Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of The Effect of The Violence Reduction Psychoeducation Program (VRPP) on The Levels of Aggression, Emotional Management and Relationship Self-Efficacy of Male Offenders

Yıl 2019, , 31 - 65, 30.06.2019
https://doi.org/10.21798/kadem.2019153601

Öz

Kaynakça

  • Akan, Y. & Kıran, B. (2017). Erkeklerin Şiddete Maruz Kalma ve Şiddet Uygulama Yaşantıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 2 (2), 47-71.
  • Altınay, A. G. & Arat, Y. (2007). Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddet. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Aspy, C. B., Oman, R. F., Vesely, S. K., & Mcleroy, K. (2004). Adolescent Violence: The Protective Effects of Youth Assets. Journal of Counseling and Development: Jcd, 82(3), 268.
  • Balcıoğlu, İ. (2001). Şiddet Ve Toplum. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Baydan, Y. (2010). Sosyal-Duygusal Beceri Algısı Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Sosyal-Duygusal Beceri Programının Etkililiği. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Birkley E. & Eckhardt, C. (2015). Anger, Hostility, Internalizing Negative Emotions, And Intimate Partner Violence Perpetration: A Meta-Analytic Review. Clinical Psychology Review, 37(4), 40-56.
  • Blair, K. A., Denham, S. A., Kochanoff, A.& Whipple, B. (2004). Playing It Cool: Temperment, Emotion Regulation and Social Behavior In Preschoolers. Journal of School Psychology, 42(6), 419-443.

Şiddeti Azaltma Psiko-eğitim Programı’nın (ŞAPP) Eşine Şiddet Uygulayan Erkeklerin Saldırganlık, Duygu Yönetimi ve İlişki Özyeterlik Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2019, , 31 - 65, 30.06.2019
https://doi.org/10.21798/kadem.2019153601

Öz

Bu araştırmanın amacı, Şiddeti Azaltma Psikoeğitim Programını (ŞAPP) geliştirmek ve geliştirilen bu programın eşine şiddet uygulayan erkeklerin saldırganlık, duygu yönetimi ve ilişki özyeterlik düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada, “Ön Test-Son Test Kontrol Gruplu Solomon Dört Grup Modeli” olarak tanımlanan yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen, şiddet suçu işlemiş ve eş şiddeti uyguladığı belirlenmiş olan Mersin Denetimli Serbestlik Merkezine bağlı 52 hükümlü erkek oluşturmaktadır. Basit seçkisiz yöntemle 2 deney ve 2 kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney gruplarına 12 hafta boyunca geliştirilen “Şiddeti Azaltma Psikoeğitim Programı (ŞAPP)” haftada 1 oturum ve 90-110 dakika olarak uygulanmıştır. Kontrol gruplarına ise herhangi bir işlem yapılmamıştır. Verilerin analizi için “Bağımsız Örneklem T Testi’’, “Kovaryans Analizi” ve “Karışık Ölçümler İçin İki Yönlü Anova (Tekrarlı)” kullanılmıştır. Yapılan analizlerde geliştirilen programın (ŞAPP’ın), eşine şiddet uygulayan erkeklerin saldırganlıklarını azaltmada, duyguları yönetme becerilerini ve ilişki özyeterliklerini arttırmada etkili olduğu görülmüş ve ŞAPP’ın Türkiye’de şiddet uygulayan erkeklere uygulanabilir geçerli ve güvenilir bir program olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda ŞAPP’ın yaygınlaştırılması, benzer özelliklere sahip diğer erkeklere de uygulanması, önleyici faaliyet olarak da okullarda, halk eğitim merkezlerinde veya Rehberlik Araştırma Merkezleri (RAM) gibi benzeri kurumlarda öğrencilere
ve velilere yönelik psikolojik danışmanlar veya alan uzmanları tarafından uygulanması gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akan, Y. & Kıran, B. (2017). Erkeklerin Şiddete Maruz Kalma ve Şiddet Uygulama Yaşantıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 2 (2), 47-71.
  • Altınay, A. G. & Arat, Y. (2007). Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddet. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Aspy, C. B., Oman, R. F., Vesely, S. K., & Mcleroy, K. (2004). Adolescent Violence: The Protective Effects of Youth Assets. Journal of Counseling and Development: Jcd, 82(3), 268.
  • Balcıoğlu, İ. (2001). Şiddet Ve Toplum. Ankara: Bilge Yayınları.
  • Baydan, Y. (2010). Sosyal-Duygusal Beceri Algısı Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Sosyal-Duygusal Beceri Programının Etkililiği. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Birkley E. & Eckhardt, C. (2015). Anger, Hostility, Internalizing Negative Emotions, And Intimate Partner Violence Perpetration: A Meta-Analytic Review. Clinical Psychology Review, 37(4), 40-56.
  • Blair, K. A., Denham, S. A., Kochanoff, A.& Whipple, B. (2004). Playing It Cool: Temperment, Emotion Regulation and Social Behavior In Preschoolers. Journal of School Psychology, 42(6), 419-443.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Akan Bu kişi benim 0000-0003-3946-7356

Binnaz Kıran Bu kişi benim 0000-0002-9027-2872

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akan, Y., & Kıran, B. (2019). Şiddeti Azaltma Psiko-eğitim Programı’nın (ŞAPP) Eşine Şiddet Uygulayan Erkeklerin Saldırganlık, Duygu Yönetimi ve İlişki Özyeterlik Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 5(1), 31-65. https://doi.org/10.21798/kadem.2019153601