BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 473 - 494, 13.02.2015

Öz

It is a reality that there is a communication between God and people. The last message Quran gives us the clues of this communication. Determining the beginning of this communication may help us to solve the errors rooted in our cultures. We see in the Quran that this communication starts with mîsâk. The most important issue underlined in the passages of mîsâkis the representation. People are equal in terms of being successor and predecessor. They can replace and represent each other. But if this representation is used in the context of the prophet, then the problem of representation comes up. The underlying emphasis is that in no way any human can represent God as His representative. In this article, the meaning of mîsâk in the Quran before creation will exclusively be discussed

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed, Tevhid Risalesi, Ter: Sabri Hizmetli, Fecr Yay., Ankara 1986.
  • Abdulbaki, M. Fuad, el-Mu’cemu’l-Müfehres li Elfazi’l-Kur’ani’l-Kerim,İst 1990.
  • Akbulut, Ahmet, Nübüvvet Üzerine, Birleşik Yay.,Ankara 1992.
  • .................................... "Allah'ın Takdiri Kulun Tedbiri", A.İ.F.D. Sayı:33
  • ...................................."Vahiy" İslam İnanç Esasları, Editör: Ş.Ali Düzgün, 2. Baskı, Ankara 2013.
  • Aksekî, Ahmed Hamdi, İslâm, İstanbul 1966.
  • Âlûsî, Ebu'l-FadlŞihabüddin es-SeyyidMahmud el-Bağdadi, Rûhu'l-Me'ânî fi Tefsiri'lKur'an'il-Azim ve Seb'ul-Mesani, Beyrut ty..
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, İstanbul 1988-1991.
  • ..................................İnsan ve İnsan Üstü, Dergah Yayınları, İst. 1985.
  • Ay, Mahmut, "Tanrı Tasavvurlarının Politik Tasarımlara Yansıması", Kelam Araştırmaları Dergisi, 6:2, (2008), sayı.2.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meali Alisi ve Tefsiri, İst. ty.
  • ..................... "Amerikalıların Suallerine Cevap", Sebilürreşad, c.10, sy. 228.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, İslâm’da Siyasal Akıl, trc. Vecdi Akyüz, İst. 1997.
  • Düzgün, Ş.Ali, Din Birey Toplum, Akçağ Yay., Ankara 1997.
  • Freely, Jhon, Kayıp Mesih, çev. Ayşegül Çetin Tekçe, Remzi Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul 2003.
  • Gazali,Ebu Hamid Muhammed b. Muhammed, el-İktisadFi’lİ’tikad, çev. Kemal Işık, AÜİF Yay., Ankara, 1971.
  • Güler, İlhami, Allah’ın Ahlakiliği Sorunu, Ankara Okulu Yay., 2000.
  • İbnAşur, Muhammed Tahir, et-Tahrir ve't-Tenvir, Daru't-Tevniyye, Tunus 1984,
  • İbnAtıyye el-Endelusi, Ebu Muhammed Abdulhak b. Galib, el-Muharrerü'l- Veciz fi Tefsiri'l-Kitabi'l-Aziz, Daru'l-Kitabi'l-İlmiyye, Lübnan 1993.
  • İbnFaris, Ebü'l-Hüseyin Ahmed b. Faris b. Zekeriyyâ, Mu'cemuMekayisi'l- Luga, thk. Abdüsselam Muhammed Harun, Daru'l-Fikr, 1979.
  • İbn Kesir, Ebi’l-Fida İsmail b. Ömer el-Kuraşi, Tefsiru’l-Kur’an’i’l-Azim, Riyad, 1997.
  • İbnManzur, Ebi’l-FadlCemaleddinMükerrem b. Mükerrem el-Efrikı el-Mısri, Lisanü’l-Arab, Beyrut, ty.
  • İbn Sina, Kitabu'n-Necat fil-Hikmeti'l-Mantıkiyyeve't-Tabiiyyeve'l-İlahiyye, Kahire 1938.
  • .................Şifa, Metafizik, çev., Ekrem Demirli-Ömer Türker, İstanbul 2005.
  • İbnTeymiyye,Ebu'l-Abbas TakıyüddinAhmed, es-Siyâsetü'ş-Şer'iyye fî İslâhi’r-Râ’îve’r-Ra’iyye, Mısır 1322.
  • İbrahim Mustafa, Hamid Abdülkadir, Ahmed Hasan ez-Ziyad, Muhammed Ali en-Neccar, el- Mu’cemu’l-Vesıt, İstanbul, 1986.
  • İsfehânî,Ragıb, Müfredat fi Garibü'l-Kur'an, Daru'l-Ma'rife, Beyrut ty.
  • Komisyon, Kur'an Yolu, DİB Yay, Ankara 2007.
  • Kurtubi,Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Ensari, el-Cami’ li Ahkami’l-Kur’an, Müessesetü'l-Risale Beyrut 2006.
  • Maturidi,EbûMansûr Muhammed b. Muhammed, Tevilatü’l-Kuran, thk. H.İbrahim Kaçar, Mizan Yayınevi, İst 2006.
  • Meraği,Ahmed Mustafa, Tefsiru'l-Meraği, Mısır 1946.
  • Oskay, Ünsal, İletişimin ABC’si, Der Yy., İstanbul 2007.
  • Razi,Fahreddin, Muhammed b. Ömer b. Hasan b. Hüseyin, Mefatihu'l-Ğayb, Daru'l-Fikr, Beyrut 1981.
  • Rıza, Muhammed Reşid, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm (Tefsîru’l-Menâr), Beyrut 1999.
  • Taberi,Ebu Cafer Muhammed b Cerir, Camiu’l-Beyan fi Te’vili’l-Kur’an, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1992.
  • Tözluyurt, Mehmet, Allah İnsan İletişiminin Aşamaları, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2014
  • Yazır,Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili, Esar Neşriyat, İst. 1979.
  • Zebidî, Muhammed Murtaza‚ Tâcü’l-ArûsminCevahiri'l-Kamus, Kuveyt 1987.
  • Zemahşeri,Muhammed b. Ömer, el-Keşşaf an HakaikiGavamizi’t-Tenzil ve Uyuni’l-Ekavil fi Vücuhi’t-Te’vil, Beyrut, 2003.

İNSAN GRUPLARIYLA YAPILAN SÖZLEŞMELERDE ALLAH'IN VEKALETİ PROBLEMİ

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 473 - 494, 13.02.2015

Öz

It is a reality that there is a communication between God and people.  The last message Quran gives us the clues of this communication. Determining the beginning of this communication may help us to solve the errors rooted in our cultures. We see in the Quran that this communication starts with mîsâk.  The most important issue underlined in the passages of mîsâkis the representation. People are equal in terms of being successor and predecessor.  They can replace and represent each other. But if this representation is used in the context of the prophet, then the problem of representation comes up. The underlying emphasis is that in no way any human can represent God as His representative. In this article, the meaning of mîsâk in the Quran before creation will exclusively be discussed.

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed, Tevhid Risalesi, Ter: Sabri Hizmetli, Fecr Yay., Ankara 1986.
  • Abdulbaki, M. Fuad, el-Mu’cemu’l-Müfehres li Elfazi’l-Kur’ani’l-Kerim,İst 1990.
  • Akbulut, Ahmet, Nübüvvet Üzerine, Birleşik Yay.,Ankara 1992.
  • .................................... "Allah'ın Takdiri Kulun Tedbiri", A.İ.F.D. Sayı:33
  • ...................................."Vahiy" İslam İnanç Esasları, Editör: Ş.Ali Düzgün, 2. Baskı, Ankara 2013.
  • Aksekî, Ahmed Hamdi, İslâm, İstanbul 1966.
  • Âlûsî, Ebu'l-FadlŞihabüddin es-SeyyidMahmud el-Bağdadi, Rûhu'l-Me'ânî fi Tefsiri'lKur'an'il-Azim ve Seb'ul-Mesani, Beyrut ty..
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, İstanbul 1988-1991.
  • ..................................İnsan ve İnsan Üstü, Dergah Yayınları, İst. 1985.
  • Ay, Mahmut, "Tanrı Tasavvurlarının Politik Tasarımlara Yansıması", Kelam Araştırmaları Dergisi, 6:2, (2008), sayı.2.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meali Alisi ve Tefsiri, İst. ty.
  • ..................... "Amerikalıların Suallerine Cevap", Sebilürreşad, c.10, sy. 228.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, İslâm’da Siyasal Akıl, trc. Vecdi Akyüz, İst. 1997.
  • Düzgün, Ş.Ali, Din Birey Toplum, Akçağ Yay., Ankara 1997.
  • Freely, Jhon, Kayıp Mesih, çev. Ayşegül Çetin Tekçe, Remzi Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul 2003.
  • Gazali,Ebu Hamid Muhammed b. Muhammed, el-İktisadFi’lİ’tikad, çev. Kemal Işık, AÜİF Yay., Ankara, 1971.
  • Güler, İlhami, Allah’ın Ahlakiliği Sorunu, Ankara Okulu Yay., 2000.
