Research Article
BibTex RIS Cite

Matematik Öğretme Kaygısının Cinsiyet Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analiz Çalışması

Year 2022, , 1193 - 1212, 29.12.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1142673

Abstract

Bu araştırmada, Türkiye’deki öğretmen ve öğretmen adaylarının matematik öğretme kaygılarının cinsiyete göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmanın verileri; ULAKBİLİM TR dizin, Google akademik, Türk eğitim indeksi, ASOS indeks, Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi ve Proquest Açık Erişim veri tabanlarında anahtar kelimelerle tarama yapılarak dâhil edilme ölçütlerine uyan Türkiye’de 2010-2021 yılları arasında yürütülen toplam 23 çalışma üzerinden toplanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen etki büyüklüğünün hesaplanmasında, “Comprehensive Meta-Analysis” yazılımından yararlanılmıştır. Çalışmada, yayın yanlılığının olup olmadığını anlamak için ilk olarak huni saçılım grafiği incelenmiştir. Ardından yayın yanlılığının incelenmesi için Classic fail-safe N testi, Begg ve Mazumdar sıra korelasyon testi ve Egger Doğrusal Regresyon Testi kullanılmıştır. Bu analizler sonucu, yayın yanlılığının olmadığı anlaşılmıştır. Çalışma verilerinin analizinde Hedges’g katsayısı kullanılmış ve güven aralığı olarak %95 alınmıştır. Bunun yanında meta analiz yöntemiyle incelenen çalışmalar heterojen bir özellik gösterdiğinden dolayı [Q (sd= 22) = 67.542, p= 0.000] çalışmaların etki büyüklükleri rastgele etkiler modeline göre hesaplanmıştır. Elde edilen analizler sonucunda, kadınlar lehine önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü (g=0.012) elde edilmiştir. Bununla birlikte, yapılan moderatör analizinin sonucunda cinsiyet açısından matematik öğretme kaygısının örneklem grubuna (öğretmen ve öğretmen adayı) göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ancak etki büyüklükleri karşılaştırıldığında matematik öğretme kaygısının öğretmenlerde erkekler lehine (g=-0.097), öğretmen adaylarında ise kadınlar lehine (g=0.051) önemsiz düzeyde etki büyüklükleri bulunmuştur.

References

  • Alkan, V. (2009). The relationship between teaching strategies and styles and pupils’ anxiety in mathematics at primary schools in Turkey (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Nottingham.
  • Bacanlı, F. ve Çarkıt, E. (2020). Öz şefkatin cinsiyete göre incelenmesi: Meta analiz çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 21(2), 1-15.
  • Bair, C. R. ve Haworth, J. G. (1990). Doctoral student attrition and persistence: A meta‐synthesis. In Abstracts International, 48, (p. 08B).
  • Battista, M. T. (1986). The relationship of mathematics anxiety and mathematical knowledge to the learning of mathematical pedogogy by preservice elementary teachers. School Science and Mathematics, 86(1), 10-19.
  • Baydar, S. C. ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23.
  • Bayırlı, H., Geçici, M. E. ve Erdem, C. (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 87-109.
  • Baykul, Y. (2001). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayraktar, Ş. (2020). Eğitimde meta-analiz çalışmaları. B. Oral ve A. Çoban (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J. P. T. ve Rothstein, H.R. (2013). Meta-analize giriş. (Çev. S. Dinçer) (1. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Brown, A. B., Westenskow, A. ve Moyer-Packenham, P. S. (2011). Elementary pre-service teachers: can they experience mathematics teaching anxiety without having mathematics anxiety?. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5.
  • Bulhman B. J. ve Young, D. M. (1982). On the transmission of mathematics anxiety. Arithmetic Teacher, 30 (3), 55-56.
  • Bush, W. S. (1991) Factors related to changes in elementary students’ mathematics anxiety. Focus on Learning Problems in Mathematics, 13(2), 33-43.
  • Byrd, P. (1982). A descriptive study of mathematics anxiety: Its nature and antecedents (Yayımlanmamış doktora tezi). Indiana University.
  • Card, N. A. (2011). Applied meta-analysis for social science research: Methodology in the social sciences. New York: Guilford.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2. Baskı). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6. Baskı). New York: Routledge.
  • Çarkıt, E. ve Bacanlı, F. (2020). Kariyer olgunluğunda cinsiyet farklılıkları: Meta analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 84-104.
  • Dew, K. M. H., Galassi, J. P. ve Galassi, M. D. (1984). Math anxiety: Relation with situational test anxiety, performance, physiological arousal, and math avoidance behavior. Journal Of Counseling Psychology, 31(4), 580-583.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. J. (1957). The identification of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
  • Durlak, J. A. ve Lipsey, M. W. (1991). A practitoners’s guide to meta-analysis. American Journal of Community Psychology, 19(3), 291-332.
  • Egger, M. ve Smith, G. D. (1997). Meta-analysis: Potentials and promise. British Medical Journal, 315(7119), 1371-1374.
  • Egger, M., Smith, G. D., Schneider, M. ve Minder, C. (1997). Bias in Meta-analysis detected by a simple, graphical test. British Medical Journal, 315(7109), 629–634.
  • Eser, M. T., Yurtçu, M. ve Aksu, G. (2020). R programlama dili ve jamovi ile meta analiz uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fennema, E. ve Sherman, J. A. (1976). Fennema and sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6, 31-32.
  • Frank, M. L. (1990). What myths about mathematics are held and conveyed by teachers? Arithmetic Teacher, 37 (5), 10-12.
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary and meta-analysis of research. Educational researcher, 5(10), 3-8.
  • Greenwood, J. (1984). My anxieties about math anxiety. Mathematics Teacher, 77, 662- 663.
  • Harris, A. ve Harris, J. (1987). Reducing mathematics anxiety with computer assisted instruction. Mathematics and Computer Education, 21, 16-24.
  • Harper, N. J. ve Daane, C.J. (1998). Causes and reduction of math anxity in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19(4), 29-38.
  • Hartson, D. J. (1982). Cause for anxiety. The Times Educational Supplement, 3460, 43-44.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects and relief of mathematics anxiety. Journal of Research in Mathematics Education, 21, 33-46.
  • Hodges, H. (1993). Learning styles: Rx for mathophobia. Arithmetic Teacher, 30(7), 17-20.
  • Karakaş-Türker, N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 17-29.
  • Kasapoğlu, F. ve Kış, A. (2016). Öznel iyi oluşun cinsiyet açısından incelenmesi: Bir meta analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 770-782.
  • Keçeci, T. (2011). Matematik kaygısı ve korkusu ile mücadele yolları. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 Nisan, Antalya.
  • Kelly, W. P. ve Tomhave, W.K. (1985). A study of math anxiety/math avoidance in preservice elemantary teachers. Aritmetic Teacher, 32(5), 51-53.
  • Klassen, R. M. ve Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12(1), 59-76.
  • Lazarus, M. (1974). Mathophobia: Some personal speculations. National Elementary Principal, 53, 16-22.
  • Levine, G. (1993). Prior mathematics history, anticipated mathematics teaching style, and anxiety for teaching mathematics among pre-service elementary school teachers. 15th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, USA, 1-22 (ERIC Document Reproduction Service No. ED373972).
  • Miller, L. D. ve Mitchell, C. E. (1994). Mathematics anxiety and alternative methods of evaluation. Journal of Instructional Psychology, 21(4), 353-358.
  • Norwood, K. S. (1994). The effect of instructional approach on mathematics anxiety and achievement. School Science and Mathematics, 94(5), 248-254.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 5(9), 73-92.
  • Peker, M. (2008). Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 335-345. https://doi.org/10.12973/ejmste/75284
  • Peker, M. ve Halat, E. (2008). The pre-service elementary school teachers’ mathematics teaching anxiety and gender. Paper presented at the European Conference on Educational Research, 10-12 Eylül, Goteborg, Sweden.
  • Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counselling Psychology, 19, 551-554.
  • Riggs, I. M. ve Enochs, L. G. (1990). Toward the development of an elementary science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(69), 625-637.
  • Rothstein, H. R., Sutton, A. J. ve Borenstein, M. (2005). Publication bias in meta-analysis: Prevention. Assessment and Adjustments. England: John Wiley & Sons.
  • Sandelowski, M., Barroso, J. ve Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in Nursing & Health, 30(1), 99-111.
  • Sarı, M. H. (2014). Sınıf öğretmenlerine yönelik matematik öğretimi kaygı ölçeği geliştirme. İlköğretim Online, 13(4), 1296-1310.
  • Skiba, A. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher,84(3).
  • Smith, S. S. (1997). Early childhood mathematics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Suinn, R. M., Taylor, S. ve Edwards, R. W. (1988). Suinn Mathematics anxiety rating scale for elementary school students (MARS-E): Psychometric and normative data. Educational and Psychological Measurement, 48, 979-986.
  • Şad, S. N., Kış, A., Demir, M. ve Özer, N. (2016). Meta-analysis of the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematics Achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(3), 371-392.
  • Şen, S. ve Yıldırım, İ. (2020). CMA ile meta-analiz uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şimşir, Z., Seki, T. ve Dilmaç, B. (2019). Sosyal görünüş kaygısında cinsiyet farklılıkları: Bir meta analiz çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17).
  • Tankersley, K. (1993). Teaching math their way. Educational Leadership, 50, 12-13.
  • Tobias, S. (1978) Overcoming math anxiety. New York: Norton.
  • Tooke, D. J. ve Lindstrom, L.C. (1998). Effectives of a mathematics methods course in reducing math anxiety of preservice elementary teachers. School Science & Mathematic, 98(3), 136.
  • Toptaş, V. ve Gözel, E. (2018). Türkiye’de matematik kaygısı ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. EKUAD-Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 136-146.
  • Truttschel J. W. (2002). Mathematics anxiety at chippewa valley tecnical college. University of Wisconsin-Stout.
  • Üstün U. ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.
  • Walsh, D. ve Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: A literature review. Journal of Advanced Nursing, 50(2), 204-211.
  • Widmer, C. C. ve Chaves, A. (1982). Math anxiety and elementary school teachers. Educational Leadersgip, 102, 272-276.
  • Williams, W. V. (1988). Answers to questions about math anxiety. School Science and Mathematics, 88(2), 95-103.
  • Wood, E. F. (1988). Math anxiety and elementary teachers: What does research tell us? For Learning of Mathematics, 8(1), 8-13.
  • Zakaria, E. ve Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 27-30.
  • Zaslavsky, C. (1994). Fear of math: How to get over it and get on with your life. New Brunswick: Rutgers University Press.
  • Zopp, M. A. (1999). Math anxiety: The adult student and the community college (Yayımlanmamış doktora tezi). Nothern Illionis University.

