Yıl 2020, Cilt 4 , Sayı 2, Sayfalar 16 - 38 2020-12-25

Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi

Şükrü TUNÇ [1] , Nurcan YÜCEL [2]


Pazarlama kültürü ve ihracat pazarlaması stratejileri, firmaların uluslararası pazarlardaki başarısını etkileyen unsurlardır. Pazarlama kültürüne sahip firmalar hedef pazarı araştıran, tanıyan ve buna göre strateji belirleyen firmalardır. Araştırmada pazarlama kültürü, ihracat pazarlaması stratejileri ve ihracat performansı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu faktörlere ek olarak iç ve dış faktörlerin etkisi ile firmalar açısından ihracat sorunları ve bunların firmalara olan etkileri incelenmiştir. Araştırmada nitel veri analiz yöntemi uygulanmış ve NVİVO12 PLUS lisanslı program kullanılmıştır. Araştırmada; pazarlama kültürü, ihracat pazarlaması stratejileri ve ihracat performansı arasında ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte, iç ve dış faktörlerin ihracat performansına ve pazarlama kültürüne etki ettiği görülmüştür. Ayrıca, firmaların ihracat süreci incelenmiş ve yaşadıkları zorluklar belirlenmiştir. Firmaların üretim, ihracat pazarlaması ve fiili ihracat pazarlaması süreci aşamasında sorunlar yaşadıkları görülmüştür.
İhracact Pazarlaması, İhracat Performansı, Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlaması Stratejileri
  • Aaby, Nils-Erik, Slater S.F., (1988), "Management Influences on Export Performance: A Review of the Empirical Literature 1978-1988", International Marketing Review, Cilt: 6, Sayı: 4, S. 7-26.
  • Akroush, M. N. (2007). “Exploring The Mediation Effect Of Service Quality Implementation On The Relationship Between Service Quality And Performance: Managers Perceptions İn The Banking Industry İn Jordan” Jordan Journal of Business Administration, Cilt: 3, Sayı: 4. S: 532-557
  • Albaum, G., & Tse, D. K. C. (1998). “Transference of Marketing Activities and Strategies to Foreign Markets” Chinese Management Centre, The University of Hong Kong. S: 1-33 Appiah-Adu, K., & Singh, S. (1999). “Marketing culture and performance in UK service firms”. Service Industries Journal, 19(1), S152-170.
  • Appiah-Adu, K., Fyall, A., & Singh, S. (2000). “Marketing culture and customer retention in the tourism industry”, The Service Industries Journal, Sayı:20(2), S:95-113.
  • Aygün, M. (2010). “Firma Düzeyinde İhracat Performansının Belirleyicileri: Türk Sermaye Piyasası Örneği” Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Sayı: 4, S. 113 – 133.
  • Beamish, P. W., Craig, R., & McLellan, K. (1993). “The Performance Characteristics Of Canadian Versus UK Exporters İn Small And Medium Sized Firms” MIR: Management International Review, S. 121-137.
  • Cadogan, J. W., Dıamantopoulos A., Sıguaw, J. A. (2002). “Export Market-Oriented Activities: Their Antecedents and Performance Consequences”, Journal of International Business Studies, Cilt: 33, Sayı: 3, S. 615-627.
  • Calantone R.J., Cavusgil T., Schmidt J.B., Shin G.C., (2004) “Internationalization and the Dynamics of Product Adaptation An Empirical Investigation”, ‘The Journal Of Product Innovation Management, Sayı: 21, S. 185-198
  • Çavuşgil, S. T.& Zou, S.(1994). “Marketing Strategy – Performance Relationship: An Investigation of the Emprical Link in Export Market Ventures” Journal of Marketing, Sayı: 58, S. 1-21.
  • Çerçel, S. (2013). “Organize Sanayi Bölgelerinde Dış Ticaret Sorunları: Mersin Tarsus Organize Sanayi Bölgesinde Bir Uygulama”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cooper, R. G., & Kleinschmidt, E. J. (1985). “The impact of export strategy on export sales performance”, Journal of international business studies, Sayı:16(1), S:37-55.
  • De Luz, M. (1993), “Relationship Between Export Strategy Variables and Export Performance for Brazil-Based Manufacturers”, Journal of Global Marketing, Sayı:7(1), S: 87-110
  • Ene S., (2013), “İçsel Pazarlamaya Yönelik Olarak Çalısanların Pazarlama Kültürünün Oluşturulmasının İşletme Performansını Arttırmadaki Rolü”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 5(10), 67- 91
  • Fischer, C. (2010). “Food Quality And Product Export Performance: An Empirical Investigation Of The EU Situation” Journal of International Food & Agribusiness Marketing, Cilt: 22, Sayı: 3-4, S. 210–233.
