Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of School Principals' Resentment Behaviors on Teachers' Organizational Cynicism Levels

Year 2022, , 751 - 769, 30.08.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1108963

Abstract

Bu araştırma, okul müdürlerinin kindarlık davranışlarının öğretmenlerin örgütsel düzeylerine etkisini ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseninde yapılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Samsun merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 10376 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 371 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla kişisel bilgi anketi, Elma’nın (2019) “Yönetsel Kindarlık Ölçeği” ve Kalagan (2009) tarafından Türkçe geçerlik ve güvenirlilik çalışması yapılmış olan on üç maddelik “Örgütsel Sinizim Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmanın istatistik analizleri SPSS programı ile yapılmıştır.
Verilerin analizinde frekans, yüzdelik dağılım, aritmetik ortalama, standart sapma, Kolmogorov Smirnov Testi, Scheffe Testi, t Testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA, Pearson çarpım-moment korelasyon katsayısı ve araştırmanın yordama amacını sınamak üzere de basit doğrusal regresyon analizi işlemleri gerçekleştirilmiştir. Yönetsel Kindarlık Ölçeği’nin çalışma grubuna uygulanması sonucunda, öğretmenler okul yöneticilerini “düşük düzeyde” kindarlık davranışı sergilediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin okul yöneticilerini yönetsel kindarlık bulma düzeyleri; cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Mesleki kıdem, branş ve okul türü değişkenlerine göre, araştırmaya katılan öğretmenlerinin algılarına göre bir farklılık çıkmamıştır. Örgütsel Sinizim Ölçeği’nin çalışma grubuna uygulanması sonucunda, çalışma grubunu oluşturan öğretmenlerin örgütsel sinizim algıları “düşük” düzeyde çıkmıştır. Öğretmenlerin sinizim düzeyleri demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin algılarına göre; yönetsel kindarlık ve örgütsel sinizm ile yönetsel kindarlık ve örgütsel sinizmin alt boyutları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu ve okul yönetiminin yönetsel kindarlık düzeyinin öğretmenlerin örgütsel sinizim algılarının pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir.

References

  • Acaray, A., ve Yildirim, S. (2017). The impact of personality traits on organizational cynicism in the education sector. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 13(1), 65-76.
  • Akar, H. (2018). Türkiye'de eğitim örgütlerinde yapılan örgütsel sinizm çalışmalarının içerik analizi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2097-2127. DOI: 10.26466/opus.486812.
  • Akın, U. (2015). The relationship between organizational cynicism andt rust in schools: A research on teachers. Eğitim ve Bilim, 40(181), 175-189.
  • Akın, M., Özdevecioğlu, M. ve Ünlü, O. (2012). Örgütlerde intikam niyeti ve affetme eğiliminin çalışanların ruh sağlıkları ile ilişkisi. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 77-97.

Okul Müdürlerinin Kindarlık Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerine Etkisi

Year 2022, , 751 - 769, 30.08.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1108963

Abstract

Bu araştırma, okul müdürlerinin kindarlık davranışlarının öğretmenlerin örgütsel düzeylerine etkisini ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseninde yapılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Samsun merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 10376 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 371 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla kişisel bilgi anketi, Elma’nın (2019) “Yönetsel Kindarlık Ölçeği” ve Kalagan (2009) tarafından Türkçe geçerlik ve güvenirlilik çalışması yapılmış olan on üç maddelik “Örgütsel Sinizim Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmanın istatistik analizleri SPSS programı ile yapılmıştır.
Verilerin analizinde frekans, yüzdelik dağılım, aritmetik ortalama, standart sapma, Kolmogorov Smirnov Testi, Scheffe Testi, t Testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA, Pearson çarpım-moment korelasyon katsayısı ve araştırmanın yordama amacını sınamak üzere de basit doğrusal regresyon analizi işlemleri gerçekleştirilmiştir. Yönetsel Kindarlık Ölçeği’nin çalışma grubuna uygulanması sonucunda, öğretmenler okul yöneticilerini “düşük düzeyde” kindarlık davranışı sergilediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin okul yöneticilerini yönetsel kindarlık bulma düzeyleri; cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Mesleki kıdem, branş ve okul türü değişkenlerine göre, araştırmaya katılan öğretmenlerinin algılarına göre bir farklılık çıkmamıştır. Örgütsel Sinizim Ölçeği’nin çalışma grubuna uygulanması sonucunda, çalışma grubunu oluşturan öğretmenlerin örgütsel sinizim algıları “düşük” düzeyde çıkmıştır. Öğretmenlerin sinizim düzeyleri demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin algılarına göre; yönetsel kindarlık ve örgütsel sinizm ile yönetsel kindarlık ve örgütsel sinizmin alt boyutları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu ve okul yönetiminin yönetsel kindarlık düzeyinin öğretmenlerin örgütsel sinizim algılarının pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir.

References

  • Acaray, A., ve Yildirim, S. (2017). The impact of personality traits on organizational cynicism in the education sector. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 13(1), 65-76.
  • Akar, H. (2018). Türkiye'de eğitim örgütlerinde yapılan örgütsel sinizm çalışmalarının içerik analizi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2097-2127. DOI: 10.26466/opus.486812.
  • Akın, U. (2015). The relationship between organizational cynicism andt rust in schools: A research on teachers. Eğitim ve Bilim, 40(181), 175-189.
  • Akın, M., Özdevecioğlu, M. ve Ünlü, O. (2012). Örgütlerde intikam niyeti ve affetme eğiliminin çalışanların ruh sağlıkları ile ilişkisi. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 77-97.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Aslan 0000-0003-2724-0445

Publication Date August 30, 2022
Submission Date April 25, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Aslan, H. (2022). Okul Müdürlerinin Kindarlık Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerine Etkisi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 9(2), 751-769. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1108963

19190       23681     19386        19387