  • İbnAşur, Muhammed Tahir, et-Tahrir ve't-Tenvir, Daru't-Tevniyye, Tunus 1984,
  • İbnAtıyye el-Endelusi, Ebu Muhammed Abdulhak b. Galib, el-Muharrerü'l- Veciz fi Tefsiri'l-Kitabi'l-Aziz, Daru'l-Kitabi'l-İlmiyye, Lübnan 1993.
  • İbnFaris, Ebü'l-Hüseyin Ahmed b. Faris b. Zekeriyyâ, Mu'cemuMekayisi'l- Luga, thk. Abdüsselam Muhammed Harun, Daru'l-Fikr, 1979.
  • İbn Kesir, Ebi’l-Fida İsmail b. Ömer el-Kuraşi, Tefsiru’l-Kur’an’i’l-Azim, Riyad, 1997.
  • İbnManzur, Ebi’l-FadlCemaleddinMükerrem b. Mükerrem el-Efrikı el-Mısri, Lisanü’l-Arab, Beyrut, ty.
  • İbn Sina, Kitabu'n-Necat fil-Hikmeti'l-Mantıkiyyeve't-Tabiiyyeve'l-İlahiyye, Kahire 1938.
  • .................Şifa, Metafizik, çev., Ekrem Demirli-Ömer Türker, İstanbul 2005.
  • İbnTeymiyye,Ebu'l-Abbas TakıyüddinAhmed, es-Siyâsetü'ş-Şer'iyye fî İslâhi’r-Râ’îve’r-Ra’iyye, Mısır 1322.
  • İbrahim Mustafa, Hamid Abdülkadir, Ahmed Hasan ez-Ziyad, Muhammed Ali en-Neccar, el- Mu’cemu’l-Vesıt, İstanbul, 1986.
  • İsfehânî,Ragıb, Müfredat fi Garibü'l-Kur'an, Daru'l-Ma'rife, Beyrut ty.
  • Komisyon, Kur'an Yolu, DİB Yay, Ankara 2007.
  • Kurtubi,Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Ensari, el-Cami’ li Ahkami’l-Kur’an, Müessesetü'l-Risale Beyrut 2006.
  • Maturidi,EbûMansûr Muhammed b. Muhammed, Tevilatü’l-Kuran, thk. H.İbrahim Kaçar, Mizan Yayınevi, İst 2006.
  • Meraği,Ahmed Mustafa, Tefsiru'l-Meraği, Mısır 1946.
  • Oskay, Ünsal, İletişimin ABC’si, Der Yy., İstanbul 2007.
  • Razi,Fahreddin, Muhammed b. Ömer b. Hasan b. Hüseyin, Mefatihu'l-Ğayb, Daru'l-Fikr, Beyrut 1981.
  • Rıza, Muhammed Reşid, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm (Tefsîru’l-Menâr), Beyrut 1999.
  • Taberi,Ebu Cafer Muhammed b Cerir, Camiu’l-Beyan fi Te’vili’l-Kur’an, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1992.
  • Tözluyurt, Mehmet, Allah İnsan İletişiminin Aşamaları, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2014
  • Yazır,Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili, Esar Neşriyat, İst. 1979.
  • Zebidî, Muhammed Murtaza‚ Tâcü’l-ArûsminCevahiri'l-Kamus, Kuveyt 1987.
  • Zemahşeri,Muhammed b. Ömer, el-Keşşaf an HakaikiGavamizi’t-Tenzil ve Uyuni’l-Ekavil fi Vücuhi’t-Te’vil, Beyrut, 2003.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Mehmet Tözluyurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Tözluyurt, Mehmet. “İNSAN GRUPLARIYLA YAPILAN SÖZLEŞMELERDE ALLAH’IN VEKALETİ PROBLEMİ”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 13/1 (Şubat 2015), 473-494. https://doi.org/10.18317/kader.74933.