  • Guan, J., & Ma, N. (2003). “Innovative Capability And Export Performance Of Chinese Firms” Technovation, Cilt: 23, Sayı: 9, S.737-747.
  • Hall Jr, E. H., & Lee, J. (2008). “Assessing The İmpact Of Export Performance: A Critical Analysis Of İts Effect On Diversification” Journal of Global Business Management, Cilt: 4, Sayı: 1, S: 56-65.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2017) “Pazarlama Kültürü, Pazarlama Etkinliği ve Pazarlama Yeteneklerinin İhracat Performansına Etkisi: Antalya İli İhracat İşletmelerinde Bir Uygulama” Journal of Current Researches on Business and Economics, Cilt: 7, Sayı: 2, S. 1-16.
  • Hoang, Peter B., (1998) “A Casual Study F Relationships Between Firm Characteristics, İnternational Marketing Strategies And Export Performance, Management Internatıonal Review, Cilt:38, Sayı:1, S. 73-93
  • Honfoga, B. G. (2013). “Cotton İnstitutions And Perverse İncentives For Fertilizer Traders İn Benin” Journal of Development and Agricultural Economics, Cilt: 5, Sayı: 1, S: 19-34.
  • Kaynak, E., & Kuan, W. K. (1993). “Environment, Strategy, Structure, And Performance İn The Context Of Export Activity: An Empirical Study Of Taiwanese Manufacturing Firms” Journal of Business Research, Cilt: 27, Sayı: 1, S: 33–49.
  • Kirpalani, V. H., & Macintosh, N. B. (1980). “International Marketing Effectiveness of Technology-Oriented Small Firms” Journal of International Business Studies, Cilt: 11, Sayı: 3, S. 81–90
  • Koh, Anthony C., (1991) “Relationships Among Organisational Characteristics, Marketing Strategy And Export Performance”, International Marketing Review, Cilt:8, Sayı:3, S. 46-60.
  • Leonidou, L. C., Katsıkeas, S. C., Samıee, S. (2002). “Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta Analysis”, Journal of Business Research, Cilt: 51, Sayı: 1, S. 51-67.
  • Louter, Pieter J., Cok Ouwerkerk, Ben A. Bakker, (1991), “An Inquiry into Successful Exporting”, European Journal of Marketing, Cilt:25, Sayı:6, 1991, s:7-23.
  • Koed Madsen, T. (1989), “Successful Export Marketing Management: Some Empirical Evidince”, International Marketing Review, Vol:6, No:4
  • MacLennan, M. L. F., Avrichir, I., & Figueiredo, C. D. C. (2015). “Export Performance İn Emerging Markets: Upgrading Evidence From A Cluster İn Brazil” International Journal of Business and Emerging Markets, Cilt: 7, Sayı: 2, S: 186-202.
  • McGeehan, J. M. (1968). “Competitiveness: a survey of recent literatüre” The Economic Journal, Cilt: 78, Sayı: 310, S. 243-262.
  • McGuinness, N. W., & Little, B. (1981). “The influence of product characteristics on the export performance of new industrial products” Journal of Marketing, Cilt: 45, Sayı: 2, S. 110-122.
  • Moghaddam, F. M., Hamid, A. B., & Timouri, A. (2013). “Marketing capability and Export Performance: Evidence from Iranian Petrochemical Firms” International Journal of Business and Marketing, Sayı: 1, S. 1-24
  • Odabaşı, Y. (2001). Pazarlama Planı Rehberi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Özkan T. (2019), “Pazarlama Kültürü Ve Strateji Arasındaki Uyumun İşletme Performansına Etkisi: Batı Akdeniz Bölgesi İmalat Sektöründe Bir Uygulama” Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi
  • Papatya, N. ve Özkan T. (2019), “Pazarlama Kültürü Ve Strateji Arasındaki Uyumun İşletme Performansına Etkisi: Batı Akdeniz Bölgesi İmalat Sektöründe Bir Uygulama” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yıl: 2019, Cilt: 6, Sayı: 2, S: 333-350
  • Parkinson, J. R. (1966). “The Progress of UK Exports” Scottish Journal of Political Economy, Cilt: 13, Sayı: 1, S: 21-23.
  • Ravichandran, M., & Jayanthi, V. (2014). “Export Performance And Marketing Strategies. In 2014” International Conference on Science Engineering and Management Research (ICSEMR), S. 1-5
  • Sağlam M. Ve Pirtini S., (2019) “Uluslararası Pazarlama Karması Stratejilerinin İhracat Performansı Üzerindeki Etkisi: Sektörler Arası Karşılaştırma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, Yıl: 18, Sayı:35 Bahar 2019/1, S. 433-459
  • Shoham, A. (1996). “Marketing-Mix Standardization: Determinants Of Export Performance” Journal of Global Marketing, Cilt: 10, Sayı: 2, 53-73.
