Halide Edib Adıvar’s novel Sinekli Bakkal, originally written in English in 1935 under the title The Clown and His Daughter and published in Turkish in 1936, is one of the significant works of Turkish literature from the Republican era. The novel portrays Istanbul during the reign of Sultan Abdulhamid II through vivid scenes and draws attention, with its proposed “solutions” to the East-West conflict—a central theme of modernization literature that began with the Tanzimat period. The work opens the doors of the Eastern reality, especially that of the Eastern woman who has long fascinated the Western imagination, to the Western world. It does so by providing many details about the social life of the time, particularly through the descriptions of the formation of daily life, as exemplified by the lifestyle of the character Rabia. This study will first examine critical readings of Sinekli Bakkal to understand how the main character Rabia has been perceived. Then it will question the instruments Halide Edib utilizes to construct Rabia as an Eastern woman. To this end, the construction of Rabia’s personality will be uncovered through an examination of the traits she inherits from her mother and father. In addition to the living conditions of her family and her neighborhood Sinekli Bakkal, her interactions with the mansion and palace circles as well as with the musician Peregrini, will be analyzed. The study aims to discuss how Halide Edib, through the character of Rabia, attempted to present an image of the Eastern woman to both Western and Eastern readers.
Halide Edib Adıvar Sinekli Bakkal The East-West conflict Eastern woman Orientalism.
This study does not require ethics committee approval.
The author declares that this study received no financial support.
The author declares no acknowledgment.
Halide Edib Adıvar’ın (1882-1964) 1935 yılında The Clown and His Daughter adıyla İngilizce olarak kaleme aldığı, 1936’da da Türkçe olarak yayımladığı romanı Sinekli Bakkal, Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının önemli yapıtlarındandır. II. Abdülhamit dönemi İstanbul’unu canlı tablolarla yansıtan ve Tanzimat’la birlikte başlayan yenileşme edebiyatının temel konularından biri olan Doğu-Batı sorununa getirdiği “çözüm” önerileriyle dikkat çeken yapıtın, dönemin sosyal yaşamına ve özellikle Rabia’nın şahsında temsil edilen kadının gündelik yaşamının biçimlenişine ilişkin pek çok detayla Doğu’nun ve Batılı muhayyileyi hayli meşgul eden Doğulu kadının “gerçekliği”nin kapılarını Batı dünyasına araladığı söylenebilir. Bu incelemede öncelikle Sinekli Bakkal hakkında yapılan eleştirel okumaların sunduğu veriler ışığında romanın ana karakteri Rabia’nın nasıl algılanageldiği açığa çıkarılacak, sonrasında da Doğulu bir kadın olarak Rabia’nın nasıl kurgulandığı sorgulanacaktır. Bu amaçla, öncelikle Rabia’nın kişiliğinin nasıl inşa edildiği, anne ve baba tarafından tevarüs ettiği özelliklerin irdelenmesi yoluyla açığa çıkarılacaktır. Rabia’nın içine doğduğu ailedeki ve Sinekli Bakkal’daki yaşam koşullarının yanı sıra, konak ve saray çevresiyle ve müzisyen Peregrini’yle olan ilişkisi incelenecek ve Halide Edib’in, Rabia’nın şahsında gerek Batılı gerekse Doğulu okurlarına nasıl bir Doğulu kadın imgesi sunmayı denediği tartışılacaktır.
Halide Edib Adıvar Sinekli Bakkal Doğu-Batı meselesi Doğulu kadın Oryantalizm.
Yazar teşekkür beyan etmemiştir.
Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.
Bu araştırma etik beyan gerektirmemektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Yayıncı
Küçük Çamlıca Mh. Kısıklı Cd. No: 112/A Üsküdar / İstanbul / TÜRKİYE
+90 (216) 325 03 07
KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi’nde yayımlanan makalelerde ifade edilen görüş ve değerlendirmeler yalnızca yazar(lar)ın sorumluluğundadır; derginin editöryal kurulu ya da yayıncısı bu görüşleri benimsemek zorunda değildir. Dergide yer alan herhangi bir ürün, kurum veya hizmet adı üzerinden açık ya da örtük bir onay veya garanti verildiği anlamı çıkarılamaz.
Makalelerle birlikte gönderilen görseller (tablo, grafik, fotoğraf, şekil vb.) özgün olmalı ya da daha önce yayımlandıysa, hem basılı hem de dijital ortamda kullanılmak üzere, eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Bu izinlerin temininden yazar(lar) sorumludur.
Dergiye gönderilen ve yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmez. Aynı şekilde, kabul edilen ya da yayımlanan makaleler karşılığında yazarlara herhangi bir ödeme yapılmaz. Makalelerin yeniden basımı gibi talepler yazarın kendi sorumluluğundadır.
KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, akademik bilginin herkes tarafından erişilebilir olmasını önemser. Bu nedenle, yayımlanan tüm içerikler (metin ve görseller), aksi belirtilmedikçe, Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında erişime sunulur. Bu lisans, içeriğin kaynak gösterilerek, ticari olmayan amaçlarla ve üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmaksızın kullanılmasına izin verir. Ticari kullanım talepleri için lütfen dergiyle iletişime geçiniz.