Investigation of Mathematics Teaching Anxiety in Terms of Gender: A Meta-Analysis Study

Year 2022, , 1193 - 1212, 29.12.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1142673

Abstract

This study was aimed to examine the mathematics teaching anxiety of teachers and pre-service teachers living in Turkey by gender. The data of this study were collected from 23 research carried out in Turkey between 2010 and 2021, which met the inclusion criteria upon search through the National Thesis Center of the Council of Higher Education, ULAKBILIM TR index, Google Scholar, Turkish education index, ASOS index and Proquest Open Access databases based on the keywords. The "Comprehensive Meta-Analysis" software program was used to calculate the effect size obtained from the studies within the scope of meta-analysis. The Funnel Scatterplot to understand whether there is publication bias in the study. Then to investigate the publication bias, the Classic fail-safe N test, the Begg and Mazumdar rank correlation test, and Egger’s Linear Regresyon tests were used. Then it was tested through Egger Linear Regression Test, and the Begg and Mazumdar rank correlation test. As a result of these analyzes, it was understood that there was no publication bias. In the analysis of the study data, the “Hedges g” coefficient was taken as a basis, and the confidence interval was considered as 95%. Since the studies examined within the scope of the meta-analysis showed a heterogeneous characteristic [Q (sd= 22)= 67.542, p= 0.000], the effect sizes of the studies were calculated according to the random effects model. In addition, Ethics Committee Approval" was not obtained for this research, as it was carried out on publications in literature open to access. As a result of the analysis in this study, the effect size was insignificant in favor of females (g=0.012) was obtained. However, as a result of the moderator analysis, it was found that mathematics teaching anxiety did not differ significantly according to the sample group (teacher and pre-service teacher) in terms of gender. Still, when the effect sizes were compared, it was found that the effect sizes of mathematics teaching anxiety were insignificant in favor of males (g=-0.097) and in favor of females (g=0.051) as pre-service teachers.

References

  • Alkan, V. (2009). The relationship between teaching strategies and styles and pupils’ anxiety in mathematics at primary schools in Turkey (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Nottingham.
  • Bacanlı, F. ve Çarkıt, E. (2020). Öz şefkatin cinsiyete göre incelenmesi: Meta analiz çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 21(2), 1-15.
  • Bair, C. R. ve Haworth, J. G. (1990). Doctoral student attrition and persistence: A meta‐synthesis. In Abstracts International, 48, (p. 08B).
  • Battista, M. T. (1986). The relationship of mathematics anxiety and mathematical knowledge to the learning of mathematical pedogogy by preservice elementary teachers. School Science and Mathematics, 86(1), 10-19.
  • Baydar, S. C. ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23.
  • Bayırlı, H., Geçici, M. E. ve Erdem, C. (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 87-109.
  • Baykul, Y. (2001). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayraktar, Ş. (2020). Eğitimde meta-analiz çalışmaları. B. Oral ve A. Çoban (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J. P. T. ve Rothstein, H.R. (2013). Meta-analize giriş. (Çev. S. Dinçer) (1. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Brown, A. B., Westenskow, A. ve Moyer-Packenham, P. S. (2011). Elementary pre-service teachers: can they experience mathematics teaching anxiety without having mathematics anxiety?. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5.
  • Bulhman B. J. ve Young, D. M. (1982). On the transmission of mathematics anxiety. Arithmetic Teacher, 30 (3), 55-56.
  • Bush, W. S. (1991) Factors related to changes in elementary students’ mathematics anxiety. Focus on Learning Problems in Mathematics, 13(2), 33-43.
  • Byrd, P. (1982). A descriptive study of mathematics anxiety: Its nature and antecedents (Yayımlanmamış doktora tezi). Indiana University.
  • Card, N. A. (2011). Applied meta-analysis for social science research: Methodology in the social sciences. New York: Guilford.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2. Baskı). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6. Baskı). New York: Routledge.
  • Çarkıt, E. ve Bacanlı, F. (2020). Kariyer olgunluğunda cinsiyet farklılıkları: Meta analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 84-104.
  • Dew, K. M. H., Galassi, J. P. ve Galassi, M. D. (1984). Math anxiety: Relation with situational test anxiety, performance, physiological arousal, and math avoidance behavior. Journal Of Counseling Psychology, 31(4), 580-583.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. J. (1957). The identification of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
  • Durlak, J. A. ve Lipsey, M. W. (1991). A practitoners’s guide to meta-analysis. American Journal of Community Psychology, 19(3), 291-332.
  • Egger, M. ve Smith, G. D. (1997). Meta-analysis: Potentials and promise. British Medical Journal, 315(7119), 1371-1374.
  • Egger, M., Smith, G. D., Schneider, M. ve Minder, C. (1997). Bias in Meta-analysis detected by a simple, graphical test. British Medical Journal, 315(7109), 629–634.
  • Eser, M. T., Yurtçu, M. ve Aksu, G. (2020). R programlama dili ve jamovi ile meta analiz uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fennema, E. ve Sherman, J. A. (1976). Fennema and sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6, 31-32.
  • Frank, M. L. (1990). What myths about mathematics are held and conveyed by teachers? Arithmetic Teacher, 37 (5), 10-12.
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary and meta-analysis of research. Educational researcher, 5(10), 3-8.
  • Greenwood, J. (1984). My anxieties about math anxiety. Mathematics Teacher, 77, 662- 663.
  • Harris, A. ve Harris, J. (1987). Reducing mathematics anxiety with computer assisted instruction. Mathematics and Computer Education, 21, 16-24.
  • Harper, N. J. ve Daane, C.J. (1998). Causes and reduction of math anxity in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19(4), 29-38.
  • Hartson, D. J. (1982). Cause for anxiety. The Times Educational Supplement, 3460, 43-44.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects and relief of mathematics anxiety. Journal of Research in Mathematics Education, 21, 33-46.
  • Hodges, H. (1993). Learning styles: Rx for mathophobia. Arithmetic Teacher, 30(7), 17-20.
  • Karakaş-Türker, N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 17-29.
  • Kasapoğlu, F. ve Kış, A. (2016). Öznel iyi oluşun cinsiyet açısından incelenmesi: Bir meta analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 770-782.
  • Keçeci, T. (2011). Matematik kaygısı ve korkusu ile mücadele yolları. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 Nisan, Antalya.
  • Kelly, W. P. ve Tomhave, W.K. (1985). A study of math anxiety/math avoidance in preservice elemantary teachers. Aritmetic Teacher, 32(5), 51-53.
