Özet
Bu araştırma, dünyanın birçok yerinde kullanım alanı bulan
bilgisayarlar için tasarlanmış müzik programlarının müzik bilim adamı
yetiştiren kurumlarda yer alan, nota yazım programlarının öğrencilerin ne kadar
tanıyabildiği ve kullanılabilirliğini ölçmek ve gözlemlemek için amaçlanmıştır.
Bu araştırma, konservatuar öğrencilerinin nota yazım programlarını kullanım
durumuna yaklaşımı belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Okay tarafından hazırlanmış olan 10
(on) sorudan oluşan bir anket Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuarı Müzik
Bölümü ve Türk Müziği (TM) Bölümünde eğitim gören 92 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada
ortaya çıkan sonuçlara göre Devlet Konservatuarın Müzik Bölümü ve Türk Müziği Bölümünde
eğitim gören öğrencilerin meslek yaşantılarında bilgisayarda nota yazım
programını tercih olarak gerekli gördüklerini, lisans eğitimi sırasında tercih
ettikleri, sık sık nota eğitim programını kullandıklarını, armoni, işitme,
eşlik gibi derslerde başarılı olabileceklerini ve nota yazım programlarını
çoğunun kullandığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Konservatuar, müzik teknolojisi, nota yazımı, müzik yazılım
programı
Abstract
The aim of this research is to measure
and observe how much music students in music science institutions are able to
recognize music writing programs which are designed for computers in many parts
of the world. This research aims to determine the approaches of the
conservatory students to the use of note writing programs. In the study, a
questionnaire consisting of 10 (ten) questions prepared by Okay was prepared
and applied to 92 students studying in the Department of Music and Turkish
Music Department of Kafkas University State Conservatory. According to the
results of the study, the students of the Department of Music and Turkish Music
Department of the State Conservatory stated that they preferred to use the note
writing program as a preference in their professional lives; they prefer them during
their undergraduate courses, and often use these programs and they believe that
they can use these tools courses for harmony, audience, acompaniment to be
successful. It is also identified that most of the note writing programs have
been used.
Keywords: Conservatory, music technology, note writing, music software program
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 8, 2019 |
Submission Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |