BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 55 - 99, 21.08.2014
https://doi.org/10.18317/kader.72359

Öz

This study has been done to show the effect of teaching Kalam on the individual innovativeness levels -ethical maturity levels of Faculty of Theology Primary School Religious Culture and Moral Education Teaching Department 2nd and 3rd grade students. The target population of the study consists of 2nd and 3rd grade students of Atatürk, Ankara, Marmara, Istanbul, Fırat, Rize, Dicle and Çukurova Universities, Faculty of Theology Primary School Religious Culture and Moral Education Teaching Departments in the academic year 2012-2013. In order to collect data to the study a questionnaire form, which contains two scales that were developed so as to determine the individual innovativeness and maturity levels of students, was used. In the study, it is seen that the ethical maturity levels of students are quite high, innovativeness levels are on “pioneer” level which is the second level of individual innovativeness. According to the concluded results, it is seen that when the individual innovativeness levels increase; ethical maturity levels increase and when the individual innovativeness levels decrease; ethical maturity levels decrease, too. According to the statistical analyses within the scope of the study, there is a significant difference between students’ individual innovativeness levels and ethical maturity levels. In order for Kalam lessons to improve the ethical maturity and innovativeness levels, it is advised that the content and the gains of lesson should be arranged according to these qualifications

Kaynakça

  • Adam, Hüdaverdi. 2001. İslam Kelamında Ahlak. . : Köprü, 2001.
  • Arıkan, R. 2004. Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. . Ankara : Asil Yayın, 200
  • ATAUNİ. 2013. Atatürk Üniversitesi. Ders Bilgi Paketi. [Çevrimiçi] 18 11 2013. http://eobs.atauni.edu.tr/Courses/Course.aspx?Course=wzjUXTLNlVM=.
  • —. 2014. Atatürk Üniversitesi. Ders Bilgi Paketi. [Çevrimiçi] 5 2 2014. http://eobs.atauni.edu.tr/Default.aspx.
  • Atay, Hüseyin. 1998. Kur’an’da İman Esasları. Ankara : Atay Yayınları, 1998.
  • —. 1995. Kur'ana Göre Araştırmalar V. Ankara : Atay, 1995.
  • AUİF. 2005. AKTS Bilgi Paketi. Ankara : Ankara Üniversitesi Basımevi, 2005.
  • Aydın, M. S. 1991. Tanrı-Ahlak İlişkisi. Ankara : TDV Yay., 1991.
  • Başkurt, İrfan. 2002. Din ve Ahlak Eğitiminde Yeni Arayışlar ve Bakış Açıları. 2002, s. 69-100.
  • Birand, Kamuran. 1987. İlk Çağ Felsefeis Tarihi. Ankara : AÜİF. Yay., 1987.
  • Canan, İbrahim. 2012. Kütübü Sitte. Ankara : Akçağ, 2012.
  • Coşkun, İbrahim. 2009. Matürîdî Düşüncede Allah-İnsan İlişkisi. Hikmet Yurdu,
  • İmam Matüridî ve Matürîdîlik Özel Sayısı. 2009, Cilt 2, s. 17 - 46.
  • Cürcani, Seyyid Şerif. 1987. Şerhu'l-Mevakıf. Mısır : yy, 1987.
  • Çekin, Abdülkadir. 2013. Öğretmen Adaylarının Ahlaki Olgunluk Düzeyleri. 2013, Cilt 23, s. 1035-1048.
  • DRAZ, M. Abdullah, Çev. Hüseyin Emin SERT. 1997. Ahlâk İle Eğitimin Alâkası. 1997, s. 117.
  • Düzgün, Şaban Ali. 1997. Din Birey ve Toplum. Ankara : Akçağ, 1997.
  • Emin, Ahmed. Duha'l-İslâm. Beyrut : Daru'l-Kitabi'l-Arabî. Cilt II. Evkuran, Mehmet. 2013. Ahlak Hakikat ve Kimlik. Ankara : Araştırma, 2013.
  • Ez-Zehebi, Ebi Abdullah Muhammed B. Ahmed B. Osman. Menakıbı İmam Ebi Hanife ve Sahibeyhi Ebi Yusuf ve Muhammed. [dü.] Tahk: Muh.Zahid Ve Ebi'l- Vefa. Mısır : Daru'l-Kitabi'l-Arabi. Gölcük, Şerafeddin ve Süleyman, Toprak. 1991. Kelam. Konya : Tekin Kitabevi, 19
  • Güler, İlhami. 2011. Dine Yeni Yaklaşımlar. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 20
  • Gündem, Mehmet. 1999. Mehmet S. Aydın ile İçe Kritik Bakış. İstanbul : İyi Adam Yayıncılık , 1999.
  • Gürses, Gizem ve Helvacı, M. Akif. 2011. Öğretmenlerin Okullarda Değişime
  • Karşı Direnme. basım yeri bilinmiyor : Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2011, Cilt 8, s. 1541-1563.
  • Hizmetli, Sabri. 1997. İslam ve Değişim. Ankara : Ankara Üniversitesi İlahiyat
  • Fakültesi Dergisi, 1997, Cilt 31, s. 87-99.
  • Hökelekli, Hayati. 1993. Din Psikolojisi. Ankara : TDV Yay., 1993.
  • Karasar, N. 1984. Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara : Hacetepe Taş Kitapçılık, 19
  • Kaya, Mevlüt ve Aydın, Cüneyt. 2011. Dini İnanç ile Ahlaki Olgunluk Düzeyleri
  • Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Samsun : Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, s. 15-42.
  • Kılıç, Recep. 1992. Ahlâkın Dinî Temeli. Ankara : TDV, 1992.
  • Kohlberg, L. ve Hersh, R. H. 1977. Moral Development: A Review of the Theory.
  • Theory Into Practise. 1977.
  • Lickona, T, E. 1991. Responsibility, Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and. New York : Bantam Books, 1991.
  • Maturidi, Ebu Mansur. 1979. Kitabu't-Tevhid. [dü.] Fethullah Huleyf. İstanbul : yy, 1979.
  • Onat, Hasan. 2008. hasanonat.net. [Çevrimiçi] 13 11 2008. [Alıntı Tarihi: 7 11 20] http://hasanonat.net/index.php?option=com_content&view=article&id=57:bilim- bilimsel-yoentem-ve-slam-lahiyat-bilimlerinde-ulumu-diniyye-yoentem- sorunu&catid=36:makale&Itemid=54.
  • Özen, Yener. 2011. Etik mi? Ahlak mı? Modernite mi? Medeniyet mi? (Değerler Eğitimine Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım). basım yeri bilinmiyor : Dicle
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2011, Cilt 3, s. 63-87.
  • Öztürk, Mustafa. 2009. İslam Dünyasında Yenilik ve Yenilikçilik Karşıtlığının
  • Zihniyet Kodları -Modern Türkiye Örneği-. Adana : Ç.U. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, Cilt 9.
  • Peker, Hüseyin. 1997. Teknolojik Gelişmeler ve İslam Ahlakı. Samsun : OMÜ
  • İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1997, Cilt 9.
  • Polat, Dinçer. 2013. Değişim Yönetimi Sürecinde Değişime Direnme. OMU Eğitim
  • Fakültesi Dergisi. 2013, s. 376-377.
  • Rahman, Fazlur. 2009. İslam. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 2009.
  • —. 1996. İslam ve Çağdaşlık. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 1996.
  • Subaşı, Necdet. 2003. İlahiyat Nedir? . : Tezkire, 2003, s. 65-74.
  • Topaloğlu, Bekir. 1996. Kelam İlmi. İstanbul : Damla Yayınevi, 1996.
  • UÜİF. 2013. Uludağ Üniversitesi. [Çevrimiçi] 18 11 2013. http://www.uludag.edu.tr/Bologna/dereceler/dt/33/dl/tr/b/3/p/1102/drs/340960.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. 1996. İslam Düşüncesinin Problemlerine Giriş. Ankara : TDV, 1996.
  • YÖK. 2013. YÖK. YÖK Bologna Süreci. [Çevrimiçi] 18 11 2013. https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&i=3.

İDKAB Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Üzerine Kelam Dersinin Etkisi

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 55 - 99, 21.08.2014
https://doi.org/10.18317/kader.72359

Öz

This study has been done to show the effect of teaching Kalam on the individual innovativeness levels -ethical maturity levels of Faculty of Theology Primary School Religious Culture and Moral Education Teaching Department 2nd and 3rd grade students. The target population of the study consists of 2nd and 3rd grade students of Atatürk, Ankara, Marmara, Istanbul, Fırat, Rize, Dicle and Çukurova Universities, Faculty of Theology Primary School Religious Culture and Moral Education Teaching Departments in the academic year 2012-2013. In order to collect data to the study a questionnaire form, which contains two scales that were developed so as to determine the individual innovativeness and maturity levels of students, was used. In the study, it is seen that the ethical maturity levels of students are quite high, innovativeness levels are on “pioneer” level which is the second level of individual innovativeness. According to the concluded results, it is seen that when the individual innovativeness levels increase; ethical maturity levels increase and when the individual innovativeness levels decrease; ethical maturity levels decrease, too. According to the statistical analyses within the scope of the study, there is a significant difference between students’ individual innovativeness levels and ethical maturity levels. In order for Kalam lessons to improve the ethical maturity and innovativeness levels, it is advised that the content and the gains of lesson should be arranged according to these qualifications.