  • SHOHAM, A. (1998). “Export Performance: A Conceptualization and Empirical Assessment”, Journal of International Marketing, 6(3), 59-81
  • Shoham, A. (2003). “Standardization of international strategy and export performance: a meta-analysis” Journal of Global Marketing, Cilt: 16, Sayı: 1-2, S. 97-120.
  • Sousa, C. M., & Lengler, J. (2009). “Psychic distance, marketing strategy and performance in export ventures of Brazilian firms” Journal of Marketing Management, Cilt: 25, Sayı: 5-6, 591-610.
  • Sousa, C. M., & Novello, S. (2014). “The İnfluence Of Distributor Support And Price Adaptation On The Export Performance Of Small And Medium-Sized Enterprises” International Small Business Journal, Cilt: 32, Sayı: 4, S. 359-385.
  • Tantong, P., Karande, K., Nair, A., & Singhapakdi, A. (2010). “The Effect Of Product Adaptation And Market Orientation On Export Performance: A Survey Of Thai Managers. Journal Of Marketing Theory And Practice” Cilt: 18, Sayı: 2, 155-170.
  • Torlak, Ö., Özdemir, Ş. ve Kula, V. (2007). “Türk İşletmelerinin İhracat Performansı Belirleyicileri”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, S. 103-114.
  • Venugopal, K., Getenet, S., & Yalew, F. (2017), “The Impact Of Marketıng Mıx Strategıes On Mıcro And Small Busıness Enterprıses Performance”
  • Walters, Peter G.P., Saeed Samiee, (1990) “A Model For Assessing Performance İn Small U.S. Exporting Firms”, Entrepreneurshhıp Theory And Practıce, Wınter 1990, S. 33-50.
  • Webster, C. (1993), “Refinement Of The Marketing Culture Scale And The Relationship Between Marketing Culture And Profitability Of A Service Firm”, Journal of Business Research, Cilt: 26, Sayı: Ocak, S. 111-131
  • Webster C., (1995); "Marketing Culture And Marketing Effectiveness İn Service Firms", Journal of Services Marketing, Cilt: 9, Sayı: 2, S. 6-21
  • Yücel, A. (2006). “İhracat Pazarlaması Stratejilerinin Firma Performansı Üzerine Etkileri Hazır Giyim Firma Firmaları Üzerine Bir Uygulama” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-6382-235X
Yazar: Şükrü TUNÇ (Sorumlu Yazar)
Kurum: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-6845-1284
Yazar: Nurcan YÜCEL
Kurum: FIRAT ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Başvuru Tarihi : 25 Kasım 2020
Kabul Tarihi : 2 Aralık 2020
Yayımlanma Tarihi : 25 Aralık 2020

Bibtex @araştırma makalesi { kadimsbd830894, journal = {Kadim Akademi SBD}, issn = {2564-7229}, eissn = {2630-5941}, address = {kadimakademisbd@gmail.com}, publisher = {Kadim Akademi Derneği}, year = {2020}, volume = {4}, pages = {16 - 38}, doi = {}, title = {Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Yücel, Nurcan} }
APA Tunç, Ş , Yücel, N . (2020). Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi . Kadim Akademi SBD , 4 (2) , 16-38 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kadimsbd/issue/58607/830894
MLA Tunç, Ş , Yücel, N . "Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi" . Kadim Akademi SBD 4 (2020 ): 16-38 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/kadimsbd/issue/58607/830894>
Chicago Tunç, Ş , Yücel, N . "Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi". Kadim Akademi SBD 4 (2020 ): 16-38
RIS TY - JOUR T1 - Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi AU - Şükrü Tunç , Nurcan Yücel Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Kadim Akademi SBD JF - Journal JO - JOR SP - 16 EP - 38 VL - 4 IS - 2 SN - 2564-7229-2630-5941 M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Kadim Akademi SBD Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi %A Şükrü Tunç , Nurcan Yücel %T Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi %D 2020 %J Kadim Akademi SBD %P 2564-7229-2630-5941 %V 4 %N 2 %R %U
ISNAD Tunç, Şükrü , Yücel, Nurcan . "Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi". Kadim Akademi SBD 4 / 2 (Aralık 2020): 16-38 .
AMA Tunç Ş , Yücel N . Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi. Kadim Akademi SBD. 2020; 4(2): 16-38.
Vancouver Tunç Ş , Yücel N . Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi. Kadim Akademi SBD. 2020; 4(2): 16-38.
IEEE Ş. Tunç ve N. Yücel , "Pazarlama Kültürü, İhracat Pazarlama Stratejileri ve İhracat Performansı Arasındaki İlişkinin Nitel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi", Kadim Akademi SBD, c. 4, sayı. 2, ss. 16-38, Ara. 2020