  • Klassen, R. M. ve Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12(1), 59-76.
  • Lazarus, M. (1974). Mathophobia: Some personal speculations. National Elementary Principal, 53, 16-22.
  • Levine, G. (1993). Prior mathematics history, anticipated mathematics teaching style, and anxiety for teaching mathematics among pre-service elementary school teachers. 15th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, USA, 1-22 (ERIC Document Reproduction Service No. ED373972).
  • Miller, L. D. ve Mitchell, C. E. (1994). Mathematics anxiety and alternative methods of evaluation. Journal of Instructional Psychology, 21(4), 353-358.
  • Norwood, K. S. (1994). The effect of instructional approach on mathematics anxiety and achievement. School Science and Mathematics, 94(5), 248-254.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 5(9), 73-92.
  • Peker, M. (2008). Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 335-345. https://doi.org/10.12973/ejmste/75284
  • Peker, M. ve Halat, E. (2008). The pre-service elementary school teachers’ mathematics teaching anxiety and gender. Paper presented at the European Conference on Educational Research, 10-12 Eylül, Goteborg, Sweden.
  • Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counselling Psychology, 19, 551-554.
  • Riggs, I. M. ve Enochs, L. G. (1990). Toward the development of an elementary science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(69), 625-637.
  • Rothstein, H. R., Sutton, A. J. ve Borenstein, M. (2005). Publication bias in meta-analysis: Prevention. Assessment and Adjustments. England: John Wiley & Sons.
  • Sandelowski, M., Barroso, J. ve Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in Nursing & Health, 30(1), 99-111.
  • Sarı, M. H. (2014). Sınıf öğretmenlerine yönelik matematik öğretimi kaygı ölçeği geliştirme. İlköğretim Online, 13(4), 1296-1310.
  • Skiba, A. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher,84(3).
  • Smith, S. S. (1997). Early childhood mathematics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Suinn, R. M., Taylor, S. ve Edwards, R. W. (1988). Suinn Mathematics anxiety rating scale for elementary school students (MARS-E): Psychometric and normative data. Educational and Psychological Measurement, 48, 979-986.
  • Şad, S. N., Kış, A., Demir, M. ve Özer, N. (2016). Meta-analysis of the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematics Achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(3), 371-392.
  • Şen, S. ve Yıldırım, İ. (2020). CMA ile meta-analiz uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şimşir, Z., Seki, T. ve Dilmaç, B. (2019). Sosyal görünüş kaygısında cinsiyet farklılıkları: Bir meta analiz çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17).
  • Tankersley, K. (1993). Teaching math their way. Educational Leadership, 50, 12-13.
  • Tobias, S. (1978) Overcoming math anxiety. New York: Norton.
  • Tooke, D. J. ve Lindstrom, L.C. (1998). Effectives of a mathematics methods course in reducing math anxiety of preservice elementary teachers. School Science & Mathematic, 98(3), 136.
  • Toptaş, V. ve Gözel, E. (2018). Türkiye’de matematik kaygısı ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. EKUAD-Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 136-146.
  • Truttschel J. W. (2002). Mathematics anxiety at chippewa valley tecnical college. University of Wisconsin-Stout.
  • Üstün U. ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.
  • Walsh, D. ve Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: A literature review. Journal of Advanced Nursing, 50(2), 204-211.
  • Widmer, C. C. ve Chaves, A. (1982). Math anxiety and elementary school teachers. Educational Leadersgip, 102, 272-276.
  • Williams, W. V. (1988). Answers to questions about math anxiety. School Science and Mathematics, 88(2), 95-103.
  • Wood, E. F. (1988). Math anxiety and elementary teachers: What does research tell us? For Learning of Mathematics, 8(1), 8-13.
  • Zakaria, E. ve Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 27-30.
  • Zaslavsky, C. (1994). Fear of math: How to get over it and get on with your life. New Brunswick: Rutgers University Press.
  • Zopp, M. A. (1999). Math anxiety: The adult student and the community college (Yayımlanmamış doktora tezi). Nothern Illionis University.
There are 69 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Emine Gözel 0000-0002-1383-5264

Publication Date December 29, 2022
Submission Date July 8, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gözel, E. (2022). Matematik Öğretme Kaygısının Cinsiyet Açısından İncelenmesi: Bir Meta-Analiz Çalışması. E-Kafkas Journal of Educational Research, 9(3), 1193-1212. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1142673

19190       23681     19386        19387