Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin STEM’e yönelik farkındalıklarının belirlenmesi ve
farkındalık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada ilişkisel tarama deseni esas alınmıştır. Örneklemini 105 okul öncesi öğretmenin
oluşturduğu çalışmanın verileri Buyruk ve Korkmaz (2016) tarafından geliştirilen beşli Likert tipinde
17 maddeden oluşan FeTeMM Farkındalık Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel
istatistikler ve MANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların STEM farkındalık
düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin STEM farkındalık düzeylerinin;
cinsiyet, mezun olunan fakülte türü, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı olarak
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan daha önce STEM eğitimi alan öğretmenlerin
farkındalık düzeylerinin eğitim almayanlara kıyasla anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
In this study, it was aimed to determine the awareness levels of preschool teachers towards STEM and
to examine their awareness levels in terms of various demographic variables. The study was based on
the correlational survey design. The sample of the study consisted of 105 preschool teachers. The data
were obtained with the STEM Awareness Scale consisting of 17 items in the 5-point Likert type
developed by Buyruk and Korkmaz (2016). Descriptive statistics and MANOVA test were used in the
analysis of the data. As a result of the study, it was determined that the STEM awareness levels of the
participants were high. In addition, it was determined that teachers' STEM awareness levels did not
differ significantly according to gender, type of faculty graduated, education level, and professional
seniority. On the other hand, it was determined that the awareness levels of the teachers who received
STEM education before were significantly higher than those who did not receive education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2022 |
Submission Date | November 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |