Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki biyografileri incelemek ve bu biyografilerdeki kadın şahsiyetlerin nasıl tanıtıldığını analiz etmektir. Araştırmada 2021-2022 eğitim-öğretim yılında kullanılan Millî Eğitim Bakanlığı ve özel yayınlar olmak üzere 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının tamamı incelenmiştir. Doküman analizi yöntemine dayalı yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulguların bazıları şunlardır: İncelenen Sosyal Bilgiler ders kitaplarında kadın şahsiyetlere ait biyografilerin erkek şahsiyetlere ait biyografilere göre sayıca oldukça az olduğu saptanmıştır. Ayrıca bu biyografilerde yer alan kadın şahsiyetler hakkında verilen bilgilerin sınırlı olduğu ve kişiyi tanıtmak konusunda yetersiz kaldığı görülmüştür. Buna ek olarak biyografilerde kadınlara kıyasla daha çeşitli meslek ve toplumsal rollere sahip erkek figürlerine yer verildiği tespit edilmiştir. İncelenen biyografilerde erkek şahsiyetler özellikle yönetici ve bilim insanı olarak öne çıkarken, bu rollerdeki kadın şahsiyetler nadiren gösterilmektedir. Bu çalışma ile Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki biyografilerin daha eşitlikçi bir yaklaşımla hazırlanması ve kadın şahsiyetlere daha çok yer verilmesi konusunda farkındalığın artması beklenmektedir.
Sosyal Bilgiler ders kitapları toplumsal cinsiyet Biyografi Kadın ve Erkek Şahsiyetler
The aim of this study is to investigate the biographies in Social Studies textbooks and to analyse how the women personas in these biographies are introduced. In the research, all 5th, 6th and 7th grade Social Studies textbooks, including the Ministry of National Education and private publications, used in the 2021-2022 academic year were examined. Some of the findings which obtained as a result of the study conducted based on document analysis method are as follows: It was determined that the biographies of women personas were considerably less in number than the biographies of men personas in the Social Studies textbooks examined. In addition, it has been observed that the information given about the women personas in these biographies is limited and insufficient to introduce the person. The data analysis also revealed that men are represented in the biographies with a variety of occupations and roles compared to women. In the analysed biographies, men personas stand out especially as administrators and scientists while women personas rarely shown in these roles. With this study, it is expected to raise awareness about the preparation of biographies in Social Studies textbooks with a more egalitarian approach and giving more space to women personas.
Social Studies textbooks gender Female and Male Personas Biography
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |