaki.
  • Derviş, S. (2014b). Aksaray’dan Bir Perihan. İstanbul: İthaki.
  • Derviş, S. (2017). Anılar, Paramparça. İstanbul: İthaki.
  • Dillon, S. (2017). Palimpsest: Edebiyat, Eleştiri, Kuram. F. B. Aydar, (Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Garan Gökşen, B. (2022). Sakatlık çalışmaları bağlamında Suat Derviş’in Kara Kitap ve Şule Gürbüz’ün Kambur adlı eserlerine bir bakış. s.617-624. Academy Global Publishing House.
  • Gilbert,S. M veS. Gubar (2000). TheMadwomanin theAttic: TheWoman Writerand theNineteenth-Century Literary Imagination.Yale University Press.
  • Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Indiana: Indiana University.Günay, Ç. (2001). Toplumcu Gerçekçi Türk Edebiyatında Suat Derviş’in Yeri. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü Master Tezi, Ankara.
  • Günaydın, A. U. (2015). Suat Derviş’in Hiçbirive Çılgın GibiRomanlarında Aşk ve Sevgisizlik Teması Üzerinden Cinsiyet İlişkilerine Bakış, Yıldızları Seyreden Kadın: Suat Derviş Edebiyatı içinde, G. Sönmez İşçi (Der.), s. 171-183.İstanbul: İthaki.
  • Kaya, Ş. (2018). Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler. Folklor/Edebiyat, 24(96). 97-110.
  • Moran, B. (2013). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. (24. Bs.). İstanbul: İletişim.
  • Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları: Sosyalist Realizm Üstüne Eleştirel Bir Çalışma. (4 Bs.). İstanbul: İthaki.
  • Parla, J. (2011). “Kadın Eleştirisi Neyi Gerçekleştirdi?”. Kadınlar Dile Düşünce.Der. Sibel Irzık ve Jale Parla. (4. Bs.). İstanbul: İletişim.
  • Sakman, N. (2018). Kendine Ait Bir Kalem: Kadın Yazını Üzerine. İstanbul: İthaki.
  • Sontag, S. (2015). Yoruma Karşı. O. Akınhay, (Çev.). İstanbul: Agora.
  • Stanley, L. (1994). The Knowing Because Experiencing Subject: Narratives, Lives, and Autobioraphy. In Knowing the Difference: Feminist Perspectives in Epistemology, K. Lennon & M. Whitford, (Ed.), pp.132-148. London & New York: Routledge.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seran Demiral Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demiral, S. (2024). Kişisel ile Sosyal Arasında Suat Derviş Karakterleri: Karanlıktan Hiçliğe Cinsiyetli Bedenler, Bedenleşmiş Duygular. Kadın/Woman 2000, 24(2), 1-22.