BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 1, 0 - , 01.02.2014
https://doi.org/10.18317/kader.34918

Öz

Recognition of the essential elements that contribute to one's faith can help to gain knowledge about its functions. This information in turn contributes to better understanding of how faith changes people, and thus comprehend the way it provides benefits to the person. Faith is essentially a single phenomenon, and is not suitable to understand by decomposition. In this respect, the sub-headings in this article do not represent a division in the phenomenon of faith, but only aim to show the richness of the elements that contribute to the whole of faith

Kaynakça

  • Alper, Hülya, İmam Mâtürîdî'de Akıl-Vahiy İlişkisi, İstanbul 2009.
  • Alper, Ömer Mahir, "İbn Kemâl'in Risâle fî Beyâni'l-Akl'ı", İslam Araştırmaları Dergisi, 1999, sy. 3, s. 235-269.
  • Baş, Erdoğan, "Kur'an'ı Anlama Dereceleri ve Takvâ", Tasavvuf, Ankara Temmuz- Aralık, 2002, sy. 9, s. 187-207.
  • Beyâzîzâde Ahmed Efendi, Kemâleddin Ahmed b. Hasan b. Yûsuf, Usûlü'l-münîfe li'l-İmam Ebî Hanîfe (nşr. İlyas Çelebi) İstanbul 1996/1416.
  • Çelebi, İlyas, İslâm İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdülcebbâr, İstanbul 2002.
  • Çubukçu, İbrahim Agâh, Gazzâli ve Şüphecilik , İstanbul 1996.
  • Ebû Tâlib el-Mekkî, Muhammed b. Ali b. Atiyye el-Hârisî, Kûtu'l-kulûb fî muameleti'l-mahbûb ve vasfi tariki'l-mürîd ilâ makami't-tevhîd (nşr. Âsım İbrahim el-Keyyâlî?) Beyrut-Lübnan 1426/2005.
  • Gazzâli, Ebû Hamid Muhammed b. Muhammed, İhyâu ulûmiddîn ( trc. Ahmed Serdaroğlu) İstanbul 1989.
  • İbn Manzûr, Ebü'l-Fazl Cemaleddin Muhammed b. Mükrim b. Manzûr, Lisânü'l- Arab, Beyrut 2000.
  • İkbal, Muhammed, The Reconstruction of Religious Thought in Islam, Lahore 19 Köse, Ali, "İman", DİA, XXII, s. 214-216. Kutluer, İlhan, İlim ve Hikmetin Aydınlığında, İstanbul 2001.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Mahmud, Tevilatü'l-Kur'an, (nşr. Ahmed Vanlıoğlu-Bekir Topaloğlu) İstanbul 2005, 2007 (I, X).
  • __________, Kitâbü't-Tevhîd, (nşr. Bekir Topaloğlu, Muhammed Aruçi) Ankara 200 Nesefî, Ebü'l-Muîn Meymûn b. Muhammed b. Muhammed b. Mekhûl, Tabsıratü'l- edille fî Usûli'd-dîn (nşr. Hüseyin Atay, Şaban Ali Düzgün) Ankara 2003-2004, I- II.
  • Ragıb el-İsfahanî, Ebü'l-Kâsım Hüseyin b. Muhammed b. Mufaddal, el-Müfredât fî Garîbi'l-Kur'an (nşr. Muhammed Ahmed Halefullah) Kahire 1970.
  • ___________, ez-Zerîa ilâ mekârimi'ş-şeria (nşr. Tâhâ Abdurrauf Sa'd), Kahire 19 Sâbûnî, Nureddin Ahmed b. Mahmûd b. Ebû Bekir, el-Bidâye fî usûlü'd-dîn (nşr. Bekir Topaloğlu) Ankara 1995.
  • Sinanoğlu, Mustafa, "İman", DİA, XXII, 212-214. Topaloğlu, Bekir, Yavuz, Yusuf Şevki, Çelebi, İlyas, İslâm'da İnanç Esasları, İstanbul 2001.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Felsefeye Giriş, Ankara 1958.

İmanda Etkin Olan Temel Unsurlar: Akıl, Kalp ve Beden

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 1, 0 - , 01.02.2014
https://doi.org/10.18317/kader.34918

Öz

Recognition of the essential elements that contribute to one's faith can help to gain knowledge about its functions. This information in turn contributes to better understanding of how faith changes people, and thus comprehend the way it provides benefits to the person. Faith is essentially a single phenomenon, and is not suitable to understand by decomposition. In this respect, the sub-headings in this article do not represent a division in the phenomenon of faith, but only aim to show the richness of the elements that contribute to the whole of faith.