Kaynakça

  • Adam, Hüdaverdi. 2001. İslam Kelamında Ahlak. . : Köprü, 2001.
  • Arıkan, R. 2004. Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. . Ankara : Asil Yayın, 200
  • ATAUNİ. 2013. Atatürk Üniversitesi. Ders Bilgi Paketi. [Çevrimiçi] 18 11 2013. http://eobs.atauni.edu.tr/Courses/Course.aspx?Course=wzjUXTLNlVM=.
  • —. 2014. Atatürk Üniversitesi. Ders Bilgi Paketi. [Çevrimiçi] 5 2 2014. http://eobs.atauni.edu.tr/Default.aspx.
  • Atay, Hüseyin. 1998. Kur’an’da İman Esasları. Ankara : Atay Yayınları, 1998.
  • —. 1995. Kur'ana Göre Araştırmalar V. Ankara : Atay, 1995.
  • AUİF. 2005. AKTS Bilgi Paketi. Ankara : Ankara Üniversitesi Basımevi, 2005.
  • Aydın, M. S. 1991. Tanrı-Ahlak İlişkisi. Ankara : TDV Yay., 1991.
  • Başkurt, İrfan. 2002. Din ve Ahlak Eğitiminde Yeni Arayışlar ve Bakış Açıları. 2002, s. 69-100.
  • Birand, Kamuran. 1987. İlk Çağ Felsefeis Tarihi. Ankara : AÜİF. Yay., 1987.
  • Canan, İbrahim. 2012. Kütübü Sitte. Ankara : Akçağ, 2012.
  • Coşkun, İbrahim. 2009. Matürîdî Düşüncede Allah-İnsan İlişkisi. Hikmet Yurdu,
  • İmam Matüridî ve Matürîdîlik Özel Sayısı. 2009, Cilt 2, s. 17 - 46.
  • Cürcani, Seyyid Şerif. 1987. Şerhu'l-Mevakıf. Mısır : yy, 1987.
  • Çekin, Abdülkadir. 2013. Öğretmen Adaylarının Ahlaki Olgunluk Düzeyleri. 2013, Cilt 23, s. 1035-1048.
  • DRAZ, M. Abdullah, Çev. Hüseyin Emin SERT. 1997. Ahlâk İle Eğitimin Alâkası. 1997, s. 117.
  • Düzgün, Şaban Ali. 1997. Din Birey ve Toplum. Ankara : Akçağ, 1997.
  • Emin, Ahmed. Duha'l-İslâm. Beyrut : Daru'l-Kitabi'l-Arabî. Cilt II. Evkuran, Mehmet. 2013. Ahlak Hakikat ve Kimlik. Ankara : Araştırma, 2013.
  • Ez-Zehebi, Ebi Abdullah Muhammed B. Ahmed B. Osman. Menakıbı İmam Ebi Hanife ve Sahibeyhi Ebi Yusuf ve Muhammed. [dü.] Tahk: Muh.Zahid Ve Ebi'l- Vefa. Mısır : Daru'l-Kitabi'l-Arabi. Gölcük, Şerafeddin ve Süleyman, Toprak. 1991. Kelam. Konya : Tekin Kitabevi, 19
  • Güler, İlhami. 2011. Dine Yeni Yaklaşımlar. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 20
  • Gündem, Mehmet. 1999. Mehmet S. Aydın ile İçe Kritik Bakış. İstanbul : İyi Adam Yayıncılık , 1999.
  • Gürses, Gizem ve Helvacı, M. Akif. 2011. Öğretmenlerin Okullarda Değişime
  • Karşı Direnme. basım yeri bilinmiyor : Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2011, Cilt 8, s. 1541-1563.
  • Hizmetli, Sabri. 1997. İslam ve Değişim. Ankara : Ankara Üniversitesi İlahiyat
  • Fakültesi Dergisi, 1997, Cilt 31, s. 87-99.
  • Hökelekli, Hayati. 1993. Din Psikolojisi. Ankara : TDV Yay., 1993.
  • Karasar, N. 1984. Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara : Hacetepe Taş Kitapçılık, 19
  • Kaya, Mevlüt ve Aydın, Cüneyt. 2011. Dini İnanç ile Ahlaki Olgunluk Düzeyleri
  • Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Samsun : Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, s. 15-42.
  • Kılıç, Recep. 1992. Ahlâkın Dinî Temeli. Ankara : TDV, 1992.
  • Kohlberg, L. ve Hersh, R. H. 1977. Moral Development: A Review of the Theory.
  • Theory Into Practise. 1977.
  • Lickona, T, E. 1991. Responsibility, Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and. New York : Bantam Books, 1991.
  • Maturidi, Ebu Mansur. 1979. Kitabu't-Tevhid. [dü.] Fethullah Huleyf. İstanbul : yy, 1979.
  • Onat, Hasan. 2008. hasanonat.net. [Çevrimiçi] 13 11 2008. [Alıntı Tarihi: 7 11 20] http://hasanonat.net/index.php?option=com_content&view=article&id=57:bilim- bilimsel-yoentem-ve-slam-lahiyat-bilimlerinde-ulumu-diniyye-yoentem- sorunu&catid=36:makale&Itemid=54.
  • Özen, Yener. 2011. Etik mi? Ahlak mı? Modernite mi? Medeniyet mi? (Değerler Eğitimine Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım). basım yeri bilinmiyor : Dicle
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2011, Cilt 3, s. 63-87.
  • Öztürk, Mustafa. 2009. İslam Dünyasında Yenilik ve Yenilikçilik Karşıtlığının
  • Zihniyet Kodları -Modern Türkiye Örneği-. Adana : Ç.U. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, Cilt 9.
  • Peker, Hüseyin. 1997. Teknolojik Gelişmeler ve İslam Ahlakı. Samsun : OMÜ
  • İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1997, Cilt 9.
  • Polat, Dinçer. 2013. Değişim Yönetimi Sürecinde Değişime Direnme. OMU Eğitim
  • Fakültesi Dergisi. 2013, s. 376-377.
  • Rahman, Fazlur. 2009. İslam. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 2009.
  • —. 1996. İslam ve Çağdaşlık. Ankara : Ankara Okulu Yayınları, 1996.
  • Subaşı, Necdet. 2003. İlahiyat Nedir? . : Tezkire, 2003, s. 65-74.
  • Topaloğlu, Bekir. 1996. Kelam İlmi. İstanbul : Damla Yayınevi, 1996.
  • UÜİF. 2013. Uludağ Üniversitesi. [Çevrimiçi] 18 11 2013. http://www.uludag.edu.tr/Bologna/dereceler/dt/33/dl/tr/b/3/p/1102/drs/340960.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. 1996. İslam Düşüncesinin Problemlerine Giriş. Ankara : TDV, 1996.
  • YÖK. 2013. YÖK. YÖK Bologna Süreci. [Çevrimiçi] 18 11 2013. https://bologna.yok.gov.tr/?page=yazi&i=3.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

İsmail Bulut

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Bulut, İsmail. “İDKAB Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik Ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Üzerine Kelam Dersinin Etkisi”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 12/2 (Ağustos 2014), 55-99. https://doi.org/10.18317/kader.72359.